Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
02.11.20182019 nærmer sig med hastige skridt. Her kommer et retorisk spørgsmål:
Vil du gerne have mere omsætning på din webshop i 2019?
Godt, så er det allerede nu, her i november måned, du skal til at lægge dine planer.
I denne artikel vil jeg komme ind på hvor jeg mener du bør lægge dit fokus i 2019.
Som jeg ser det, så kan du ultimativt kun fokusere på tre overordnede områder når du skal hæve omsætningen i din webshop:
Lad os nu kigge på hvordan vi med mindst mulig indsats kan løfte din webshops omsætning med 60% i 2019.
For lethedens skyld antager vi nu, at din webshop i 2018 har en omsætning på 5.000.000 kroner
Vi bruger følgende formel til vores beregning af omsætning:
Omsætning = Besøgende x Konverteringsrate x Gennemsnitlig ordre værdi
I eksemplet kunne det være = 5.000.000 DKK = 1.000.000 besøgende x 1% x 500 kr.
Nu kan vi tage de tre delelementer i formel og se hvad der skal til for at løfte webshoppens omsætning med 60%:
Du kan altså enten skaffe 600.000 ekstra besøgende, hæve den gennemsnitlige ordreværdi med 300 kr. eller løfte konverteringsraten fra 1% til 1.60%.
At få 600.000 yderlige besøgende pr år er muligt, men en udfordring.
At løfte den gennemsnitlige ordreværdi med 300 kr., kan være en svær udfordring.
At løfte konverteringsraten fra 1% til 1.60% er muligt, dog kræver det en struktureret indsats
Hvilken en af de tre tror du der er mindst arbejde i?
Jeg vil primært sætte mine penge på konverteringsoptimering fra 1% til 1.60%.
Hvorfor ville jeg vælge at satse på konverteringsraten?
Jo, det vil jeg gøre fordi jeg gennem de sidste 10 år har set mange danske og internationale webshops der ikke har styr på det helt basale når det kommer til at udvise ekspertise, autoritet og vække tillid hos forbrugerne. Får de styr på dette vil de se en positiv effekt i deres omsætning.
Samtidig så har en øget konverteringsrate en positiv afsmitning på din søgemaskineoptimering, da bruger specifikke parametre som bounce, tid på siden og videre søgninger efter andre webshops bliver forbedret ved at arbejde med at løfte konverteringsraten. Du skal nemlig arbejde med den generelle brugeroplevelse på siden for at sælge mere.
Hvorfor slår jeg så kraftigt på tromme for konverteringsoptimering?
Fordi det nok er den mest oversete optimerings mulighed for mange danske webshops. Som webshop ejer er du simpelthen mere opmærksom på de nyeste tiltag indenfor SEO / PPC end du er på at løfte konverteringsraten.
Hvis jeg kigger lidt på vores track record det seneste år, har vi kontinuerligt leveret forbedringer i makrokonverteringsraten fra 150% til 400%.
Så jeg ved det er muligt at hæve konverteringsraten og at det er et nemt sted at starte for mange.
Giv det et skud og implementer eksempelvis blot en af ideerne fra denne video
Jeg ønsker dig og din webshop alt det bedste i 2018 og skriv endelig i kommentarfeltet når du har lavet dit første løft af omsætningen.
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.