Det er alment kendt, at folk er utålmodige på nettet. Du har sikkert selv prøvet det: Hvis ikke du kan finde, hvad du leder efter på få sekunder, så er der en god chance for, at du lukker sitet ned og prøver lykken et andet sted.
Nøglen til at undgå ovenstående scenarie er bl.a. at give dine besøgende en nem menu at navigere i. En velstruktureret menu er alfa og omega for en god brugeroplevelse, og det kræver ikke raketvidenskab at lave en menu, der er nem at forstå og bruge.
Faktisk er der kun 5 ting, du skal huske, når du laver en menu:
Din hovedmenu må maks. have 7 punkter. Antallet afspejler, at du skal have nok punkter til at præsentere dine ydelser og din virksomhed, men at der ikke må være så mange, at brugeren bliver forvirret. Har du mere end 7 punkter, så udvælg de vigtigste, og organiser de resterende ind i undermenuer.
Jeg ser tit, at virksomheder sætter ”om os” og ”vores historie” før selve ydelserne. Det er ikke særlig brugervenligt, for det signalerer, at jeres behov for selvpromovering er større end brugerens behov for information. Forstå mig ret: Man må gerne have punkter om sin virksomhed liggende i menuen. De skal bare komme efter de punkter, som beskriver dine kerneydelser AKA hvad dine besøgende er mest interesserede i.
Du må aldrig skippe ”om os”-punktet i din hovedmenu. Det giver nemlig en fornemmelse af tillid, når en virksomhed ikke er bange for at fortælle om sig selv. Og tillid er vigtigt på nettet, da det her er sværere at aflæse, hvorvidt en virksomhed er reel eller ej. Der er nemlig ikke de samme cues, som hvis du stod foran en butik i gågaden, og der er heller ikke nogen venlig ekspedient til at hjælpe dig på rette vej.
Dine besøgende skal altid have mulighed for at kontakte dig. I stil med punkt nr. 3 handler det til dels om, at din virksomhed skal fremstå troværdig (læs: din adresse og kontaktoplysninger er legitime). Men det har også noget at gøre med konverteringsoptimering. Forestil dig, at en besøgende er blevet fascineret af dine produkter. Så har du gjort det rigtig nemt for ham eller hende at henvende sig til dig, da menuen klart og tydeligt indeholder et punkt om, hvordan man kommer i kontakt.
Den her er meget lige til – du skal give dine menupunkter konkrete navne. Sælger du webdesign, så har du et menupunkt, der hedder ”webdesign”. Sælger du damesko, har du et punkt, der hedder ”damesko”. Det er ikke her, du skal være nytænkende, for giver du dine menupunkter navne som ”drømme” eller ”lækkerier”, så betyder det, at dine besøgende skal bruge tid og energi på at afkode, hvad søren det er, der venter dem bag menupunktet.
Afslutningsvis vil jeg gerne vise et site med en hovedmenu til UG med kryds og slange. Mageløs Graviditetsscanning er en privat scanningsklinik, som tilbyder tidlig scanning, kønsscanning, 3D scanning m.m.
Selv om Morningtrain har hjulpet dem med et helt nyt site, så indeholder den nuværende menu elementer fra det gamle design. Og som du kan se, kan man sætte tjek ved alle 5 punkter. Med andre ord har Mageløs Graviditetsscanning gjort alle de rigtige ting for at gøre deres site nemt, brugervenligt og tilgængeligt, så besøgende har lyst til at blive hængende.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området