Eftersom at Black Friday nærmer sig, har jeg skrevet en lille hjælpende guide til hvordan i kan optimere jeres sider, til at være klar på årets største shoppingdag. D. 24 november går det atter løs, men husk også at den anden “helligdag”, Cyber Monday, kommer lige bagefter, så der er masser af grund til at tænke optimering her i den kommende tid. Hvordan? Kan du læse i dette her oplæg.
De 2 vigtigste faktorer kan opdeles i det man kan kalder for “onsite og offsite optimering”. Læs her hvordan:
Del 1 - Onsite-optimering (på din hjemmeside)Forhandlere skal helst undgå at deres hjemmeside bryder sammen under Black Friday, på grund af det ekstra høje antal besøgende. I Storbritannien kan man f.eks se, at hele 36% af forhandlerne har problemer med at optimere deres Black Friday-sider i god tid. Overvej derfor om du bør anskaffe en større database under denne periode, og om båndbredden bør forøges i ugerne omkring Black Friday. Alternativt kan et ‘Content Delivery Network’ (CDN) også overvejes, da det nemt kan øge hastigheden og brugeroplevelsen.
Tænk også over eventuelle kulturelle forskelle når du planlægger dit Black Friday event. Hvornår handler dine kunder på Black Friday? Et eksempel fra Holland viser, at hollænderne handler i løbet af hele dagen, hvorimod en undersøgelse i Belgien viser, at der er en stor stigning i onlinehandel i de første par arbejdstimer og i de typiske pauser. Det er derfor vigtigt at finde ud af, hvornår dine faste og nye kunder, foretrække at handle på din hjemmeside.
For at give dine besøgende den bedste cyber weekend shoppingoplevelse, bør der i god tid laves en dedikeret kampagneside eller en specifik underside, da en tydelig og klar kampagneside, tilføjer stor værdi til de dedikerede Black Friday tilbudsjægere. Alle butikker har tilbud, så hvis kunderne er usikre på hvad du har at tilbyde, kan deres opmærksomhed være meget kortere end normalt, og kan resultere i, at de søger mod en anden forhandler i stedet, hvor deres sider er mere tydelige og bedre optimeret.
Du skal derfor sikre dig, at du har en overskuelig kampagneside, som gør det nemt for kunderne at navigere rundt i. Du kan også overveje at tilføje ekstra værdi til din side, f.eks. en nedtælling til hvornår Black Friday slutter, da dette kan skabe en følelse af, at kunderne skal skynde sig at få del i dine tilbud. Dette kan konvertere flere besøg til salg, og du kan læse mere om fænomenet her: Cialdini model.
De seneste år er trafikken fra mobile enheder steget enormt og det ser ud til at tendensen fortsætter. Salg via mobile enheder bliver mere og mere hyppigt, og dette skyldes, at shopping ofte sker på tværs af enhederne (både computere og mobile enheder). Chancen for, at kunderne allerede har besluttet sig for at købe et produkt er ret høj, når kunderne kigger på produkter på mobile enheder, da de ofte i forvejen har undersøgt produktet på deres computer. Husk også, at 77% af søgninger på mobile enheder bliver foretaget på arbejde eller i hjemmet, hvor der sandsynligvis også er en bærbar eller en stationær computer. Dette viser at mange kunder foretrækker at bruge mobile enheder, selvom de har en computer tilgængelig.
Er din webshop optimeret til mobile enheder? Du kan nemt teste det via Googles eget værktøj. Hvis den ikke er helt optimeret, findes der udvikler-guidelines, som kan give dig nogle tips og hjælpe dig med yderligere optimering. Dette kan fx være et fleksibelt design (responsive design), sidehastighed, osv.
Tiden er, og har været længe, inde til at prioritere mobile enheder højest, da Google også ranker dette content højest.
