Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
19.12.20192019 lakker mod enden, og vi skal alle til at kigge på hvilke vækst drivers, som vi skal gøre brug af i 2020.
Hvis du ønsker at øge konverteringsraten på din webshop, så er det en rigtig god idé at optimere din produktside. Men hvordan skal du gribe det an, og hvilke ændringer skal der laves og ikke laves?
Vi har lavet en guide til Do’s & Don’ts på produktsiden på din webshop, så du kan komme i gang allerede i dag.
Efter du har læst denne artikel, skal du ikke bare gå i gang med at lave ændringer. Det er vigtigt at du på forhånd ved hvad der skal optimeres på på selve din webshop, da alle webshops er forskellige. Find frem til de lavthængende frugter ved at analysere dine data.
Hvis du ikke har fx Hotjar eller Inspectlet, som blot er to eksempler på værktøjer, hvori du kan genere click- og scrollmaps, sessionsoptagelser m.m., så bør du installere det på din webshop med det samme, så du kan komme i gang med at analysere dataen, når den indsamles.
Når der er indsamlet data, skal du i gang med at kigge på hvordan brugerne interagerer på dine produktsider:
En anden måde at indsamle data på er de såkaldte brugertests. Udvælg et panel som er i målgruppen for din webshop og stil dem et par opgaver, få dem til at tænke højt hvad de tænker om brugervenligheden og notér hvordan de interagerer med produktsiden.
Her kommer et hemmeligt trick; Espresso House på Strøget eller Starbucks på Rådhuspladsen kan være fantastiske steder at finde brugere i din målgruppe som mod en kop lækker barista kaffe gerne vil bruge 40 minutter på at overdynge dig med guldkorn.
Gå altid efter dine lavthængende frugter først, og hav så disse do’s and don’ts i mente.
Information - sørg for at have al informationen om produktet. Er det eksempelvis en bluse, så er det relevant fx at skrive materiale, vaskeanvisninger m.m., så brugeren kan forestille sig at have blusen i hånden. For at gå i dybden kan du læse 7 tips til at skrive sælgende produkttekster.
Vellignende produktbilleder i god kvalitet. Sørg gerne for at have billeder af produktet fra forskellige vinkler, og også gerne hvor produktet er i brug. Hvis vi kører videre fra eksemplet ovenover med blusen, så hav et billede af en model med blusen på. På den måde kan brugeren få et bedre indblik i størrelse og pasform.
Zoom-effekt på produktbillederne. I en fysisk butik kan kunden røre og se produktet i mindste detalje, det kan de ikke på din webshop. Derfor er det en rigtig god idé at de kan zoome ind og se alle detaljer på produktet på din webshop, så de får en følelse af hvordan produktet er i virkeligheden.
Tilføj anmeldelser og ratings - også de negative af slagsen. Brugergeneret indhold som kundeanmeldelser får konverteringsraten til at stige. Når brugeren læser at andre brugere har købt noget på shoppen og har haft gode oplevelser med det, skaber det automatisk tillid og gør brugeren mere tryg ved at foretage et køb. Hvis du også tilføjer negative anmeldelser, gør det ligeledes din webshop mere autentisk og brugerne stoler mere på, at anmeldelserne ikke er skrevet af opdigtede personer.
Brug ikke falske kundeanmeldelser. Sørg gerne for at have en kilde hvorfra anmeldelsen kommer fra (Facebook, Trustpilot m.m.), således brugeren kan tjekke at det rent faktisk er en anmeldelse, der kommer fra et menneske. Falske anmeldelser svækker tilliden i allerhøjeste grad.
Fjern “Del på Facebook/Instagram/et andet socialt medie”-knapper. Ingen deler produkterne på her måde, og de optager bare plads på din produktside.
Fjern forstyrrende elementer på produktsiderne, så det bliver klart for brugerne hvor de skal klikke for at aflevere deres penge til dig.
Her til sidst skal du selvfølgelig have et stort ønske om en glædelig jul og et godt nytår med fra Mr. Christmas himself.
Vi ses på den anden side og klar til at vækste dansk e-handel endnu mere i 2020.
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.