Arbejder du i en advokatvirksomhed eller et lignende firma, hvor jeres service har en mere seriøs karakter, såsom en bank eller en ejendomsmægler?
Er du ansvarlig for jeres interne marketing eller sidder sammen i et team? Flyder idéerne ud af ærmerne, i ved præcis hvad der virker for jeres målgruppe og hvor mange marketingkroner i skal bruge, for at få en ny kunde?
Nej vel. Sådan er det sjældent, når man som langt de fleste virksomheder, har en-til-to personer til at varetage ens marketingindsats, ofte udover ens reelle arbejdsopgaver.
Marketing bliver noget, som man ved, man burde bruge tid på, for at sikre en strøm af kunder, men ender oftest med at blive nedprioriteret blandt andre mindst lige så vigtige arbejdsopgaver, såsom at varetage de allerede eksisterende kunder.
Men marketing, hvis det er gjort korrekt, er både en fornuftig og nødvendig investering for ens virksomheds overlevelse.
Så selvom du arbejder som advokat i Holstebro og har de kunder, du nu engang føler, du rent faktisk kan håndtere, så bør du ikke stoppe med at bruge tid på marketing, før du endnu engang mangler henvendelser af nye potentielle kunder.
Hvis du kun udfører en smule marketing, såsom annoncer på Facebook, når du lige har brug for lidt ekstra kunder, denne måned, så bliver din marketinginvestering både dyr og uden den store effekt.
Hvis du derimod konstant investerer en smule i din marketing, uanset mængden af henvendelser, vil du rent faktisk kunne bygge en maskine, hvor du der kan skrues op og ned alt efter hvad behovet er.
Fordel og ulempe ved branchen
Advokat – og lignende brancher har et benspænd i, at skulle signalere seriøsitet, troværdighed og ekspertise. Disse brancher kan ikke blot lave en sjov video, der vil blive husket og lægge en masse penge i annoncering og visninger af videoerne. Ej heller kan de lave en fangende outdoor-poster, hvorefter folk vil skynde sig ind og bruge netop den advokat til sin skilsmisse.
Til gengæld har disse brancher en kæmpe fordel i, at de potentielle kunder selv søger på servicen, når de har brug for den. Dermed skal virksomhederne ikke ind og skabe et behov, som klienten ikke selv vidste de var klar over de havde – som mange andre brancher skal, når de vil sælge de nyeste par sko til en kvinde, der allerede har 20 i skabet.
Vær til stede, der hvor der søges efter viden
Når de potentielle klienter selv opsøger viden og hjælp indenfor disse brancher, gør de det, hvor man i dag generelt søger om svar på alt – nemlig Google.
Når folk skal bruge en advokat, så søger de på det – der er i gennemsnit 80 mennesker om dagen i Danmark, der udelukkende søger på ”Advokat”.
Hvis man selv googler advokat, vil man se, at der først dukker 4-5 søgeresultater op, der er en ”Ad”. Det betyder, at selvom det ligner et almindeligt søgeresultat, så er det faktisk en annonce. Disse annoncer kan man selv lave gennem Google Ads.
Man kan helt klart få det mest effektive resultat, hvor man bruger mindst muligt penge, hvis man får et marketingbureau til at udføre ens Google-indsats.
Således kan man købe sig ind på nogle søgeord fremfor andre, nu flere der søger på ordet, jo dyrere er det. Derfor kan det betale sig, kun at købe sig ind på eksempelvis ”Advokat Testamente” eller ”Advokat Holstebro”.
Tilbyd noget der har værdi for dine kunder
Det kan være svært at bruge sociale medier, særligt de organiske opslag på eksempelvis Facebook og Instagram til markedsføring af de mere seriøse brancher. For ærligt, hvem har lyst til at følge et advokatkontor på Instagram? De fleste personer er i hvert fald langt fra interesseret i, at høre og lære mere om alle de services som ens advokat tilbyder.
Det man i stedet kan gøre er, at bruge trafikken fra sin hjemmeside til at give tilmeldinger til sit nyhedsbrev.
Det nyhedsbrev kan man opdele i flere forskellige kategorier, så nogle måske skriver sig op til at få en guide til Køb af bolig, hvor en anden gruppe bliver tilbudt en guide til, når man skal oprette et selskab.
Alt efter vinklingen på det, som man kan downloade og læse mere om, kan man reklamere med disse på eksempelvis Facebook, LinkedIn og Instagram, hvor man kun rammer dem, der allerede har besøgt jeres hjemmeside.
Lige pludselig kan man, ved at tilbyde den potentielle kunde noget, der har værdi, få dem til at tilmelde sig sit nyhedsbrev, men hvor man opsøger de unge på Instagram, og giver en guide til leje af bolig, på Facebook søger man de ældre, hvor man kan downloade en guide til testamente og særeje, og et tredje erhvervssegment, kan man finde på LinkedIn, hvor man tilbyder dem en guide inden for fusion og succesion.
Hvis du som marketingansvarlig får opbygger denne eller en lignende maskine, så der hele tiden er et flow. Jeres virksomhed bliver vist, når der søges efter jeres service, hvis de besøger jeres website, men ikke henvender sig, bliver de tilbudt at downloade noget infomateriale, hvor de til gengæld bliver signet op til jeres nyhedsbrev. Herigennem kan I præsentere jer selv, jeres services – og når de så har brug for en advokat eller hvad din virksomhed nu end tilbyder, så er i allerede i kundens top-of-mind.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området