Vi lever i en SoMe tid, hvor det gælder om at være hip, se og blive set. Middagsselskaber har ændret sig fra at være tid til fordybelse til at være et sted, hvor vi er fysisk til stede, men vores hoveder deles mellem både selskabet og hele vores online netværk. Det gælder ikke mindst for de unge.
Trutmund, selfies og snaps af lækre madretter og festligt lag med vennerne deles mangfoldigt og hurtigt på de sociale medier i et tempo, der kan give hjertestop hos både bedstemor og bedstefar.
Og så er der lige det, at nogle unge er bedre til dette game, i forhold til alle andre. De såkaldte youtubere, der formår konstant at være så interessante, at youtuberne både skaber en lang række abonnenter men i særdelshed også mange visninger på deres YouTube-kanaler.
Når man som youtuber så har opnået en konstant og fin interaktion med sine fans, de såkaldte abonnenter, så er der lagt en god basis for at tjene penge på YouTube. Men før youtuberne når dertil, at pengene vælter ind på bankkontoen, så kræver det benhårdt arbejde. Og det er her, at fårene skilles fra bukkene.
Hvor du til middagsselskabet deler et festligt og stemningsfyldt billede, sidder du nok ikke lige og redigerer minutiøst den selskabelig virkelighed, som du er en del af. En hard core youtuber planlægger og redigerer sine foto- og videoopslag, men formår at få opslaget, til at se casual ud. Sådan lige: By the way jeg er sammen med mine venner lige nu, og jeg elsker at have disse nye sko på, som jeg har købt hos…
Det kan youtuberne så bruge til at tjene penge på via affiliate marketing, eller tilbyde sig som influenter til en række virksomheder, der gerne vil betale for at have en lille uskyldig product placement. Det er ikke ulovligt. Influenterne skal blot klart gøre opmærksom på, at der er tale om et reklameindslag.
Det er der nogle af de store youtubere, som tjener rigtig gode penge på. Det her er reelt blevet til en hel industri, ikke bare i Danmark med også internationalt. Og som i mange andre sammenhænge, så er der en række konsulenter, som hjælper med at finde rundt i dette virvar af muligheder og faldgruber for, hvordan finder man de bedste, de nyeste YouTube-stjerner, og hvad koster det at bruge youtuberne?
I Politiken den 18. december 2017 er der en artikel om, at ” Youtubere og bloggere skal få unge til at droppe cigaretterne”. Det er Sundhedsstyrelsen som bruger de unge SoMe-stjerner og influenter til få deres følgere og fans til ikke at ryge. Dette kan influenterne gøre, da de har en høj grad af troværdighed overfor deres følgere.
Sundhedsstyrelsen har brugt en konsulent til at finde de for dem bedste influenter. Andre virksomheder finder selv youtuberne. Men bottom line er, at det er muligt at tjene penge på YouTube – både for de små og de store stjerner.
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.
Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.
Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal