Når man snakker om local SEO, så referer man ofte til, at optimere ens online tilstedeværelse indenfor relevante lokale lokationer. Der findes en lang række forskellige søgemaskiner, men i Danmark er Google klart den mest dominante. I bl.a. USA anvendes YELP også typisk til at finde lokale forretninger.
Virksomheder som gerne vil anvende lokalt SEO har oftest et særligt fokus på et bestemt lokalt marked. Helt konkret kunne det være en beauty forretning, som gerne vil tiltrække folk i Haderslev omegn, da folk udenfor Haderslev omegn vil være mindre tilbøjelige til at bestille en tid. Senere i teksten tages der udgangspunkt i en forretning, som vil rangere på søgeordet fedtfrysning indenfor deres område i Haderslev.
Ved normalt SEO kender man til de normale organiske søgeresultater, men helt specifikt ved lokalt SEO anvendes Google Snack Pack.
Google Snack Pack består af to dele. Henholdsvis et kort med de mest relevante lokale virksomheder og dernæst en liste med relevante virksomheder, samt generelle informationer om virksomheden.
En af grundende til, at Google Snack Pack spiller en essentiel rolle er, at den udgør en stor mængde organiske kliks på Googles søgemaskine, men også at den fremgår på andre Google produkter, som Google Maps og Google Assistant.
De organiske søgeresultater forekommer forneden af Google Snack Pack og ligner på mange punkter traditionel SEO. Udgangspunktet er det samme i forhold til de største ranking parametre, såsom content. Links og andet teknisk SEO.
Selvom principperne ved traditionel SEO stadig er gældende ved lokal SEO, så er der stadig nogle få nye ting ud kan lave. Fx ville et relevant link fra den lokale by, som regel være meget stærkere end et lignende link fra en by langt væk. Hvis du får en masse links fra omegn, så vil Google altså kunne forbinde dig med disse virksomheder og se din virksomhed, som relevant indenfor det valgte område.
Derudover kan du i din hjemmeside tekst nævne byens navn, samt forskellige variationer. F.eks. kunne det være ”fedtfrysning i Haderslev”, ”fedtfrysning Haderslev”, ”fedtfrysning priser Haderslev” og lignende variationer.
Når du skal til, at lave søgeords research for en virksomhed er der især to punkter du skal kigge på. Hvad virksomheden ønsker i betragtning til hvad folk søger efter.
F.eks. hvis en virksomhed gerne vil rangere på sin ”fat freezing v2 pro” kan det sagtens lade sig gøre på Google. Problemet består i, at der ikke er særligt mange søgninger og derfor vil det ikke give mening. I stedet kan man dreje teksten, URL’en og links til, at omhandle noget med søgeresultater, som fx fedtfrysning.
Hvis man står i den situation, at man ikke ved hvad man skal rangere efter, så kan du kigge på dine konkurrenter bl.a. på Ahrefs eller søge på termerne inde på Google. Hvis du fx skriver ”negle” og Google så forslår en masse forskellige bud, så er dette en indikator på, at der har været mange folk tidligere, som har søgt på dette søgeterm.
SEM specialist (Digital Marketing Specialist)
Jeg arbejder med SEM hos webbureauet Morning Train. Mine arbejdsopgaver breder sig omkring Google Ads, SEO onsite og linkbuilding. Derudover står jeg også med kundekontakten med mine klienter. På denne blog vil jeg bidrage med tidligere erfaring og relevant viden indenfor Google Ads, SEO og linkbuilding.
Derudover har jeg startet et affiliate projekt for, at teste exact domain match: Trykkogeren.dk. Siden handler om trykkogere og vil gerne rangere på mad og lignende.
På nuværende tidspunkt er jeg i gang med, at skriv en case study på Completeevent.dk, som befinder sig i København området