Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvad kan du gøre, hvis din webshop går ned kl 23:58 dagen før Black Friday?

I nat skete det, som der bare ikke måtte ske. En stor dansk hosting udbyder fik gravet et kabel over. Alle Magento webshops hosted hos dem gik i sort, og det skete fra det ene øjeblik til det andet.

Er du en af de uheldige, er her en guide til hvordan du måske kan redde din webshop.

Men først - stands ulykken:

  1. Stands din online annoncering (eksempelvis Facebook og Google ads)
  2. Sæt alle planlagte opdateringer på social netværk på pause
  3. Sæt alle planlagte nyhedsbreve på pause
  4. Skriv et enkelt opslag, hvor du gør kunderne opmærksomme på, at I pt. oplever problemer og forventer problemet løst hurtigst muligt

Hvad forudsætter denne plan?

  • Du har en lokal fil backup af din webshop
  • Du har en lokal database backup af din webshop, som ikke er mere end et par dage gammel
  • Din DNS er hosted udenfor din hostingudbyders infrastruktur
  • Du har adgang til en udvikler, der kan hjælpe dig her og nu

Hvad kan du gøre for at få din webshop online igen?

1. Bestil en ny hosting løsning hos en hosting udbyder, der er online pt. og som har en aktiv supportafdeling
Så snart din nye hosting løsning er sat op, får du tilsendt en IP adresse. Den skal du indsætte i din DNS manager under A-records for domænet.
Et eksempel på vores A DNS records ser således ud:


meetintelligo.com 3600 A 88.99.148.133
www.meetintelligo.com 3600 A 88.99.148.133

Lad os hurtigt bryde disse to linjer ned i mindre dele;
meetintelligo.com - Det er vores domæne
3600 - er det antal sekunder en brugers computer skal cache vores DNS record
A - står for typen af DNS record.
88.99.148.133 - er den IP adresse du bliver peget mod når du besøger vores hjemmeside.

Du skal nu opdatere din webshops IP til den nye, som du har modtaget fra din nye hosting udbyder.

Du skal samtidig ændre tiden til det mindst mulige - gerne 360 eller 3600 sekunder.

3.  Upload alle filer via FTP til den nye hosting udbyder
4. Importer din database backup til din nye hosting udbyder
5. Bruger du, som i dette års tilfælde af nedbrud, Magento, så skal du opdatere filen local.xml som du finder i mappen public_html/app/etc/local.xml med de database login oplysninger, som din nye hosting udbyder har sendt dig.
6. Slet alt indhold i mappen public_html/var/cache/

Du har nu lagt en kopi af din webshop tilgængelig for hele verdenen på en ny server. Så langt, så godt!

Nu skal sikkerheden være i orden. Du skriver derfor til din nye hosting udbyder og beder dem “Aktivere et SSL certifikat for siden hurtigst muligt”. Når det er gjort, får du den velkendte grønne hængelås ud for din side igen.

7. Koldt vand i blodet og brug siden https://www.whatsmydns.net/ til løbende at holde øje med hvornår din webshop peger mod den nye IP.


Hvilke udfordringer kan dette give?
Hvis din database backup ikke er frisk, kan du få et overlap i ordrenumre
Stamkunder, der har cachet din webshops DNS opslag kan stadig blive tvunget til at se den gamle side/server der er nede
Det kan tage op til en time før et SSL certifikat kan udstedes. Din webshop kan derfor i denne periode give en sikkerhedsadvarsel


Hvad kunne du have gjort for dette ikke var sket?
At dette sker, især på en dag som i dag, er ganske enkelt forfærdeligt. Det er det der ikke må ske.


At din hosting leverandør ikke har et fuldt redundant setup -  det er noget hø. Men hvordan sikrer du dig mod den slags sker igen?

Først og fremmest skal du sikre dig, at din hosting udbyder har mere end én forbindelse ud af deres datacenter.

Herefter skal du sikre dig, at din hosting udbyder tager backup til en remote location. Det betyder at din driftserver og den server, der bliver taget backup til er fysisk adskilte. Det gør, at du i tilfælde som dette kan gendanne din side hos en anden udbyder. Også selvom du ikke har en lokal backup.

Du bør tage egne løbende backups af både filer og database. Så er du klar, hvis ulykken sker en anden gang.

----

Afslutningsvis skal jeg sige, at vi intet har haft med dette nedbrud at gøre. Jeg prøver blot her at give dig nogle fif til, hvordan du kan redde din omsætning på et af årets travleste shoppingdage.

God Black Friday til alle

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.

Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.

Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Få flere ordre på din webshop i 2019 ved at skrue på trafik, konverteringsrate og gennemsnitlig ordre værdi
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her kommer et retorisk spørgsmål: Vil du gerne have mere omsætning på din webshop i 2019? Så er denne artikel noget for dig. 

Konverteringsoptimering for webshop ejere giver flere ordre
Julian F. Christmas
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Gennem konverteringsoptimering kan du som webshop ejer få flere salg i din webshop. I denne artikel får du 3 konkrete steder at starte optimeringsarbejdet.

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.

Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.

Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her