Bloggen

Myter om konverteringsoptimering

5 myter om konverteringsoptimering (CRO)

I dag skal vi have den store hammer frem. Vi skal nemlig have slået solide søm i kisten med de 5 mest sejlivede myter om konverteringsoptimering.

De fleste webshops er begyndt at fokusere på konverteringsoptimering (CRO), ligesåvel som de fokuserer på søgemaskineoptimering (SEO).

Siden jeg første gang stødte på begrebet konverteringsoptimering tilbage i 2011 har jeg været helt opslugt. Tænk at vi ved brug af psykologiske teorier, gennemtænkt design og struktureret arbejdsgange kan få mere ud af de brugere, der allerede kommer ind på vores webshop. Det er som at finde guld på gaden.

Der er dog en række misforståelser og myter omkring konverteringsoptimering, som er vigtige at få styr på, således du kan få mest muligt ud af CRO-processen.


1. “Vi skal kun bruge en uge på at lave konverteringsoptimering”
Nej, konverteringsoptimering er ikke et quick fix, men en uendelig proces. Et par ændringer og et par splittests er altså ikke nok, for du kan altid forbedre noget på din webshop - derfor en uendelig proces.


2. “Vi har implementeret det her, fordi vi læste det i en case”
Det er ikke forkert at hente inspiration fra diverse studier, men du bør researche dine egne data og derefter teste det, før du implementerer noget permanent.

Du har måske hørt om diskussionen om det er den grønne eller røde knap, der konverterer bedst - men svaret er: ingen af dem. Derfor bør du fx heller ikke implementere grønne knapper på din webshop bare fordi en case fortæller, at de har haft succes med det.
 

3. “Vores konkurrent har gjort det her - så nu gør vi det også”
Hver webshop er forskellig. Du har ikke adgang til konkurrentens data, herunder konverteringsrate - så du ved på forhånd ikke om de konverterer dårligere end din webshop. Det kan være at konkurrentens optimeringer er baseret på mavefornemmelser, og ikke data. Igen er det helt i orden at hente inspiration fra konkurrenten, men husk at research dine egne data og test ændringerne af før du implementerer det permanent på din webshop.
 

4. Konverteringsoptimering er lig med splittests (A/B tests)
Nej, dette er ikke korrekt. Det er dog korrekt, at splittests er en del af konverteringsoptimering - men konverteringsoptimering er meget mere end splittests. Læs evt. Konverteringsoptimering: Næsten alt du behøver at vide og se konkrete eksempler, værktøjer m.m., som du kan begynde at bruge i dag, når du vil øge konverteringsraten på din webshop.
 

5. “Vores nye variant i splittesten kommer til at vinde over originalversionen”
Nej, der er en grund til at splittests (A/B test) eksisterer - nemlig for at teste hvad der virker, og det er altså ikke altid den nye variant. Hvis den nye variant, som du tester ikke vinder - så giv ikke op. Research en ekstra gang og sørg for at teste grundigt igen.
 

Jeg håber, at jeg med denne artikel har fået slået det sidste søm i kisten på disse 5 sejlivede myter inden for konverteringsoptimering.

Rigtig god fornøjelse med dine tests - og husk at Black Friday og julesalget giver dig ekstra brugere, som du kan teste en masse af på.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.


Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.


Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Sandsynligheden for at dine konkurrenter viser præcis den samme information som dig på deres webshop er meget stor. Hvordan vil du så skille dig ud?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Er du webshopejer / e-commerce manager, kender du højst sandsynlig (og forhåbentlig) en eller flere af disse værktøjer i forvejen. Måske der er nyheder under solen?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Så skete det - dét du har arbejdet så hårdt for... Kunden har afgivet en ordre. Mange ville her tænke “Så... mit arbejde er gjort og lageret sender pakken afsted om lidt...”, men sådan bør din virkelighed ikke være.

 

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Hvis du ønsker at øge konverteringsraten på din webshop, så er det en rigtig god idé at optimere din produktside, men hvilke ændringer skal der laves og ikke laves?

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Microcopy kan have stor indflydelse på konverteringerne på din webshop, men ved du egentlig hvad microcopy er? Find ud af det i denne artikel.

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Tags:
IT

I nat skete det, som der bare ikke måtte ske. En stor dansk hosting udbyder fik gravet et kabel over. Alle Magento webshops hosted hos dem gik i sort, og det skete fra det ene øjeblik til det andet.

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Her kommer et retorisk spørgsmål: Vil du gerne have mere omsætning på din webshop i 2019? Så er denne artikel noget for dig. 

Julian F. Christmas

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Gennem konverteringsoptimering kan du som webshop ejer få flere salg i din webshop. I denne artikel får du 3 konkrete steder at starte optimeringsarbejdet.

Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO

Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.


Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.


Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.