Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
15.12.2020Lad os antage, at du har et excelark fyldt til randen med vigtige produktinformationer fra din leverandør - SKU, vægt, størrelse, farvevarianter og så videre.
Lad os antage, at din leverandør også har skrevet generiske produktbeskrivelser, der fortæller om de enkelte produkter.
Lad os antage, at alle dine konkurrenter har præcis det samme excelark liggende på deres computer.
Sandsynligheden for at dine konkurrenter viser præcis den samme information som dig på deres webshop er meget stor. Hvordan vil du så skille dig ud?
Du driver en webshop, fordi du er passioneret. Fordi du er ekspert inden for din niche. Vær kreativ og lad det skinne igennem i hver enkelt produktbeskrivelse, som du skriver.
Inden jeg deler to eksempler med dig, så lad os lige slå dine barrierer ned. “Jeg kan jo ikke skrive unikke beskrivelser til flere hundrede produkter”.
Kig i dine data og find de 20% af dine produkter der sælger bedst.
Skriv gode unikke produktbeskrivelser til dem og overvej at lave en splittest, hvor du sammenligner den generiske produktbeskrivelse med din nye og unikke.
På den måde kan du hurtigt lære, om det du gør med produktbeskrivelserne giver flere klik på “læg i kurven”-knappen.
Lad os så komme til de to eksempler...
Grydeguru.dk gør det godt med meget få virkemidler:
“EVA-TRIO Dura Line Pande 28cm. sætter stegningen i fokus.
Skal der steges et par gode bøffer, er pandevalget vigtigt. Belægningen skal være i top, så bøfferne ikke hænger fast. Varmen skal fordele sig over hele panden, så det ikke kun er den ene bøf som steger og til sidst må panden godt være pæn så det er bliver en fornøjelse at kigge på. Alt det kan EVA-TRIO Dura Line panderne til perfektion!“
Det er meget lidt, som der skal til for at skille sig ud. Alle andre webshops der sælger denne pande skriver kun om de tekniske egenskaber ved panden. Ikke hvad det betyder for mig som bruger.
GourmetWine.dk er også med på beatet:
“Rossetti Governo All'Uso Toscano
Om vinen: Denne saftige vin har fået guld ved Mundus vini og gården er kåret til årets vinproducent og nå ja, så har man da også fået 70 guldmedaljer.
Fremstillingsmetoden for en Governo All´Uso, er delvist som vi kender den fra Amarone og andre Apassimento-vine – nemlig med tørrede druer. Halvdelen af druerne til denne vin tørres og den anden halvdel høstes på normal vis. Dette giver en fyldig intens smag, som nydes ved hver mundfuld. Dette er en elegant Toscaner i fuldkommen balance.
Vores Sommeliers smagsbedømmelse: En rødvin med frugtige nuancer af brombær, solbær og hindbær. Noter af lyse krydderier træder klart igennem. En vin med middel syre, middel tannin og et blødt og elegant udtryk. Byder på en dejlig fyldig smag af frugt og efterlader en lang behagelig eftersmag med et strejf af hvid peber.”
GourmetWine gør det lige 20% bedre, ved også at fortælle en historie om den region og det magiske landskab vinen er dyrket i.
Hvis du vil læse hele fortællingen, kan du gøre det lige her.
Jeg kunne skrive om produktbeskrivelser i flere dage.
Så jeg skal holde det kort: Produktbeskrivelser gør en stor forskel for din forretning.
De kan udvise autoritet, ekspertise og vække følelser hos den besøgende.
Fokus på dine produktbeskrivelser, og din webshop vil blomstre. Så kort kan det siges.
Hvis du vil have flere tips til produktbeskrivelser, kan du få det i den her blogartikel: https://intelligodenmark.dk/konverteringsoptimering/produktbeskrivelse-webshop-tips
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.