Tags:
I disse dage kører lastbiler med glade studenter gennem gadebilledet. Store højttalere bakker med baslyde taktfast de skrålende studenter op til dans.
Et skønt og festligt tegn på at sommeren er skudt i gang. Men også et tegn på: Et sabbatår, som byder på hårdt arbejde, så snart studenterhuen er lagt på hylden.
Det er blevet mere reglen end undtagelsen, at de unge tager et sabbatår, når studenterhuen er lagt på hylden. Ifølge en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, holder 86% af de unge et sabbatår.
Og hvad skal sabbatåret så bruges til?
De væsentligste årsager til at tage ét eller flere sabbatår er:
Men ovenstående siger ikke så meget om, hvad de unge så bruger sabbatåret til. Det fremgår imidlertid et andet sted i rapporten:
I rapporten fremgår det også, at det primært er studenter med lave karakterer, samt studerende, som fortsætter på Professionshøjskolen, som svarer, at sabbatåret har givet dem bedre faglige forudsætninger.
Som det fremgår ovenfor, så arbejder 90% af de unge i sabbatåret. De faglige forudsætninger kan opnås via ufaglærte studiejob, hvor man arbejder sammen med voksne, og derfor får set i praksis, hvordan teori bliver omsat til produktion, salg eller noget helt tredje.
Men det er ikke kun på arbejdspladsen, at kræfterne bliver brugt. De unge møder via udlandsophold andre kulturer, og lærer at stå på egne ben, uden at deres curlingforældre står på spring for at hjælpe. En robusthed, som kommer de unge til gavn, når hverdagen på den videregående uddannelse melder sig.
Som et tredje ben, så kan det for de unge også være en mental udfordring og dermed hårdt arbejde, at komme igennem sabbatåret. Både i forhold til at finde ud af, hvad man skal læse, henholdsvis at lære at tackle sabbatårets trivialiteter.
Det er nemlig for de unge, som hos de voksne. Mange sukker efter ikke at skulle studere eller på arbejde. Men i det øjeblik man ikke har et arbejde, så mister man sine økonomiske frihedsgrader og identitet, hvilket kan føre til stress.
Så sabbatåret er i sandhed på flere fronter et år med hårdt arbejde.
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.
Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.
Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal