Bloggen

Google Analytics Data Microcopy

Hjælp kunderne til at købe med microcopy

Ofte er der ikke ret meget fokus på microcopy - hvilket er en fejl. Microcopy er vigtigt - og kan have stor indflydelse på konverteringerne på din webshop.

Hvad er microcopy?

Microcopy er små tekst-bider, der guider og beroliger brugerne. De kan være en forklarende tekst under en knap eller den fejlmeddelelse, der kommer når de har glemt @ i deres mail adresse. Microcopy kan bruges overalt på din webshop, og dets hovedformål er at instruere brugerne, holde dem i hånden og hjælpe dem igennem købsprocessen på din webshop.

Microcopy er vigtige, fordi de besvarer brugernes spørgsmål og bekymringer. Lad mig give et eksempel på, hvor microcopy bruges:

Brugeren har lagt et produkt i kurven og er nu i indkøbskurven, men hvad sker der når de trykker “Gå til bestilling”? Hvad sker der, hvis brugeren er på checkout-siden og lige har indtastet deres oplysninger og er klar til at trykke “Gennemfør ordre”? Hvor er det næste sted, som de bliver taget hen?

Med microcopy kan du fortælle brugeren hvad der sker når de trykker på knappen, eksempelvis:

“Når du trykker "Gennemfør ordre" sendes du videre til et sikkert betalingsvindue, hvor du kan indtaste dine kortoplysninger.”

Det virker måske logisk for dig hvad der kommer til at ske når der trykkes på knappen, men ikke alle brugere er sikre ved at handle online. Brugerne har brug for at blive holdt i hånden gennem købsflowet, og den tryghed kan du give dem ved en lille forklarende tekst - derfor microcopy.

Et andet eksempel kunne være “Dit password skal være mindst 6 karakterer og inkludere mindst 1 tal” som en lille tekst til når brugeren skal oprette en profil på din webshop. Du instruerer brugeren i hvad de skal foretage sig, så de allerede på forhånd ved hvad de skal gøre.
 

3 tips til microcopy

  • Brug ikke for mange ord - skriv så simpelt og kort som muligt (deraf navnet microcopy)

  • Undgå uklart sprog, forkortelser og indforstået jargon - tal som brugeren ville og være så specifik og klar i sproget som muligt

  • Placér vigtige ord først i sætningen, så brugeren hurtigere kan danne sig et overblik over hvad de skal foretage sig
     

3 eksempler på microcopy

Microcopy email validation

Microcopy på checkout - validering af email, som fortæller hvad feltet skal indholde før det kan godkendes

 

Microcopy betalingsmetode

Microcopy ved betalingsmetode - en forklarende tekst om hvad der sker, hvis brugeren vælger fx MobilePay som betalingsmulighed

Microcopy søgefelt

Microcopy i søgefeltet, hvor der er sat "Søg på hele Rosenbud" som placeholder for at forklare hvad feltet skal bruges til

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.


Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.


Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Sandsynligheden for at dine konkurrenter viser præcis den samme information som dig på deres webshop er meget stor. Hvordan vil du så skille dig ud?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Er du webshopejer / e-commerce manager, kender du højst sandsynlig (og forhåbentlig) en eller flere af disse værktøjer i forvejen. Måske der er nyheder under solen?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Så skete det - dét du har arbejdet så hårdt for... Kunden har afgivet en ordre. Mange ville her tænke “Så... mit arbejde er gjort og lageret sender pakken afsted om lidt...”, men sådan bør din virkelighed ikke være.

 

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Hvis du ønsker at øge konverteringsraten på din webshop, så er det en rigtig god idé at optimere din produktside, men hvilke ændringer skal der laves og ikke laves?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

De fleste webshops er begyndt at fokusere på konverteringsoptimering - dog er der en række misforståelser og myter omkring konverteringsoptimering som vi i dag skal aflive.

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Tags:
IT

I nat skete det, som der bare ikke måtte ske. En stor dansk hosting udbyder fik gravet et kabel over. Alle Magento webshops hosted hos dem gik i sort, og det skete fra det ene øjeblik til det andet.

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Her kommer et retorisk spørgsmål: Vil du gerne have mere omsætning på din webshop i 2019? Så er denne artikel noget for dig. 

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Gennem konverteringsoptimering kan du som webshop ejer få flere salg i din webshop. I denne artikel får du 3 konkrete steder at starte optimeringsarbejdet.

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.


Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.


Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.