Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sabbatår er lig med hårdt arbejde

I disse dage kører lastbiler med glade studenter gennem gadebilledet. Store højttalere bakker med baslyde taktfast de skrålende studenter op til dans.

Et skønt og festligt tegn på at sommeren er skudt i gang. Men også et tegn på: Et sabbatår, som byder på hårdt arbejde, så snart studenterhuen er lagt på hylden.

Egon, har du en plan?

Det er blevet mere reglen end undtagelsen, at de unge tager et sabbatår, når studenterhuen er lagt på hylden. Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, holder 86% af de unge et sabbatår.

Og hvad skal sabbatåret så bruges til?

De væsentligste årsager til at tage ét eller flere sabbatår er:

  • Har brug for at tage en pause fra uddannelsessystemet (61%)
  • Har lyst til at opleve andre ting, end at uddanne sig (54%)
  • Ved ikke hvilken uddannelse, som man skal fortsætte på (45%)

Men ovenstående siger ikke så meget om, hvad de unge så bruger sabbatåret til. Det fremgår imidlertid et andet sted i rapporten:

  • Bruger tiden på at arbejde (90%)
  • Udlandsophold (knap 50%)
  • Dyrke fritidsinteresser (40%)

I rapporten fremgår det også, at det primært er studenter med lave karakterer, samt studerende, som fortsætter på Professionshøjskolen, som svarer, at sabbatåret har givet dem bedre faglige forudsætninger.

Sabbatår er hårdt arbejde

Som det fremgår ovenfor, så arbejder 90% af de unge i sabbatåret. De faglige forudsætninger kan opnås via ufaglærte studiejob, hvor man arbejder sammen med voksne, og derfor får set i praksis, hvordan teori bliver omsat til produktion, salg eller noget helt tredje.

Men det er ikke kun på arbejdspladsen, at kræfterne bliver brugt. De unge møder via udlandsophold andre kulturer, og lærer at stå på egne ben, uden at deres curlingforældre står på spring for at hjælpe. En robusthed, som kommer de unge til gavn, når hverdagen på den videregående uddannelse melder sig.

Som et tredje ben, så kan det for de unge også være en mental udfordring og dermed hårdt arbejde, at komme igennem sabbatåret. Både i forhold til at finde ud af, hvad man skal læse, henholdsvis at lære at tackle sabbatårets trivialiteter.

Det er nemlig for de unge, som hos de voksne. Mange sukker efter ikke at skulle studere eller på arbejde. Men i det øjeblik man ikke har et arbejde, så mister man sine økonomiske frihedsgrader og identitet, hvilket kan føre til stress.

Så sabbatåret er i sandhed på flere fronter et år med hårdt arbejde.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Influencer Marketing & Employer Branding Specialist

Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.

Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.

Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags:
Landet med de smukke kvinder
Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags:
Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Jeg har en trailer og bor i Jylland – Hvad tænker du på lige nu?

Influencer Marketing & Employer Branding Specialist

Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.

Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.

Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal

167 indlæg
36 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her