Til dagligt er er jeg Nordisk Direktør hos spareportalen CupoNation, som er en dattervirksomhed af Rocket Internet. Jeg arbejdede selv for Rocket Internet for 6 år siden hvor jeg var med på det team i Australien der startede virksomheder som Zalando (hedder The Iconic i Australien). Det var en utroligt spændende oplevelse, og jeg arbejder stadig sammen med Zalando, omend nu i de Nordiske lande, hvor vi på sider som denne promoverer nogle af de tilbud som de har til deres kunder.
Vores forretning går ud på at hjælpe online-shoppere og forbrugere med at spare når de handler på nettet ved at tilbyde rabatkoder eller vouchers til forskellige store og små online forhandlere som sælger alt fra bildæk til high-end fashion eller elektronik.
Sidste november blev jeg spurgt af virksomhedens stifter om jeg ville overtage styringen af vores afdeling i Amsterdam, samt flytte min nuværende afdeling fra München med dertil, for bedre at kunne optimere hele det aspekt af vores virksomhed. Men hvad kræver det at udføre dette? Og alle de praktiske omstændigheder der skal til for at kunne gøre det til virkelighed. Jeg ville ønske det var lige så nemt at fysisk flytte hele min afdeling, som det var at sige “ja!” til tilbuddet. Desværre er det bare ikke altid lige så nemt.
Jeg har derfor valgt at skrive dette indlæg for at kunne hjælpe andre som måske stod i samme situation eller overvejer et tilbud om at de (og deres afdeling) skulle relokaliseres til et andet land.
Logistikken
Det første man tænker er om det overhovedet er realistisk. Derfor er det nødvendigt at kigge på matematikken og se om det rent faktisk kan lade sig gøre. Her mener jeg ikke kun personligt, men skam også forretningsmæssigt. Én ting er at selv gerne vil flytte, men en anden ting er om det giver mening. Hvis regnestykket går op er det jo én bekymring mindre, så derfor kan beslutningen afhænge af andre ting i stedet.
En faktor, som selvfølgelig hjælper på min motivation er, hvis destinationen i sig selv er tiltrækkende. I mit tilfælde passede det rigtig godt, da Amsterdam altid har været en by jeg har holdt meget af befinde mig i.
Men fra logistikken kommer selvfølgelig også den største udfordring. Spørgsmålet var så bare om de andre i afdelingen overhovedet ville med også?
Selve nyheden
Denne del var nervepirrende, da det er en af de helt store faktorer der kan afgøre om det bliver en succes. 8 personer vidste det, der blev gjort meget ud af at holde det stille da det er så væsentlig en ting for folk at skulle basere deres valg på at vi ikke kunne risikere rygter om det. Sådan en nyhed skulle fortælles forsigtigt og kontrolleret, så derfor var det bedst at alle de involverede fik nyheden på samme tid. Det betød at Amsterdam-kontoret, lederne af de forskellige teams, og de resterende, som skulle flyttes, alle blev indkaldt til hvert sit møde, hvorpå nyheden blev bragt ordentligt og ligeværdigt, via en ansvarlig på de 3 lokaliteter. Selv havde jeg fornøjelsen af at fortælle nyheden til den større nordiske afdeling. Det vigtige var her at alle fik beskeden på samme tid.
Udfordringen her lå selvfølgelig i at ikke alle var lige så motiverede til at flytte som os, der havde taget beslutningen. Men her ligger ansvaret hos lederen i det at kunne hjælpe dem som ikke er helt trygge ved situationen og akkommodere deres eventuelle behov, så meget det er muligt. Heldigvis var der ikke mange som var helt imod ideen, så det gjorde det meget nemt.
Men det tager sin tid da denne her process indebærer individuelle samtaler, hvorpå forståelse er nøgleordet for begge parter. Men man forsøger også samtidigt at dele de motivationer man selv havde omkring hele ideen. F. eks. At de giver en god mulighed for at opleve mere og udvise sin egen professionelle horisont. Herudover havde jeg selv været igennem en process med at flytte by og land flere gang i mit liv og havde dermed lidt erfaringer jeg kunne dele med teamet.
Det er et stort puslespil der skal samles, og det med at skulle integrere sig i en helt ny kultur har sine udfordringer, men en vigtig komponent i vores situation er at da vores forretning primært foregår online, gør det arbejdsrutinerne nemme at “pakke ned” og “pakke ud” et nyt sted, da det eneste nye er omgivelserne og ikke selve arbejdet.
Omstruktureringen
Da det desværre ikke var alle der ville med, betyder det selvfølgelig at vi måtte finde erstatninger til den nye afdeling. Der er altid krævende, men lige i denne situation bliver rekrutteringen nemmere da Amsterdam er en meget mere fordelagtig destination end München. Derudover er Amsterdam kontoret blevet bedømt som værende et af de flotteste kontorer i Amsterdam, beliggende lige tæt på centrum af byen, hvilket også gør det nemmere at tiltrække talenter.
Dermed kan udfordringerne med at flytte, også sagtens have sine fordele - og det er dét man selvfølgelig håber på.
Effektivitien/synergien
Gevinsten ved flytningen er så en af de bedre, da vi nu er omringet af andre eksperter som for alvor kan støtte vores arbejde i den helt rigtige retning. Samtidig med at det åbner for adgang til flere markeder vi kan udvide til. Og mest af alt, kan de forskellige kulturelle baggrunde have rigtig meget gavn af hinanden, da alle har noget nyt at byde ind med og som kan samtidig kan kvalitetssikre på et højere niveau.
Meget af succesen er selvfølgelig hjulpet af ens indstilling, og derfor er der jo også en masse andre overvejelser som ikke kun er arbejdsrelateret.
Det personlige
Jeg ser denne her flytning, som en slutning på en virkelig fed tid, hvorpå jeg de sidste flere år af mit liv har rejst en del rundt med arbejdet. Også selvom at det indebærer en helvedes masse praktiske ting fra et privat synspunkt, Men det her bliver for en fantastisk mulighed for at “skrue ned” for al rejseriet og få mere fast grund under fødderne og Amsterdam er det helt rigtige sted for mig at gøre det. Dog kan jeg (naturligvis) ikke snakke Hollandsk, men det kommer måske hen af vejen.
Managing Director, Cuponation
Mads Bukholt har været inde over internaitonaliseingsprocessen i mere end 10 virksomheder. Mads er uddannet fra CBS, men har over de seneste 6 år arbejdet i internationale virksomheder eller som selvstændig konsulent på tværs af fire kontinenter. I dag har bor Mads i München, hvor han er Managing Director i Internetgiganten Rocket Internets hurtigst vækstende virksomhed Cuponation. Mads har det overordnede ansvar for Danmark, Sverige, Norge og Finland.