IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Digitaliserings-forvirring

Vi har talt om digitalisering og digital transformation i godt over et år-ti og haft ekstra fokus på emnet de seneste par år. For vi skal alle digitaliseres - både virksomheder og individer. Det er nu, og det kan kun gå for langsomt. Det er fint, og udvikling er godt.

Men hvis man nu uforvarende kommer til at spørge om, hvad digitalisering er for en størrelse - ja, så er svarene ret så forskellige. Det er interessant - for forståelsen er åbenbart blevet mere varieret end ensrettet over tid. Og handler det hele egentlig om digitalisering, digital disruption, procesoptimering eller ganske enkelt forretningstransformation?

For digitalisering afhænger af hvem man spørger. Det kan være alt fra software, 3D print, digital sundhed, cyber sikkerhed osv. osv. Og regeringen og Industriens Fond taler om at digitalisere forretningsmodellerne. Hvad de så end helt måtte mene med det. Og hvad er målet?

Målet som virksomhed er at sikre sig overlevelse på både kort og lang sigt. En vej til det er at optimere og transformere. Tiderne skifter, mulighederne skifter - og vi må skifte med. Tag f.eks. brugen af kunstig intelligens. Det er en naturlig transformation. Vi anvender teknologi til at optimere forretningsprocesserne, det giver konkurrenceevne og overlevelse.

Som jeg ser det, har vi vel også ret beset allerede digitaliseret os selv løbende. Vi er som virksomheder f.eks. i digital kontakt med vores kunder, og som private er vores indgang til det offentlige typisk via digitale platforme, vi anvender chatbots og er forbundne som aldrig før med hinanden - og hele tiden. Vi har altså været igennem, og er løbende del af, en digitalisering i form af digital transformation.

Digital transformation er kort sagt summen af hvad der bliver muligt gennem brug af computere, software, det at vi er forbundne og opkoblede samt data. Og hvad kan vi bruge det til? En hel del - men den vigtigste læring er nok, at det handler om at være parat. Udnyt de fire ovennævnte elementer til at være transformationsparat. Udnyt dine data, få ny viden og bedre viden og vær parat. For ændringerne kommer, det er sikkert - men de behøver ikke komme bag på nogen.

Så hvorfor gøre det komplekst og skræmmende. Mange SMV’er oplever, at det er komplekst, og at det lyder som en meget stor udfordring. For er de nu digitaliserede - eller måske digitaliserede nok? Og har de ressourcerne, fordi mange input til debatten taler om at digitalisering er en opgave for IT.

Hvorfor kun IT, hvorfor gælder det ikke alle? Kunne det f.eks. involvere salgsafdelingen eller marketing? Svaret for mig er, at hvis man ikke involverer dem, vokser udfordringen eksponentielt, og så kommer virksomheden hurtigt på glatis. For alle analyser og tendenser viser stadig større konvergens mellem virksomhedernes funktioner - og siloernes tid er godt på vej til at løbe ud.

Så digitalisering er ikke kun forbeholdt IT-afdelingen - og den stopper ikke når vi går hjem fra arbejde. Med de muligheder vi har med Cloud til at tilgå informationer og data uafhængigt af vores fysiske placering og kun med adgang til vores smartphone, er verden for vores fødder. Tænk blot på mobile banking, georecognition, online platforme og markedspladser osv.

Lad os holde fokus på muligheder, og lade være med at gøre tingene mere komplekse end de behøver være, blot for at lyde avancerede. Der er masser af værktøjer, der kan hjælpe. Det er ikke sådan, at man selv skal opfinde alle løsninger fra bunden.

Så lad mig slå fast hvor jeg står: Digitalisering er en proces for alle. Der er ikke en start og ikke en slutning. Så tag en dyb indånding. Vi er allerede i gang, det er ikke uoverskueligt eller umådeligt dyrt. Faktisk gør cloudløsninger det  nemmere, billigere og mere effektivt, og der er løsninger for alle niveauer af virksomheder. Så lad os nu bare sætte igang og få sat fart i salg og marketing af de gode ideer.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

05.06.2018
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Tryghed

Nogle gange er det bedre at blive inspireret til at tænke, end blot at få løsningen.
 

 

13.12.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Cloud er kommet for at blive. Det er for alle - uanset om det er en enkeltmandsvirksomhed eller en koncern.

Ingen hardware, ingen store investeringer men masser af fordele.

17.10.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Alt for mange taler om vigtigheden af kundefokus, og lader det blive ved det. Det vinder man ingen kunder på.
 

01.09.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation, Tryghed

Kultur og værdisæt. Meget mere end floskler. De kan enten stå i vejen for - eller skabe den store succes.

07.08.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Viden er magt, men den er meget mere, hvis du deler. Se her hvorfor.

04.08.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Der er ingen over eller ved siden af kunden. Så kort kan det siges. For uden kunden er der intet salg og ingen forretning.

Men hvordan kommer kunderne til at elske dig?

28.04.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Innovation – meget mere end blot et smart begreb.
Det er en strategisk hjørnesten.

28.04.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring

Innovation er ikke længere et ”Nice to have”. Det er ”Need to have”!
Hvor højt står innovation og udvikling på dagordenen hos jer?

22.03.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Hvad enten man opererer som international eller lokal virksomhed, er der en ting, det er vigtigt at huske. Giv tilbage til det samfund, hvor du arbejder

09.02.2017
Michael Zink
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Tags: Salg

Når man starter virksomhed er der ikke råd til at tabe nogen salgsmuligheder på gulvet

Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her