Managing Director, Cuponation
21.04.2017Om end du leger med ideen om at starte din egen webbutik eller du ønsker at øge din butiks rækkevidde og omsætning, er der helt sikker fordele ved at markedsføre din butik med affiliate marketing. Et eksempel på, hvor affiliate marketing bliver brugt effektivt, på Ekstra Bladets rabatkodeside for Stylepit. Her kan du se, hvordan at Stylepit nemt har udvidet deres rækkevidde og har via det garanteret fået en øget omsætning. I sidste ende skal du altid selv vurdere om affiliate marketing er noget for dig.
Jeg vil med dette indlæg forsøge at give dig lidt information omkring proceduren, da jeg selv har god erfaring med denne type markedsføring. Til sidst har du forhåbentligt ingen tvivl om, hvorvidt du har tænkt dig at gå i gang med affiliate marketing, eller ej.
Først og fremmest skal vi lige blive enige om, hvad affiliate marketing er helt præcist. Grundlæggende er Affiliate Marketing forholdet mellem 4 parter. Annoncører, udgivere, affiliate netværk og forbrugere.
Dem der sælger produkter eller servicer, bliver i denne sammenhængen ofte kaldt for annoncører (på engelsk; advertisers). De er klar til at betale en kommission for hvert klik, lead, eller salg som en partner skaber for dem. Det skal dog siges at den nuværende trend er, at flere og flere betaler kun for et konkret salg.
Udgivere (eller affiliates) kan enten være individer eller virksomheder, der promoverer reklamerne ind på forskellige mediekanaler (blogs, social medier, e-mail, etc.). Det er dem som laver bannere, links eller bare simple tekster, til brug på de forskellige kanaler.
Derefter har vi så selve affiliate netværket. Der findes mange og deres egenskab er at de i bund og grund er en markedsplads, hvor annoncørerne har adgang til alle de udgivere, der har relevans eller som kan øge eksponeringen. Udgiveren gavner af at de kan få et netværk af produkter/services som er meget relevant for netop dem og deres hjemmeside.
Grundlæggende er affiliate netværk en mellemmand, der faciliterer et samarbejde der gavner begge parter.
Til sidst har vi så forbrugerne, som er dem der gør at hele processen lykkedes. Forbrugerne ser reklamerne, klikker på dem og køber derefter de ønskede produkter (forhåbentligt!). Denne her process kaldes en konvertering (Conversion på engelsk). Processen kan gavne alle, da både udgiver og annoncørerne, får omsætning og kunden får det det de vil have.
(hvis du vil læse mere om affiliate marketing, kan jeg varmt anbefale dette indlæg)
Denne proces kan gavne og øge din omsætning. Men alle nye tiltag har selvfølgelig både fordele og ulemper
Fordele
Ulemper
Personligt, synes jeg at det er en god ide at gøre, men det skal dog, som alt andet, gøres ordentligt. Du kan dog ikke bare skrive dig op og forvente at de gode resultater kommer af sig selv. Ligesom med de fleste tiltag, handler det om selv at være proaktiv.
Husk. Affiliate netværket giver dig mere adgang og flere muligheder, men du skal selv drive processen for at skabe success med det. Ligesom man skal med nye tiltag generelt.
Hvis du har lyst til at komme i gang med det samme, ville jeg anbefale et kig på disse netværk: