Tags:
Lad os starte med en disclamer: Dette er ikke et indlæg i Metoo debatten, hverken direkte eller indirekte. Dette er derimod en fundering over både:
Dagligt får vi hos Loggershut ansøgninger om at blive social media influencer i en række lande, herunder også Danmark og Sverige. Da vi screener alle ansøgningerne manuelt, så får vi også en detaljeret indsigt, som machine learning ikke kan tilbyde os (endnu).
Billedgenkendelse er klart på vej, men i sidste uge troede Google, at min hund var en kat, så der er stadigvæk plads til forbedring. Vi tror også på, at mennesker er klart længere fremme end computerne, når konteksterne skal vurderes.
Eksempel:
Pointen er derfor, at vi skal passe på at dømme ud fra første øjekast - ikke bare influencers, men alle vi møder på vores vej.
Vi må også udlede, at computere er intelligente, men ikke så intelligente, som os mennesker. Computeren ved med andre ord ikke, om der er tale om en gademusikant, eller en guitarist fra musikkonservatoriet.
Det leder mig frem til en subjektiv vurdering, der er en evne, vi mennesker har, som computere heller ikke har. Eksemplet stammer fra vores influencer website i Sverige.
Når vi nu manuelt sidder og screener, så er det iøjnefaldende, at svenske piger på Instagram i vid udstrækning er pæne piger – både i tøj, stil og udseende. Det kan danske piger også sagtens være, men i Danmark er der en højere grad af naturlighed. Eksempelvis er det i Danmark i orden at vise sig med morgenhår, uden make up.
Så hvad vil det sige at være smuk? Er virkeligheden virkelig? Disse to spørgsmål kan give stof til eftertanke, for hvad er det lige, at der er vigtigt, når vi med vores brands søger eksponenter for vores mærkevarer? Hvem vil vi gerne have til at fortælle om vores brand?
Sidder du med et kommercielt og strømlinet produkt, så kan du sikkert godt fristes at søge efter de smukke, og fejlfri piger i Sverige, som muligvis – muligvis ikke, har brugt apps til at forskønne deres udseende.
Og ja, ikke alle svenske eller danske kvinder og mænd er ens. Men vil du gerne have autenticitet, så kan det godt være, at udfordringen er større i Sverige, end i Danmark.
Om ikke andet, så kan du være glad for, at du er klart klogere end en computer! Og smag er individuel. Derfor kan du ikke regne dig frem til, at finde den perfekte influencer.
Det kræver nemlig, at du enten får personlig hjælp til din søgning efter influencers, eller selv er klar til at bruge tid på, at finde de for dig bedste influencers. Og det gælder uanset, om du søger influencers i Danmark, Sverige eller et tredje land.
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.
Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.
Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal