Konkretiser dine mål
Før du begynder på noget markedsføring, er det altid en god idé at danne sig nogle interne mål. Målene kan bruges henad vejen til at måle kampagnes succes, samt give dig en idé om hvilke ressourcer der er nødvendige og hvilke mål som er vigtigst.
Typer af mål
• Økonomiske mål
o Mere salg
o Øget markedsandel
o Bedre forhold til aktionærer
o Øget profit
• Markedsføringsmål
o Øget hjemmesidetrafik
o Flere følgere på sociale medier
o Større Email liste
o Mere interaktion
Foroven har vi nævnt en række eksempler på forskellige mål, som du kan bruge til inspiration. Målet vil danne udgangspunktet for hele kampagnens målretning.
Et eksempel kan være målet om øget markedsandel ift. Målet om øget profit. Hvis du har målet om en øget markedsandel kunne du eventuelt fokuserer på nye kunder og andre segmenter indenfor markedet. Hvis du derimod sigter mod mere profit, kunne du målrette kampagnen på nuværende kunder, som kan købe flere ydelser og dermed øge din profit. Hvis man øger markedsandelen, øger man ikke nødvendigvis profitten.
Hvad kræver det i ressourcer?
Har du gjort dig overvejelser om hvilke ressourcer målene vil kræve? Skal du bruge energi på linkbuilding, Facebook, Pinterest, Instagram, Google eller et helt tredje medie? Sådanne overvejelser kan være vigtige at overveje inden du påbegynder markedsføringskampagnen.
Et eksempel kan være, at du i din virksomhed har adgang til en masse stærke links, men har en meget lav tilstedeværelse på sociale medier. Hvis målet er at øge salget, kunne det være smartest at anvende linkbuilding og SEO, da det vil kræve mindst ressourcer at komme i gang. Hvis du vælger sociale medier, vil du være nødt til at bruge en masse tid og ressourcer på, at øge tilstedeværelsen for derefter, at være effektiv.
Prioriter din mål
Efter at du har konkretiseret dine mål og gjort overvejelser over de nødvendige ressourcer vil du lettere kunne prioritere dine mål for kampagnen. Du skal overveje om hvilke mål som er dine vigtigste og om det vil være det værd ressourcemæssigt baseret på hvad det vil kræve for dig.
Hvor meget det kræver er ressourcer vil afhængige af den pågældende virksomhed, da nogle f.eks. har flere følgere på sociale medier og andre en stærk tilstedeværelse i fysiske events og butikker.
Lav en plan
Når du har valgt et mål for kampagnen og nogenlunde ved hvad det vil kræve af ressourcer kan du begynde, at lave en markedsføringsplan. Her skal du planlægge alt fra starten til slutningen for kampagnen.
Efterskole eksempel
F.eks. kan en meget simpel skitse for en idrætsefterskole så således ud:
Mål: Få flere fodboldpiger på vores fodboldlinje
Hvad vil det kræve?: Højere rangeringer på Google gennem linkbuilding og SEO
Research: Keyword research, konkurrence undersøgelse, efterskolens USP’er
Denne plan er meget simpel og kan ikke bruges, som officiel markedsføringsplan. Dog vil planen kunne hjælpe dig med at gøre dig de rette overvejelser til, at komme med den ultimative markedsføringsplan.
Linkbuilding specialist
Jeg sidder jeg med ansvaret for alle vores linkbuilding aktiviteter hos Morning Train. Heriblandt arbejder jeg med optimering og udvikling af vores egen linkbuilding framework. På bloggen bidrager jeg med viden og erfaring indenfor linkbuilding, SEO og content marketing.