Del 2. - Offsite-optimering: Logistik, strategi og langtidsplanlægning (alt udenfor din hjemmeside)
Når du er færdig med at optimere din webshop, er der andre faktorer du kan forberede dig på op til Black Friday.
Vær sikker på, at dit inventar er i orden så du kan salgsmaksimere, medmindre din strategi er at benytte Black Friday udsalget til at komme af med eksisterende inventar. Lov ikke “levering til næste dag” på dine Black Friday tilbud, da det kan være svært at overholde dette, i lige netop denne periode. For at sikre kunderne en god oplevelse, anbefales det at forlænge leveringsfristen en smule.
Husk, at kundernes førsteprioritet i denne periode er de gode tilbud, og ikke en hurtig levering. Bring dog ikke dig selv og kunderne i en kedelig situation, men prøv at sikre dig ekstra kapacitet via dit distributionsnetværk, sådan at logistikken er forberedt på en stigning i leveringer, så du ikke får utilfredse kunder.
Affiliates og udgivere er en af de største trafikskabere under Black Friday. Rabatsider og informationssider omkring Black Friday, bliver ofte besøgt, da de kortlægger vejen til alle tilbuddene. Affiliates kan sende op til flere tusinde besøgende til din webshop via deres erfaring, kreativitet, specielle hjemmesider og e-mail marketing. Affiliates kan ofte have en positiv effekt på din Black Friday omsætning, og som altid med affiliate samarbejder, skal du kun betale for de salg du opnår via disse typer hjemmesider.
Hvis du samarbejder med affiliates under Black Friday, skal du sikre dig, at kommunikationen er på forkant og i orden. Mange af dem samler alle dine tilbud og præsenterer dem til deres besøgende, hvilket betyder, at de har brug for alt informationen omkring dine tilbud i god tid. Sørg også for at give dem tiltrækkende tilbud, som affiliates kan markedsføre yderligere, såsom: procenter trukket fra prisen, rabatkoder, gratis levering, etc. Affiliates kan inkludere kuponsider (f.eks. cuponation.dk), prissammenligningshjemmesider (f.eks. pricerunner.dk) eller dedikerede udgivere. Et eksempel på dette er Black-Friday.Sale, som er baseret på brugbart sideindhold, og som giver de besøgende de opdaterede tilbud på selve Black Friday. Hos zanoxblackfriday.com kan man også se effekten af Black Friday i Europa, f.eks. at begivenheder som Black Friday tiltrækker en speciel form for kunder, nemlig tilbudsjægerne i stedet for den typiske shopper.
“Cyber-ugen” er den ultimative mulighed for forhandlerne til at skille sig af med inventar, og for kunderne til at slå en virkelig god handel af. Hvis man som forhandler har klaret sig godt på Black Friday og har fået skabt en masse hjemmesidetrafik, kan det indbringe en masse fremtidige kunder. Derfor er det vigtigt at finde ud af om ens webshop klarede sig godt, om man fik mange besøgende og henvisninger fra andre sider. Dette kan nemlig have en meget positiv effekt på din Google-ranking efter den succesfulde salgsdag. Disse langtidseffekter kan efterfølgende bringe langt mere indtjening end selve Black Friday profitten.
Man har kunnet se dette på adskillige salgsplatforme sidste år, hvor den efterfølgende effekt havde en meget større betydning på hele årets indtjening, end blot på Black Friday.
Sidst, men ikke mindst, opsummerer vi vores anbefalinger i punktform:
Konkrete tips:
Managing Director, Cuponation
Mads Bukholt har været inde over internaitonaliseingsprocessen i mere end 10 virksomheder. Mads er uddannet fra CBS, men har over de seneste 6 år arbejdet i internationale virksomheder eller som selvstændig konsulent på tværs af fire kontinenter. I dag har bor Mads i München, hvor han er Managing Director i Internetgiganten Rocket Internets hurtigst vækstende virksomhed Cuponation. Mads har det overordnede ansvar for Danmark, Sverige, Norge og Finland.