Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
04.11.2019I dag skal vi have den store hammer frem. Vi skal nemlig have slået solide søm i kisten med de 5 mest sejlivede myter om konverteringsoptimering.
De fleste webshops er begyndt at fokusere på konverteringsoptimering (CRO), ligesåvel som de fokuserer på søgemaskineoptimering (SEO).
Siden jeg første gang stødte på begrebet konverteringsoptimering tilbage i 2011 har jeg været helt opslugt. Tænk at vi ved brug af psykologiske teorier, gennemtænkt design og struktureret arbejdsgange kan få mere ud af de brugere, der allerede kommer ind på vores webshop. Det er som at finde guld på gaden.
Der er dog en række misforståelser og myter omkring konverteringsoptimering, som er vigtige at få styr på, således du kan få mest muligt ud af CRO-processen.
1. “Vi skal kun bruge en uge på at lave konverteringsoptimering”
Nej, konverteringsoptimering er ikke et quick fix, men en uendelig proces. Et par ændringer og et par splittests er altså ikke nok, for du kan altid forbedre noget på din webshop - derfor en uendelig proces.
2. “Vi har implementeret det her, fordi vi læste det i en case”
Det er ikke forkert at hente inspiration fra diverse studier, men du bør researche dine egne data og derefter teste det, før du implementerer noget permanent.
Du har måske hørt om diskussionen om det er den grønne eller røde knap, der konverterer bedst - men svaret er: ingen af dem. Derfor bør du fx heller ikke implementere grønne knapper på din webshop bare fordi en case fortæller, at de har haft succes med det.
3. “Vores konkurrent har gjort det her - så nu gør vi det også”
Hver webshop er forskellig. Du har ikke adgang til konkurrentens data, herunder konverteringsrate - så du ved på forhånd ikke om de konverterer dårligere end din webshop. Det kan være at konkurrentens optimeringer er baseret på mavefornemmelser, og ikke data. Igen er det helt i orden at hente inspiration fra konkurrenten, men husk at research dine egne data og test ændringerne af før du implementerer det permanent på din webshop.
4. Konverteringsoptimering er lig med splittests (A/B tests)
Nej, dette er ikke korrekt. Det er dog korrekt, at splittests er en del af konverteringsoptimering - men konverteringsoptimering er meget mere end splittests. Læs evt. Konverteringsoptimering: Næsten alt du behøver at vide og se konkrete eksempler, værktøjer m.m., som du kan begynde at bruge i dag, når du vil øge konverteringsraten på din webshop.
5. “Vores nye variant i splittesten kommer til at vinde over originalversionen”
Nej, der er en grund til at splittests (A/B test) eksisterer - nemlig for at teste hvad der virker, og det er altså ikke altid den nye variant. Hvis den nye variant, som du tester ikke vinder - så giv ikke op. Research en ekstra gang og sørg for at teste grundigt igen.
Jeg håber, at jeg med denne artikel har fået slået det sidste søm i kisten på disse 5 sejlivede myter inden for konverteringsoptimering.
Rigtig god fornøjelse med dine tests - og husk at Black Friday og julesalget giver dig ekstra brugere, som du kan teste en masse af på.
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.