Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hjælp kunderne til at købe med microcopy

Ofte er der ikke ret meget fokus på microcopy - hvilket er en fejl. Microcopy er vigtigt - og kan have stor indflydelse på konverteringerne på din webshop.

Hvad er microcopy?

Microcopy er små tekst-bider, der guider og beroliger brugerne. De kan være en forklarende tekst under en knap eller den fejlmeddelelse, der kommer når de har glemt @ i deres mail adresse. Microcopy kan bruges overalt på din webshop, og dets hovedformål er at instruere brugerne, holde dem i hånden og hjælpe dem igennem købsprocessen på din webshop.

Microcopy er vigtige, fordi de besvarer brugernes spørgsmål og bekymringer. Lad mig give et eksempel på, hvor microcopy bruges:

Brugeren har lagt et produkt i kurven og er nu i indkøbskurven, men hvad sker der når de trykker “Gå til bestilling”? Hvad sker der, hvis brugeren er på checkout-siden og lige har indtastet deres oplysninger og er klar til at trykke “Gennemfør ordre”? Hvor er det næste sted, som de bliver taget hen?

Med microcopy kan du fortælle brugeren hvad der sker når de trykker på knappen, eksempelvis:

“Når du trykker "Gennemfør ordre" sendes du videre til et sikkert betalingsvindue, hvor du kan indtaste dine kortoplysninger.”

Det virker måske logisk for dig hvad der kommer til at ske når der trykkes på knappen, men ikke alle brugere er sikre ved at handle online. Brugerne har brug for at blive holdt i hånden gennem købsflowet, og den tryghed kan du give dem ved en lille forklarende tekst - derfor microcopy.

Et andet eksempel kunne være “Dit password skal være mindst 6 karakterer og inkludere mindst 1 tal” som en lille tekst til når brugeren skal oprette en profil på din webshop. Du instruerer brugeren i hvad de skal foretage sig, så de allerede på forhånd ved hvad de skal gøre.
 

3 tips til microcopy

  • Brug ikke for mange ord - skriv så simpelt og kort som muligt (deraf navnet microcopy)

  • Undgå uklart sprog, forkortelser og indforstået jargon - tal som brugeren ville og være så specifik og klar i sproget som muligt

  • Placér vigtige ord først i sætningen, så brugeren hurtigere kan danne sig et overblik over hvad de skal foretage sig
     

3 eksempler på microcopy

Microcopy email validation

Microcopy på checkout - validering af email, som fortæller hvad feltet skal indholde før det kan godkendes

 

Microcopy betalingsmetode

Microcopy ved betalingsmetode - en forklarende tekst om hvad der sker, hvis brugeren vælger fx MobilePay som betalingsmulighed

Microcopy søgefelt

Microcopy i søgefeltet, hvor der er sat "Søg på hele Rosenbud" som placeholder for at forklare hvad feltet skal bruges til

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.

Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.

Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Myter om konverteringsoptimering
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

De fleste webshops er begyndt at fokusere på konverteringsoptimering - dog er der en række misforståelser og myter omkring konverteringsoptimering som vi i dag skal aflive.

Hvad kan du gøre når din webshop går ned på black friday?
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: IT

I nat skete det, som der bare ikke måtte ske. En stor dansk hosting udbyder fik gravet et kabel over. Alle Magento webshops hosted hos dem gik i sort, og det skete fra det ene øjeblik til det andet.

Få flere ordre på din webshop i 2019 ved at skrue på trafik, konverteringsrate og gennemsnitlig ordre værdi
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her kommer et retorisk spørgsmål: Vil du gerne have mere omsætning på din webshop i 2019? Så er denne artikel noget for dig. 

Konverteringsoptimering for webshop ejere giver flere ordre
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Gennem konverteringsoptimering kan du som webshop ejer få flere salg i din webshop. I denne artikel får du 3 konkrete steder at starte optimeringsarbejdet.

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.

Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.

Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her