Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
11.12.2020Er du webshopejer / e-commerce manager, kender du højst sandsynlig (og forhåbentlig) en eller flere af disse værktøjer i forvejen. Måske der er nyheder under solen?
De her værktøjer er et must på din webshop, hvis du ønsker flere salg - og hvilken webshopejer gør ikke det?
Indenfor hjemmeside-statistik er Google Analytics efterhånden blevet til en de facto standard - og dét er der en god grund til. Værktøjet er nemt at gå til, og 80% af al data er allerede tilgængeligt så snart du har implementeret et lille stykke kode på din hjemmeside. Kort fortalt så er det et analyseværktøj, som bl.a. bruges til at tracke brugeradfærd samt søgninger, demografiske faktorer og sessionsinformationer på de besøgende på din webshop.
Som et alternativ til Google Analytics kan du bruge Matomo. Faktisk så vælger flere og flere organisationer aktivt Google Analytics fra, da du her deler mere eller mindre sensitiv bruger data med en af verdens største techgiganter. Fordelen ved Matomo er altså, at du selv ejer de tracking data, der bliver indsamlet og disse deles ikke med tredjepart.
Matomo er et open source projekt, hvilket betyder du kan se hele kildekoden og intet “kan være gemt under gulvtæppet”. Matomo kan være lidt sværere at opsætte og gå til, men når det først er sat op, er det et godt alternativ og supplement til Google Analytics.
Google Analytics har også en anden akilleshæl - det er cookiebaseret tracking.
Ja ja, jeg ved godt, at de siger de laver cross device tracking - men hvor mange procent af dine besøgende er det lige, at de får lavet cross device tracking på? Jeg vil skyde på under 3%.
Som modsvar til cookiebased tracking, kan du kigge nærmere på Facebook Analytics.
Har du allerede nu en Facebook Pixel installeret på din webshop, så er Facebook Analytics aktiveret og du kan dykke ned i dataen.
Skynd dig ind på analytics.facebook.com og se hvad der gemmer sig af guldkorn.
Ps. prøv eksempelvis at lave en kohorte analyse på “Køb - Køb kohorter”.
Så vil du få værdifuld viden om hvor lang tid der går imellem dine kunder køber på din webshop. Måske en idé til en automatisk opsalgs-mail ugen op til?
Det er desværre ofte en kæmpe tidssluger at skulle udarbejde rapporter løbende i virksomheden. Data skal sammenholdes og opsættes overskueligt, så I kan måle på jeres forskellige KPI’er.
Men det behøver ikke at være besværligt - Google Data Studio klarer alt dette for dig. Faktisk helt automatisk når du først har opsat hvilke data, som du ønsker at holde øje med. Hos os i Intelligo bruger vi dagligt Google Data Studio til at danne et overblik i komplekse datasæt.
Hotjar / Inspectlet / Lucky Orange er alle analytiske værktøjer, der optager de besøgendes interaktion med webshoppen. Du vil bl.a. kunne se hvilke elementer, som brugerne interagerer med og hvor de ingen interaktion har ved hjælp af såkaldte heatmaps, og samtidig give ideer til hvor siden kan optimeres. Dertil er der også mulighed for både sessionsoptagelser, scroll maps, eye tracking, A/B splittests og meget andet.
Som udgangspunkt er de gratis eller har en prøveperiode, men koster dog en smule hvis du skal få adgang til alle funktioner, som værktøjerne har.
Personligt bruger vi selv Hotjar og Lucky Orange i Intelligo, da det er dem som vi har bedst erfaring med og hvor brugeroverfladen er nem og overskuelig - også for kunderne.
Google Optimize er et værktøj, som giver dig mulighed for at teste forskellige varianter af siderne på din webshop, dvs. du kan se hvordan hver variant påvirker adfærden hos brugerne. Med Google Optimize kan du teste de ting, som gør en forskel på din webshop, og du kan nemt og hurtigt finde frem til de områder, hvor der er plads til forbedring og optimering.
Visual Website Optimizer er ligesom Google Optimize et værktøj til at opsætte splittests, dog har VWO flere muligheder, herunder giver det dig også de samme muligheder som Hotjar (heatmaps, sessionsoptagelser, form-input analyser m.m.). Bemærk dog at VWO ikke er gratis ligesom Google Optimize og Hotjar (basic).
Det var det for denne gang - 4 blev til 6 værktøjer som du bør have på din webshop.
Jeg håber, at julesalget flyver afsted for dig - vi har i hvert fald rygende travlt.
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.