Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Mode- og tekstilbranchen har gennem de seneste år måtte transformere sig selv, for at opfylde kundernes behov – og det samme gælder markedsføringen deri. Så hvad end du er PR-manager for et stort modemagasin eller sælger gardiner i Herning, så har disse forandringer indflydelse på din forretning.
Det er bestemt ingen hemmelighed (længere), at vi står overfor en af mennesketidens største udfordringer hvad angår klimaforandringerne. Vi har længe vidst, at det nå til et punkt, før det var nu eller aldrig, og særligt de seneste par år, er vi nået et punkt, hvor alle brancher mærker denne stigende interesse for, at redde kloden og dens befolkning.
Dette har medført en gevaldig ændring i forbrugerkulturen, hvor denne nu sætter langt højere krav end før fra alt til materialevalg til distribution, og mode- og tekstilbranchen har også været under loopet og flere gange kritiseret for, ikke at være bæredygtige nok.
Mode- og tekstilbranchen er en af de mest forurenende industrier i verden, fordi både materialer, som man bruger til tøj, består af forurenende fibre, der forurener miljøet, herunder både vand-, luft- og jordforurening. Industriens metoder til at producere og distribuere tekstilerne er ligeså højt forurenende.
Men den allerstørste synder indenfor miljøet i tekstilbranchen er såkaldt fast fashion. Før i tiden var moden centreret omkring et årti, hvor man oftest gik i sit ellers moderne tøj, til det blev ødelagt eller slidt.
I dag har vi fire modesæsoner, hvor tidens trends konstant ændres, og vil du være med på bølgen, skal du altså have en ny garderobe flere gange om året.
Forretningen har en økonomisk fordel i, at forbrugeren køber mere og mere nyt, og derfor produceres tøjet også i en ringere kvalitet, så tøjet ikke holder længere end når det alligevel går af mode.
Dette skift mod masseproduktion af billigt tøj i dårlig kvalitet resulterer i højere forurening, mere spild og negative miljømæssige aftryk.
Hvis al produktion af tøj stoppede i dag, ville der være nok tøj til, at alle mennesker på hele jorden kunne have en hel garderobe – de næste 50 år.
Når du arbejder med marketing er en af de mest essentielle ting, at være opmærksom på tidens trends og allerhelst på forkant.
Mange virksomheder i modebranchen har set denne mere bæredygtige trend, hvor folk køber langt mere genbrugstøj og går efter materialer, som har en mindre påvirkning end andre. Ydermere begynder folk at købe tøj der er produceret lokalt, så man sikrer ordentlige arbejdsforhold og at tøjet ikke har været fløjet fra den ene ende af Jorden til den anden.
Der er ligeså opstået en stor trend indenfor det, selv at producere sit tøj. Det gælder både i at strikke sweaters eller sokker, men også at sy sine egne bluser, kjoler og tasker med stof som er købt i genbrugsbutikker.
Denne udvikling er yderst positiv for miljøet, men hvis man som virksomhed vil undgå fald i omsætning og markedsandele, skal man komme denne trend i møde og undersøge de muligheder, som man har indenfor denne kategori.
Ikke kun fordi det i dag er et spørgsmål om etik og morale, men også fordi det er sund forretning.
Hvis man begynder at brande sin virksomhed som nogle, der går op i miljøet, vil at lave CSR-mæssige tiltag, vælge mere grønne distributionsmuligheder, sælger ud af sit lager og bruger genbrugelige eller naturlige materialer, gør man sig en klog investering både på kort og lang sigt.
Hvis man derimod arbejder i en anden branche fx en byggesagkyndig, så vil overstående ikke være meget gældende for dig.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området