Hvis man på nuværende tidspunkt ikke har alverdens annoncebudget eller mangler tidligere erfaring, så kan betalt annoncering godt føles som det vilde vesten. I dette indlæg vil jeg redegøre hvordan man kan skabe organisk trafik til sin hjemmeside uden at skulle have mange års erfaring i rygsækken. Disse 3 metoder er en god måde at begynde sin karriere i online marketing, da det ikke er krævende på et teknisk vidensniveau.
I forhold til teknisk viden, så er søgemaskineoptimering nok umiddelbart den sværeste for folk, som ikke har haft foden indenfor online marketing endnu. Søgemaskine forkortes ofte som SEO, som på engelsk står for Search Engine Optimization. Overordnet er der to idéer med SEO, som kan hjælpe dig op i rangeringerne. Den første er at skabe den bedste brugeroplevelse for personer, som anvender diverse søgemaskiner.
Som en ikke teknisk person vil man i mange tilfælde godt kunne lave nogle ændringer og optimeringer på indholdet, som alt i alt vil øge hastigheden på din hjemmeside. Hvis du anvender Wordpress vil du let kunne downloade nogle plugins, som sørger for caching, billede størrelse og optimering af koden. Dette resulterer i, at forbrugerne skal loade mindre data som alt i alt gør din hjemmeside hurtigere fra deres perspektiv.
Derudover kan man lave nogle tekniske og nemme ændringer som H-tags, som fortæller Google hvilke ord der skal prioriteres, samt hjælper dem med at forstå din hjemmeside. På den måde vil man lettere kunne guide Google til at rangere de landingssider, som man gerne vil have op på Google. En anden pointe er, at skabe godt og brugbar indhold, som opfylder de besøgendes søgeintention. Hvis du søger efter en webshop, så vil du forvente at se en masse forskellige vare, som kan komme dig til gode. Denne webshop med værktøj opfylder søgeintentionen ved, at fremvise deres store udvalg af produkter.
Inden at du springer ud i SEO'en på den givne hjemmeside, så kan det godt give god mening at lave en analyse over din nuværende situation og hvor du vil hen med linkbuildingen. Helt specifikt kan du starte med at lave en søgeordsanalyse for, at se hvilke søgeord du gerne vil rangere på, samt hvad er muligt med de ressourcer du har til rådighed. Samtidig kan det godt give mening, at skabe et overblik over hvordan man skal planlægge landingsiderne for, at ramme alle de søgeord man er interesseret i. Hvis man tager udgangspunkt i to B2C webshops som fx https://www.bikester.dk/ og https://www.campz.dk/. Generelt for webshops kunne det godt give god mening at rangere efter deres store kategorisider, samt specifikke produkter hvis der er stor nok efterspørgsel.
Når søgeordsanalysen er færdig er det vigtigt, at du tager en kritisk vurdering på hvad der er realistisk. I Bikesters eksempel kunne det blandt andet være, at rangere på alle kategorisider, mærker og lignende termer. Her skal man tage en vurdering på om man har ressourcerne til, at lave det tekniske SEO, lave content, bygge links og meget mere.
På internettet vil man næsten kunne finde et online fællesskab uanset hvilken niche man befinder sig i. Dette kan være igennem forums, klubber, online chats og lignende. En nem måde, at finde disse fællesskaber på er at søge på relaterede søgeord på Google, sociale medier eller lignende steder.
Hvis man gerne vil finde en side indenfor kæledyr, så kan du eventuelt søge på ”kæledyr” på Facebook og finde relaterede opslag/grupper eller søge på ”kæledyr forum” på Google, hvis man gerne vil finde et forum. Dette gør sig også gældende for andre nicher såsom plastikkirurgi, som også har online fællesskaber.
En god måde at dele sit navn på er, at hjælpe andre med diverse spørgsmål og ekspertise. Herefter kan du dele din virksomhed i din profil signatur i form af et link: https://plastikkirurgi.dk
Det er dog vigtigt, at du faktisk skaber kvalitets content og oprigtigt hjælper folk, så det ikke er spam og anses som reklame.
I Danmark er de mest populære sociale medier Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Snapchat, Reddit og Tiktok. Disse sociale medier er ofte en gateway hvorpå man som forretning kan komme i kontakt med brugeren igennem en tovejskommunikation fremfor, at forretningen laver alt kommunikationen. På den måde vil brugeren få et bedre og tættere forhold med virksomheden.
Denne metode bliver mere og mere populært og blev især kendt og efterlignet efter Wendy’s twitter ansvarlig interagerede med deres kunder på daglig basis. Selve metoden har vist sig at være meget effektiv, da kommunikationen er gratis, samt kan man give virksomheden mere personlighed og rygrad.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området