Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
18.10.2019Ofte er der ikke ret meget fokus på microcopy - hvilket er en fejl. Microcopy er vigtigt - og kan have stor indflydelse på konverteringerne på din webshop.
Microcopy er små tekst-bider, der guider og beroliger brugerne. De kan være en forklarende tekst under en knap eller den fejlmeddelelse, der kommer når de har glemt @ i deres mail adresse. Microcopy kan bruges overalt på din webshop, og dets hovedformål er at instruere brugerne, holde dem i hånden og hjælpe dem igennem købsprocessen på din webshop.
Microcopy er vigtige, fordi de besvarer brugernes spørgsmål og bekymringer. Lad mig give et eksempel på, hvor microcopy bruges:
Brugeren har lagt et produkt i kurven og er nu i indkøbskurven, men hvad sker der når de trykker “Gå til bestilling”? Hvad sker der, hvis brugeren er på checkout-siden og lige har indtastet deres oplysninger og er klar til at trykke “Gennemfør ordre”? Hvor er det næste sted, som de bliver taget hen?
Med microcopy kan du fortælle brugeren hvad der sker når de trykker på knappen, eksempelvis:
“Når du trykker "Gennemfør ordre" sendes du videre til et sikkert betalingsvindue, hvor du kan indtaste dine kortoplysninger.”
Det virker måske logisk for dig hvad der kommer til at ske når der trykkes på knappen, men ikke alle brugere er sikre ved at handle online. Brugerne har brug for at blive holdt i hånden gennem købsflowet, og den tryghed kan du give dem ved en lille forklarende tekst - derfor microcopy.
Et andet eksempel kunne være “Dit password skal være mindst 6 karakterer og inkludere mindst 1 tal” som en lille tekst til når brugeren skal oprette en profil på din webshop. Du instruerer brugeren i hvad de skal foretage sig, så de allerede på forhånd ved hvad de skal gøre.
Brug ikke for mange ord - skriv så simpelt og kort som muligt (deraf navnet microcopy)
Undgå uklart sprog, forkortelser og indforstået jargon - tal som brugeren ville og være så specifik og klar i sproget som muligt
Placér vigtige ord først i sætningen, så brugeren hurtigere kan danne sig et overblik over hvad de skal foretage sig
Microcopy på checkout - validering af email, som fortæller hvad feltet skal indholde før det kan godkendes
Microcopy ved betalingsmetode - en forklarende tekst om hvad der sker, hvis brugeren vælger fx MobilePay som betalingsmulighed
Microcopy i søgefeltet, hvor der er sat "Søg på hele Rosenbud" som placeholder for at forklare hvad feltet skal bruges til
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.