Sony løfter snart sløret for deres nye PlayStation 5, der er blandt de mest hypede konsoller nogensinde. Igen formår de at gøre det på en måde, som skaber både suspense og craving efter mere. Læs her, hvad du kan lære af Sonys produktpræsentationer.
På nuværende tidspunkt kender vi ikke alle detaljer om Sonys nyeste skud på stammen; PlayStation 5. Det eneste, vi ved, er, at den bliver lanceret i slutningen af 2020, at lanceringen indebærer et nyt design og en redefineret controller, samt det faktum, at konsollen bliver hele 250 % mere kraftfuld end sin forgænger.
Selvom de informationer, vi på nuværende tidspunkt har fået indblik i, er sparsomme, er hypen stor. Det skyldes blandt andet, at PlayStation 5 har været længe undervejs, men også at Sony i dén grad er dygtige til at skabe mystik og suspense omkring deres lanceringer.
I stedet for at frigive alle informationer om den nye PlayStation på én gang, får vi drypvist indblik i specifikationer, design og øvrige detaljer. Det er med til at skabe suspense, der gør os endnu mere interesserede i, hvordan den nye PlayStation egentlig bliver, når den endelig rammer handlen.
Samtidig er det med til at fastholde målgruppen, da der hele tiden er nye informationer, der fanger vores opmærksomhed. Det er en tendens, Sony mestrer til perfektion, og som vi også kender fra Apple. Forskellen er blot, at Sonys lanceringer har længere mellem sig, hvorfor det kan tage år at opbygge den hype, der i sidste ende kommer til at booste salget, når PlayStation 5 endelig frigives.
Som forventet gør Sony brug af et klassisk marketing-trick; at lancere nyheder i julehandlen. Det vil næsten med garanti betyde, at PlayStation 5 får en succesfuld start, da sandsynligheden for, at den ender under juletræet i mange hjem over hele verden, er stor.
Det vides endnu ikke, om der lanceres en billig PS5, eller om den kun kommer i én udgave til at starte med. Traditionen er typisk, at der først lanceres én udgave, hvorefter der lanceres light-versioner, når den største hype er forduftet efter lanceringen.
Igen er der tale om en strategi, der gør, at PlayStation konstant holder sig relevant. Når vi har vænnet os til den nye PlayStation, udkommer en light-version, der koster mindre og ser anderledes ud. Specifikationerne er typisk de samme, men formen er anderledes. Det er rent kejserens nye klæder, men det fungerer – og det er det vigtigste.
Det er en marketingstrategi, der ikke kun gør sig gældende for elektronik. Efter streamingtjenesterne for alvor har vundet indpas, har den lejlighedsvise frigivelse af nyt materiale ligeledes fundet vej til musikbranchen – her er der blot tale om single-udgivelser frem for informationer.
Flere kunstnere er således gået helt væk fra at udgive samlede værker, men frigiver i stedet singler løbende, som til sidst samles i et opsamlingsalbum. Det er medvirkende til, at kunstneren konstant holder sig relevant i stedet for at skulle udsende et nyt album hvert andet år.
Det er samme mekanik, Sony gør brug af, når de kun lejlighedsvist frigiver informationer om den nye PlayStation – det er helt bevidst, og den samme strategi kan overføres til stort set alle andre produktlanceringer.
Den information, der løbende frigives, bliver samlet på PlayStations hjemmeside, som blev lanceret i februar. Her er ikke meget indhold andet end en kort notits om, at Sony er begyndt at løfte sløret for funktioner, specifikationer, design og alt det andet, målgruppen craver.
Notitsen ledsages af en signup-formular, hvor den besøgende opfordres til at registrere sig, så vedkommende bliver først i rækken, når de nye informationer bliver udsendt. Det er med til at fastholde målgruppen i et informationsloop, hvor spændingen konstant opbygges. Sony gjorde det med PlayStation 3 og PlayStation 4 og nu også med PlayStation 5. Det gør de af én grund; det virker. PS5 kommer formentlig til at blive solgt i langt over 100 millioner eksemplarer.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området