Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Et billede siger mere end tusinde ord | God råd omkring valg af billeder

Marketingfolk har i og for sig altid vidst, at billeder har en langt større effekt end ord. Dette er ikke anderledes, når vi taler online markedsføring. Dog er der én ting som gør, at den gamle læresætning ‘et billede siger mere end tusinde ord’, ikke gælder i samme grad for online markedsføring, som for markedsføring generelt. Nemlig: Google.

Det helt store dilemma når man begår sig i feltet ‘online markedsføring’, er, at det i høj grad involvere Google. Selvfølgelig kan man slippe uden om Google ved brug af f.eks. email marketing og CRM, men overordnet er Google altid en del af den samlede online markedsførings strategi. Og mens mennesker er glade for billeder, så er Google mere begejstrede for tekst. Hvilket godt kan komplicere ens online markedsføring noget.

Kunsten er at lave et godt mix af tekst og billeder, sådan at det rent layoutmæssigt virker indbydende for mennesker. Googles bots er ligeglade med den del.
Derudover bør der være en sammenhæng mellem tekst og billede, hvilket godt kan være en udfordring. Med de mange udbydere af ‘stock photos’, er udfordringen dog aldrig større end hvor meget tid man har til rådighed, til at afdække det store udbud at tilgængeligt billede materiale.


Stående overfor udfordringen, at finde det rigtige billede, er også at billedet gerne skal formå at fange interesse hos modtageren. Offline marketingfolk har i årevis spillet på de erotiske tangenter, når de f.eks. fyrede en stor billboard op på en husgavl, med et billede af en halvnøgen kvinde, som var slank fordi hun spiste det produkt billboarden skulle gøre reklame for. At spille på de erotiske tangenter har alle dage virket, og vil også virke i alt fremtid. Kunsten er så at skabe samspil mellem produktet og de erotiske tangenter. Det er jo ikke altid at man er så heldig, at produktet er letpåklædte strippere.

I arbejdet med at lave online markedsføring for Strip Danmark, var heldet der, kan man roligt sige. Masser af billeder af flotte damer, og masser af erotiske undertoner - og indimellem ligefrem overtoner!
I forbindelse med markedsføring for Strip Danmark er problemstillingen faktisk vendt på hovedet. Her er opgaven ikke at finde det gode billede, som kan tiltrække opmærksomhed, men snarere at skrive relevant tekst. Ikke fordi der ikke er et budskab, eller information at formidle, men mest fordi, at potentielle strip kunder helt naturligt er mere interesseret i billeder end i te

kst. Og med masser af ‘interessante’ billeder på sitet, hvordan sørger man så for at få formidlet den information, som er vigtig af få formidlet? Og hvordan sørger man for at tilfredsstille Googles teksthungrende bots?


Det umiddelbare svar er, at præsentere det flotte billedmateriale øverst, og i øjenhøjde med de potentielle kunder så at sige, og så lade alt teksten stå nederst på siden. Men da vi jo også gerne vil formidle lidt information til kunden, og da visse af kunderne måske ligefrem efterspørger noget konkret information, ja så er det ikke helt så enkelt.

En anden problematik i forbindelse med billeder af erotisk karakter, er en problematik som de gamle offline marketingfolk ikke havde at bekymre sig om, nemlig den snigende bornerthed som internettet er ramt af.
Problemet ligger for så vidt i, at pornobranchen var hurtig til se mulighederne i internettet, og at nettet i dag derfor flyder i pornografisk materiale. Internettets andre aktører har så måtte gøre forskellig tiltag, for at undgå at deres platforme blev spammet af pornografisk materiale.


Når de helt tunge spillere på internettet, som Google og Facebook, så ligefrem vælger at gå til ekstremiteter, ja så er man ude i at balancere på en knivsæg, når man vil gå de gamle offline marketingfolk i bedene og spille på de erotiske undertoner. Facebook bortcensurere rask væk alt der har skyggen af en brystvorte, og Google er ikke sene til at kategorisere en site som ‘adult content’ og med et trylleslag afskære sitet fra 60 procent at alt trafik på internettet.

Udover de store tech giganter, så er der i dag også hele det ‘krænkelses parate segment’ at agte sig for. Dette gælder i dag i ligeså høj grad for offline marketingfolk, som i forbindelse med online markedsføring. Med en rødglødende aggressiv LGBT bevægelse skal man agte sig for at spille alene på de heteroseksuelle erotiske tangenter, ligesom at lidt for smukke kvindelige modeller hurtigt hidkalder sig den globale feministbevægelses altødelæggende vrede. Medmindre man da ligefrem spekulerer i mediestormen som en del af den samlede marketingstrategi.

Afslutningsvis kan man sige, at et billede stadig siger mere end tusinde ord, men at det i dag så sandelig også hurtigt kan påkalde sig tusinde ord. Det er i og for sig stadig den samme kunst at bruge billedet i sin markedsføring, men brugen af billedet er nok mere mangefacetteret i forbindelse med online markedsføring, end vi kendte det fra gamle dages offline marketing.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Linkbuilding specialist

Jeg sidder jeg med ansvaret for alle vores linkbuilding aktiviteter hos Morning Train. Heriblandt arbejder jeg med optimering og udvikling af vores egen linkbuilding framework. På bloggen bidrager jeg med viden og erfaring indenfor linkbuilding, SEO og content marketing.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Linkbuilding specialist

Jeg sidder jeg med ansvaret for alle vores linkbuilding aktiviteter hos Morning Train. Heriblandt arbejder jeg med optimering og udvikling af vores egen linkbuilding framework. På bloggen bidrager jeg med viden og erfaring indenfor linkbuilding, SEO og content marketing.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her