Uden innovation gik vi stadig rundt og samlede bær, iført et stykke skind og var bange for at himlen faldt ned om ørerne på os. Sådan er det ikke mere. Innovation har ført os fra ingenting til alting. Fra uvidenhed til indsigt. Fra at tænke småt til at tænke stort…
Sidstnævnte er nok meget et spørgsmål om at turde. Men måske det rette spørgsmål nærmere er: Tør vi lade være?
Som virksomheder og som mennesker har vi brug for at genopfinde os selv. Ikke bare én gang, men igen og igen. For verden forandrer sig, og vi må ændre os med den. Derfor er der måske mere end nogensinde en dyb sandhed i udsagnet: ”Er du ikke under udvikling, er du under afvikling”.
Lige nu befinder vi os i en af de helt store industrielle revolutioner. Centralt placeret står: Kunstig intelligens, den måske største nyskabelse i dette årti. Og med samarbejdet mellem Salesforce Einstein og IBM Watson, de to fremmeste løsninger inden for AI, har fremtiden lige fået installeret turbo. Så det er nu, vi skal komme op i fart, være innovative og vinde momentum.
Men innovation lyder også lidt farligt. Det indebærer forandring. Og det er det ikke alle, der er lige begejstrede for. Så derfor er det lettere at sige, at innovation kræver ressourcer, og der ikke tid til at sætte sig ned og tænke store tanker.
Lad mig udfordre dig: Har du ikke tid til at tænke på alting selv, så tag Einstein til hjælp. Der er knivskarp kunstig intelligens til rådighed, om ikke andet så til at bistå med en masse dybt avanceret sorterings- og analysearbejde, der skaber indsigt. Og indsigt er guld.
Kunstig intelligens er dog stadig kun en hjælpende hånd, hvor fantastisk den end er. Det vigtigste er stadig den menneskelig interaktion. Dialogen. Heldigvis. Og netop dialogen med kunderne er den største og mest oversete kilde til innovative input.
Nøglen til innovation og nytænkning ligger i, at lytte til hvad kunderne ønsker. Og jeg tror, at det ikke kun er vejen til udvikling – det er nøglen til succes. Særligt hvis vi anvender innovation til at være innovative. Eller sagt på en anden måde, anvender kunstig intelligens til at hjælpe os til at forstå, hvad der er faktisk er behov for hos kunderne fremadrettet.
Det er korrekt at kunderne oftest vil være reaktive – men deres ønske om noget bedre og anderledes, er det perfekte og ægte behovsgrundlag for kreativitet og innovation. Særligt med en tilgang om, at målet er ikke at gøre hvad kunderne siger, men at tage udgangspunkt i det de siger.
Som Henry Ford sagde: ”Havde jeg spurgt mine kunder, hvad de gerne ville have, havde de svaret: En hurtigere hest”. Eller Steve Jobs, der sagde: ”Meget af tiden, aner kunderne ikke hvad de vil have, før vi viser dem det”. Ikke desto mindre var det kundernes bevidste og ubevidste ønsker, der blev afdækket og skabte succeserne bag Ford og Apple. De to virksomheder lyttede, de tog deres viden et skridt videre, og de turde.
Så lad os forlade de trygge rammer og tag et skridt uden for døren. Det går hurtigt. Verden står ikke stille, og det kan vi heller ikke.
Udviklingen byder på nye spændende muligheder for både kunder og leverandører, og med kunstig intelligens har vi reelt al den hjælp vi har brug for til at forstå og indsamle relevant information, til glæde for både innovation og kunder.
Valget er vores. Lad os udfordre vanen - og søge nye og bedre måder at skabe resultater på.
Vil du møde andre virksomheder, der tror på innovation og udvikling i deres arbejde, så tilmeld dig vores kommende network-event den 31.maj på Radisson Scandinavia. Agenda og tilmelding her.
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.