Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Smartphonen kan ødelægge både: Tour de France - og - Dit nærvær

Min tanke med dette blogindlæg er ikke at glorificere fortiden, men at skabe en debat om, hvordan vi bedst udnytter den nyeste teknologi.

Næsten 100% af de telefoner, der findes i dag, er smartphones. Det har ændret vores adfærd både i forhold til: Hvordan vi oplever verden - og agerer overfor hinanden. Her er to eksempler på, hvordan vores elskede smartphone har ændret vores livsstil.

Lad os starte med at se på, hvordan trenden er:

Smartphone trend

Deloitte lavede sidste år en undersøgelse af brugen af smartphones.

Her er et uddrag af tallene for Danmark:

  • Synes du, at du bruger din mobil for meget? 34% svarede ja
  • Hvornår brugte du din smartphone sidst. Var det indenfor det sidste døgn? 97% svarede ja

Hvilke af følgende, hvis nogen, oplever du som et resultat af din brug af smartphone?

  • Føler jeg konstant har brug for at tjekke min telefon (28%)
  • Øger niveauet for distraktioner, når jeg prøver at færdiggøre en opgave (18%)
  • Kommunikerer ikke så meget ansigt til ansigt med min familie og venner, når jeg bruger tid med dem (13%)

Hvordan ser vi så disse tal udmønte sig i vores adfærd i det daglige? Her kommer de to eksempler:

Tour de France

I nyhedsmediet 'Boston Globe' var der for nogle år siden et glimrende pressefoto af en gruppe af mennesker, der var til et event. En ældre dame, med gråt hår, stod uden en smartphone i forreste række og nød begivenheden med et smil på læben. Bag den ældre dame stod en horde af mennesker, der var koncentrerede om at bruge deres smartphones til at tage fotos eller videoer af begivenheden.

Samme trend ser vi i øjeblikket til Tour de France. Tilstedeværelsen skal dokumenteres, for ellers kan vi ikke efterfølgende spejle os i vores hundredevis af Facebook-venners kommentarer og ’synes godt om’. Vi har jo alle brug for anerkendelse, så smartphonen er blot blevet et middel til at nå målet.

'Five minutes of fame' er blevet en livsstil for os. Et ’synes godt om’ på Facebook betyder i dag ikke det samme, som det gjorde ved Facebook's start. I dag betyder det for de unge blot, at jeg har set dit Facebook-opslag.

Posts på Facebook og Instagram har derfor ikke den samme effekt længere i forhold til vores daglige behov for endorfiner, så vi lægger endnu flere billeder online – godt hjulpet af Facebooks seneste tiltag: ’Visuel-storyteller’ status.

At vi er aktive på de sociale medier, har også betydning for vore vores parforhold.

Phubbing

Tager vi udgangspunkt i Phubbing, der kommer af de engelske ord: ’Phone’ og ’snub’, som oversat til dansk betyder: At bruge telefonen til at ignorere andre personer - eksempelvis din kæreste.

Det kommer vi unægteligt til at gøre, når vi jf. Deloitte´s undersøgelse konstant tjekker vores smartphones, og ikke bruger tiden på at føre samtaler, hvor vi har øjenkontakt. Manglende øjenkontakt og dermed nærvær kan få partneren til at føle sig tilsidesat.

Spørgsmålet til debat er derfor: Bruger vi vores smartphones optimalt, eller er det tid til at få et serviceeftersyn på vores vaner, herunder også brugen af smartphones?

Det vil måske være fint at få diskuteret, når iværksætterlivet nydes i vejkanten, hvor der ventes på rytterne i Tour de France - eller ved poolen, når familien hygger sig sammen på ferien.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Influencer Marketing & Employer Branding Specialist

Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.

Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.

Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags:
Landet med de smukke kvinder
Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags:
Ole Holdgaard
Influencer Marketing & Employer Branding Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Jeg har en trailer og bor i Jylland – Hvad tænker du på lige nu?

Influencer Marketing & Employer Branding Specialist

Ole Holdgaard arbejder primært med generation X, Y og Z (iGenerationen). Ole skaber værdi for virksomheder og organisationer ved at udarbejde en klar strategi og handlingsplan vedrørende: Employer Branding og Influencer Marketing. Som kampagneleder planlægges og gennemføres både korte og længerevarende effektfulde kampagner for både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og brands.

Da de unge under 30 år har en speciel dynamisk adfærd, vil Ole´s artikler på IVÆKST tage udgangspunkt i måden hvorpå fremtidens unge tænker, samt deres adfærd på de sociale medier.

Følg Ole på hans blog om: Employer Branding og rekruttering eller YouTube-kanal

167 indlæg
37 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her