Arbejder du i en bilforhandler eller ejer et bilplejecenter, som du dermed også er ansvarlig for at drive marketing for? Så kan denne artikel være en stor hjælp, for at lære at forstå hvordan junglen indenfor online marketing i virkeligheden er, at bevæge sig igennem.
Hvis du er ansvarlig for marketing i den virksomhed i bilbranchen, som du arbejder for, har du faktisk en kæmpe fordel fremfor mange andre brancher.
Hvad end du skal have repareret eller købe en ny bil er dette et dyrere køb og derfor en tungere købsbeslutning. Man går ikke bare ind til den første og bedste, men i stedet undersøger man mulighederne, prisen og ikke mindst lokaliteten på et værksted eller en bilforhandler.
Den objektive forbruger, uden et forhold til en forhandler, vil højst sandsynligt vælge den forhandler, som ligger tættest på deres bopæl.
Derfor er det vigtigt, at man i bilbranchen differentierer sig fra sine konkurrence og sørge for maksimalt synlighed på nettet – særligt der, hvor folk de søger efter jeres services.
Man skal i høj grad have mulighed for at oplyse om priser, ydelser, lokalitet, kontakt osv.
Hernæst handler det om at have en tilstedeværelse på de søgeord, som jeres potentielle kunder bruger, for at finde de services, som jeres virksomhed tilbyder.
Lad os bruge et eksempel, hvor en bilforhandler gerne vil have en online synlighed på Google.
Det bedste denne bilforhandler kan gøre er, at lave annoncer på visse søgeord gennem Google Ads. Dette kunne eksempelvis være på ordet ”Bilforhandler”, som hverken er domineret af bilbasen.dk eller biltorvet.dk. Disse dominerer til gengæld på de mest populære bilmærker.
Men hvis man eksempelvis er bilforhandler i Odense, kan det være en god idé at præcisere det, ved at holde fokus på længere søgeord såsom ”bilforhandler Odense”. Dette søgeord har i gennemsnit 590 søgninger om måneden.
Grunden til, at man bør fokusere på længere søgeord, er først og fremmest at nu mindre søgevolumen er, jo billigere er prisen, da konkurrencen er mindre. Men derudover handler det også om, at gøre det mere relevant for de personer, som søger efter en bilforhandler og bor i Odense
Eksempelvis er det mest søgte biler samtidig de mest solgte nye biler i 2020. Der kan altså sagtens være en sammenhæng mellem søgninger og antal solgte biler, men det er utrolig vigtigt at huske på, at blot fordi der er mange søgninger på eksempelvis en Audi R8, betyder det langt fra, at det er fordi, der bliver solgt mange af dem.
Til gengæld kan man ved at kombinere de bilmærker, som bilforhandleren sælger, med søgetermen ”Bilforhandler Odense”, så søgeordet bliver ”Peugeot 208 forhandler Odense”. Her rammer man for det første et segment, som søger noget meget konkret, og derfor er sandsynligheden for, at de trykker på dit link, hvis du har ramt med samme søgeterm større, end blot ”bilforhandler”. Derfor bliver den trafik du får ind på din side også langt mere relevant og har større sandsynlighed for at blive en kunde.
Dog er det vigtigt, at huske at tjekke søgevolumen for disse ord, da der kan være så lav søgevolumen, at det ikke giver mening. Derfor kan man variere søgningen til ”Peugeot forhandler Odense”.
Dette gælder ligeså hvis man ejer et værksted eller anden form for servicecenter. Her kan man bruge forskellige ord, såsom ”Service”, ”Reparation”, ”Bilpleje” osv.
Som regel er det lettere, at rangere på meget specifikke søgeord. Et andet eksempel kunne være søgeordet "Elektriker i Odense", som er et meget købsladet ordet, hvilket kan give meget forretning til elektrikere. Man vil kunne udnytte samme princip med et andet bynavn efterfølgende.
Google Ads kan være en effektiv metode til både hurtige og mere langsigtede resultater. Det kræver et vidst kendskab til marketingbranchen og Googles søgemaskine. Men langt hen ad vejen, hvis man blot har en lille knowhow, kan man faktisk komme rigtig langt, ved at være synlig på Google – også uden at skulle bruge rigtig mange penge på marketing.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området