Vi har talt om digitalisering og digital transformation i godt over et år-ti og haft ekstra fokus på emnet de seneste par år. For vi skal alle digitaliseres - både virksomheder og individer. Det er nu, og det kan kun gå for langsomt. Det er fint, og udvikling er godt.
Men hvis man nu uforvarende kommer til at spørge om, hvad digitalisering er for en størrelse - ja, så er svarene ret så forskellige. Det er interessant - for forståelsen er åbenbart blevet mere varieret end ensrettet over tid. Og handler det hele egentlig om digitalisering, digital disruption, procesoptimering eller ganske enkelt forretningstransformation?
For digitalisering afhænger af hvem man spørger. Det kan være alt fra software, 3D print, digital sundhed, cyber sikkerhed osv. osv. Og regeringen og Industriens Fond taler om at digitalisere forretningsmodellerne. Hvad de så end helt måtte mene med det. Og hvad er målet?
Målet som virksomhed er at sikre sig overlevelse på både kort og lang sigt. En vej til det er at optimere og transformere. Tiderne skifter, mulighederne skifter - og vi må skifte med. Tag f.eks. brugen af kunstig intelligens. Det er en naturlig transformation. Vi anvender teknologi til at optimere forretningsprocesserne, det giver konkurrenceevne og overlevelse.
Som jeg ser det, har vi vel også ret beset allerede digitaliseret os selv løbende. Vi er som virksomheder f.eks. i digital kontakt med vores kunder, og som private er vores indgang til det offentlige typisk via digitale platforme, vi anvender chatbots og er forbundne som aldrig før med hinanden - og hele tiden. Vi har altså været igennem, og er løbende del af, en digitalisering i form af digital transformation.
Digital transformation er kort sagt summen af hvad der bliver muligt gennem brug af computere, software, det at vi er forbundne og opkoblede samt data. Og hvad kan vi bruge det til? En hel del - men den vigtigste læring er nok, at det handler om at være parat. Udnyt de fire ovennævnte elementer til at være transformationsparat. Udnyt dine data, få ny viden og bedre viden og vær parat. For ændringerne kommer, det er sikkert - men de behøver ikke komme bag på nogen.
Så hvorfor gøre det komplekst og skræmmende. Mange SMV’er oplever, at det er komplekst, og at det lyder som en meget stor udfordring. For er de nu digitaliserede - eller måske digitaliserede nok? Og har de ressourcerne, fordi mange input til debatten taler om at digitalisering er en opgave for IT.
Hvorfor kun IT, hvorfor gælder det ikke alle? Kunne det f.eks. involvere salgsafdelingen eller marketing? Svaret for mig er, at hvis man ikke involverer dem, vokser udfordringen eksponentielt, og så kommer virksomheden hurtigt på glatis. For alle analyser og tendenser viser stadig større konvergens mellem virksomhedernes funktioner - og siloernes tid er godt på vej til at løbe ud.
Så digitalisering er ikke kun forbeholdt IT-afdelingen - og den stopper ikke når vi går hjem fra arbejde. Med de muligheder vi har med Cloud til at tilgå informationer og data uafhængigt af vores fysiske placering og kun med adgang til vores smartphone, er verden for vores fødder. Tænk blot på mobile banking, georecognition, online platforme og markedspladser osv.
Lad os holde fokus på muligheder, og lade være med at gøre tingene mere komplekse end de behøver være, blot for at lyde avancerede. Der er masser af værktøjer, der kan hjælpe. Det er ikke sådan, at man selv skal opfinde alle løsninger fra bunden.
Så lad mig slå fast hvor jeg står: Digitalisering er en proces for alle. Der er ikke en start og ikke en slutning. Så tag en dyb indånding. Vi er allerede i gang, det er ikke uoverskueligt eller umådeligt dyrt. Faktisk gør cloudløsninger det nemmere, billigere og mere effektivt, og der er løsninger for alle niveauer af virksomheder. Så lad os nu bare sætte igang og få sat fart i salg og marketing af de gode ideer.
Regional Vice President & Country Manager Danmark, Salesforce
Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet
i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er landechef for
Salesforce Danmark og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.