Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

3 vigtige ting du skal huske, når du arbejder med linkbuilding

Uden eksterne links, der linker til din hjemmeside, vil du sjældent opnå det fulde potentiale af din SEO-strategi og -indsats. Linkbuilding er i nogle tilfælde den altafgørende faktor for, at du opnår succes på konkurrenceprægede søgeord og brancher. Det kan være fristende at kaste sig direkte ud i linkbuilding-markedet og gå i gang med at skaffe links til sit site. Dog er der nogle vigtige områder, man bør være opmærksom på, før man starter sit linkbuilding-arbejde.

1. Skab en bred og naturlig link-profil

Det kan være fristende kun at lave en type links, hvis man har opdaget, at man kan hurtigt og nemt kan lave mange af den slags. Det kan dog være skadeligt at skabe en skævvriddet link-profil, da det kan sende et unaturligt indtryk til Google, hvis de ser, at du f.eks. kun har kommentarlinks, der bliver lavet til dit domæne.


For at skabe en naturlig linkprofil bør du tænke hellere på denne måde: Hvilke typer links vil en velbesøgt hjemmeside få, hvis der ikke aktivt blev lavet linkbuilding på domænet?
Hjemmesiden vil få links fra både kommentarer, blogindlæg, samarbejdspartnere, profil-links, sociale medier m.m. Den type link-profil skal du også sigte efter, hvis du vil undgå at sende et forkert og manipulerende signal til Google.

2. Hold igen med en aggressiv ankertekst strategi

I gamle dage kunne man skubbe sine søgeord langt op i toppen, hvis man fik links med eksakte ankertekster, der indeholdt det søgeord, man gerne ville rangere bedre på. Den strategi virker faktisk stadig den dag i dag, dog skal man være meget opmærksom på, at det ikke ser unaturligt ud. En god linkbuilding-strategi fokuserer på at skabe naturlige ankertekster og en naturlig diversitet af link-typer.

Hvis du f.eks. har en webshop, hvor du sælger hundemad, så skal du undgå, at størstedelen af dine links til hundemadssiden indeholder ankertekster som f.eks. ”hundemad”. Det kan have den modsatte effekt, hvis du arbejder alt for aggressivt med dine ankertekster.

Størstedelen af de links, som en hjemmeside har, er rettet mod forsiden med en ankertekst, der indeholder hjemmesidens navn.


Du kan bruge værktøjer som Ahrefs til at tjekke, hvilke ankertekster din linkprofil indeholder. Jeg har lige taget et eksempel fra vores kunde Bomae.dk, som arbejder med køberrådgivning.

Her kan man se, at størstedelen af deres links har ankertekster, der indeholder deres navn f.eks. ”bomae”, ”bomae.dk”, ” https://www.bomae.dk/ ”. Disse typer ankertekster kaldes for generiske ankertekster, og dem skal man ikke være bekymret for, hvis man har mange af dem.


Hvis vi kigger længere nede, så kan vi se, at Bomae har 4 links, der indeholder eksakt søgeordet ”køberrådgivning”, hvilket udgør 4% af den totale linkmasse.
Et godt råd er, at hvis din hjemmeside har mellem 0 – 150 indgående links, så bør under 5% af de totale indgående links være eksakte ankertekster.


Hvis din hjemmeside har over 150 indgående links, så bør den maksimalt ligge på 2%. Jo flere indgående links din hjemmeside har, desto færre links bør være eksakt ankertekst links.
Det kan hurtigt virke manipulerende, hvis du har 1000 links, og 10% af dine links indeholder links med ankerteksten ”hundemad”.

3. Kontroller om der er en ”link-sti” fra forsiden og ned til dit link

Når Google skal vurdere, hvor meget værdi de vil tillægge din side, når du får et link fra en side, så kigger de ikke på domænet, men på den URL, hvor dit link er placeret.

Hvis den side, hvor du får et link fra, er gemt væk, så er det begrænset, hvor meget værdi du får ud af linket. Det er vigtigt at kigge på, om der er en link-sti fra forsiden og ind til din artikel. Det finder du ud af ved at undersøge, hvor mange klik fra forsiden du skal foretage dig, før du lander på din artikel. 


Forsiden har en masse ekstern linkværdi, så derfor er det vigtigt, at den eksterne link-værdi fra forsiden kan ”flyde” ned til din artikel, hvor du har fået et link fra.

Det vil sige, at hvis den URL, hvor du har fået et link fra, ikke har interne links fra forsiden, så er linket ikke meget værd.


Det vil sige, at du i princippet kan få et link fra en side som f.eks. tv2.dk, men hvis den artikel, hvor du har fået linket fra, er gemt væk, så får du kun minimal værdi ud af linket.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Linkbuilding specialist

Jeg sidder jeg med ansvaret for alle vores linkbuilding aktiviteter hos Morning Train. Heriblandt arbejder jeg med optimering og udvikling af vores egen linkbuilding framework. På bloggen bidrager jeg med viden og erfaring indenfor linkbuilding, SEO og content marketing.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Linkbuilding specialist

Jeg sidder jeg med ansvaret for alle vores linkbuilding aktiviteter hos Morning Train. Heriblandt arbejder jeg med optimering og udvikling af vores egen linkbuilding framework. På bloggen bidrager jeg med viden og erfaring indenfor linkbuilding, SEO og content marketing.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her