Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
02.10.2018I dag skal vi gennem 3 konkrete steder, hvor du kan starte din forunderlige rejse ind i konverteringsoptimeringens magiske univers.
Hvis du selv mener, at du har et flot design og rigelig trafik ind på din webshop, så spørger du sikkert dig selv “Hvad kan jeg gøre for at få flere ordrer?”
Svaret er: Konverteringsoptimering.
Hvis du ikke har fokuseret på konverteringsoptimering før, så er du gået glip af noget.
Ikke som i, at du missede 10% rabat i Silvan sidste lørdag på udvalgte brusearmaturer, der alligevel ikke er helt var dem du gerne ville have.
Nej mere som i, at du har mistet muligheden for en gratis strandvejsvilla inkl den nyeste Tesla med privat chauffør og privat gourmetkok de næste 40 år.
Nu har jeg fået malet banen op, og jeg tænker vi er klar til at komme i gang?
Du får her 3 konkrete ting, som du kan teste for at øge konverteringsraten på din webshop:
Når det kommer til tips i konverteringsoptimering er dette en af mine personlige favoritter. Mange hænger sig i farver, tekster og større knapper. Men start et helt andet sted - ryd op i dine vigtigste sider.
Fjern unødige elementer på
Forsiden
Produkt-siden
Kurv-siden
Vigtigst af alt: Bestillingssiden
Hvorfor er det vigtigt?
Hver side på din webshop har en specifik kommerciel hensigt. Du har med andre ord én eneste ting, som du gerne vil have brugeren til på de enkelte sider.
Et eksempel er din produktside. Her vil du have brugerne til at lægge produktet i kurven.
I kurven er den overordnede hensigt at få brugeren til at klikke sig videre til bestillingsformularen.
På bestillingssiden er der kun én ting, der er vigtig. Nemlig at brugerne gennemfører ordren.
Så når du nu skal gennemgå dine sider og rydde op, så se på hver side og tænk ‘Hvad vil jeg gerne have brugeren til på den her side?’. Herefter kigger på du hver side element og spørger dig selv ‘Hjælper det brugeren med at udføre den handling, som jeg ønsker?’
En af grundpillerne i konverteringsoptimering er splittest. Bruger du et system som Google Optimize kan du opsætte 3 overordnede mål pr. test du kører.
Det virker næsten unødvendigt at nævne dette punkt. Men lad os være ærlige; hvor mange gange har et bureau eller du selv ikke været for fokuseret på de små ting? Jeg indrømmer gerne, at den fælde er jeg selv faldet i.
Det er lige meget hvor meget vi forbedrer klik-raten på “Læg i kurv”-knappen, hvis kunderne ikke ender med at købe noget i sidste ende.
Start altid med at fokusere på hvad, der kan give dig flere penge på bundlinjen. Når de lavt hængende frugter er ordnet, kan du tillade dig at gå ned i de helt små detaljer for at optimere yderligere.
Det er grunden til, at du som oftest vil se, at minimum ét af de tre mulige mål for hver splittest vi hos Intelligo Denmark laver, er transaktioner eller omsætning.
Vi, du og jeg, fokuserer tit på små detaljer. Det er okay, men det skal ske med et helt klart overordnet mål: at øge sin webshops omsætning.
Du hører ordene konverteringsoptimering og tænker straks på at flytte knappen rundt, ændre deres farve og teste dine overskrifter. Det er fine steder at optimere, men lad os ‘get the basics right’.
Sørg for at din webshop har det helt basale:
Tydelig kontaktinformation
Klare USP’er (unique selling points)
En god “Om os”-side eller sektion på alle undersider
Https aktiveret
Du må ikke hænge dig i alle de små detaljer, hvis du ikke har styr på det overordnede.
Konverteringsoptimering kan give dig flere salg og bedre tal på bundlinjen. Mange tager fat i knappernes farver eller kigger mikro-konverteringer.
I stedet starter du ud med:
At rydde op i elementerne på din webshop
At fokusere på øget omsætning
At få styr på de basale ting først
Skaber flere salg via konverteringsoptimering og mere trafik gennem SEO
Julian er direktør i Intelligo Denmark ApS, der beskæftiger sig med udviklingsarbejde, konverteringsoptimering og SEO primært for Magento webshops. Siden 2009 har han arbejdet med danske og internationale webshops med henblik på at øge deres omsætning.
Hans tilgang til optimering er bundet op i hans naturvidenskabelige baggrund, hvilket bevirker et stort fokus på præcise KPI'er, statistiske modeller og databaseret rapportering. Det er vigtigt for Julian, at forretningskritiske beslutninger tages på baggrund af data og ikke mavefornemmelse.
Julian vil på IVÆKST bloggen primært bidrage med viden indenfor konverteringsoptimering, SEO og Magento.