Mange virksomheder, store som små, oplever store frustrationer når de går live med et nyt digital produkt, som deres brugere ikke forstår. Virksomhederne forstår ikke, hvorfor brugerne ikke gør brug af deres løsning, på den måde som det var tiltænkt at de skulle, eller hvorfor deres nye smarte funktion ikke trækker klik.
Det kan jeg godt fortælle dem - de undlader simpelthen at teste, om brugervenligheden er i top inden de lancerer. Resultatet? Deres digitale løsning er designet til dem selv, og ikke til deres brugere.
I min virksomhed lancerer vi næsten ugentligt nye funktioner, landingpages, hele hjemmesider eller lign., og her er en ting er helt sikkert: Vi går aldrig til implementeringsfasen med et digitalt koncept, som vi ikke på forhånd har valideret gennem brugertests. Vi tester alt fra navigation og features til farven på vores knapper, og det er altid lang tid før der er skrevet en eneste linje kode.
Ved at teste vores idéer, går vi derfor aldrig til markedet med tiltag, som ikke er valideret af bruger data på forhånd.
Det sparer os både ting og penge, fordi vi kan skyde koncepter der ikke virker ned, lang tid før vi bruger ressourcer på at få dem udviklet og implementeret.
Sådan tester vi vores ideer
For nyligt oplevede vi problemer med faldende click-rate hos en af vores vigtigste shops på vores svensk domæne, Tradera. Derfor vi gik i tænkeboksen for at udvikle forslag til, hvordan vi kunne få click-raten op igen.
I løbet af en enkelt workshop fik vi udviklet 5 muligheder, som vi mente kunne bidrage til at løfte vores click-rate. Til alle forslagene udviklede vi en prototype, som vi testede på omkring 10 brugere. Den prototype, der faldt i bedst smag hos brugerne og som dataen viste performede bedst, implementerede vi. Resultat var ekstremt positivt. Det tog under en dag at finde den rigtige løsning, og efter implementering havde vi på 3 uger hævet vores click-rate med over 15%!
For os er ovenstående ikke bare en enkeltstående case. Hos Global Savings Group, som vi er en del af, opsamler vi løbende ideér fra alle niveauer i virksomheden og finder ud af, om det er værd at implementere dem. Det kan f.eks. være forslag til til nye placeringer af CTAer eller navigations veje på vores sider.
Vi har en simpel tilgang til det. Først laver et enkelt design i Photoshop - som regel ved at tegne oven på eksisterende skærmbilleder fra vores platforme. Derefter bruger vi et gratis dansk program kaldet Preely til at linke billederne sammen til en prototype, tilføje opgaver som vi vil se om brugerne kan løse og til sidst dele med noglepersoner, der har opted-in som testere for os.
I takt med at brugerne gennemfører testen kan vi i Preely se forskellige data, som vi kan bruge til at validere eller falsificere vores ideér.
På den måde kan vi lave et prototype der ligner et færdigt produkt uden at skrive en eneste linje kode, og derefter se om vores brugere rent faktisk kan forstå vores produkt. Vores metode gør, at vi månedligt tester op mod 25 prototyper for meget få ressourcer. Det sikrer kontinuerlig innovation på vores platforme, også er den en måde vi sikrer mulighederne for at høste værdien af flest mulige forslag fra vores medarbejdere.
Det behøver hverken at være tidskrævende eller dyrt at teste
Som jeg har illustreret med overstående metode, behøver det faktisk hverken at være dyrt eller besværligt at validere sine ideér forud. Udover at det program vi bruger er gratis, så er det også langt billigere for os at fejle tidligt i processen, end hvis vi gør det efter implementering.
Desuden behøver du ikke et ton af testere for at validere din ide, faktisk kan det klares med et sted imellem 5-15 testere. Det er det en videnskabelig forklaring på, som du kan læse her.
Derfor har jeg virkelig svært ved at finde årsagen til, at flere ikke tester deres digitale løsninger inden de bruger penge og tid på at kode dem. Det gælder både startups, men især også større virksomheder i udvikling.
Hvorfor fejle sent og dyrt når du i stedet kan fejle tidligt og billigt.
Managing Director, Cuponation
Mads Bukholt har været inde over internaitonaliseingsprocessen i mere end 10 virksomheder. Mads er uddannet fra CBS, men har over de seneste 6 år arbejdet i internationale virksomheder eller som selvstændig konsulent på tværs af fire kontinenter. I dag har bor Mads i München, hvor han er Managing Director i Internetgiganten Rocket Internets hurtigst vækstende virksomhed Cuponation. Mads har det overordnede ansvar for Danmark, Sverige, Norge og Finland.