Bloggen

3, 2, 1, internationaliser din virksomhed nu!

Jeg er ofte i kontakt med virksomhedsejere, der ikke føler behovet for at gå internationalt. Som iværksætter og som internationaliseringskonsulent har jeg været en del af internationaliseringsprocessen i mere end 10 virksomheder, og jeg har oplevet på første række, hvordan en internationalisering kan være nøglen til bæredygtig vækst. Entreprenører, der holder sig væk fra at gå internationalt, misser simpelthen ud på en kæmpe mulighed for at vokse deres forretning.

Er du en national spiller, specielt på det danske marked, er der som regel en grænse for hvor langt du kan nå. Er du til gengæld en global spiller, så er mulighederne nærmest uendelige – jeg har set virksomheder med seriøse markedsledende positioner i Danmark, som gangede deres omsætning med både 10 og 20, efter at de gik internationalt.

Beslutningen om at gå internationalt er langtfra ligefrem, men en lang og kompleks process. I det følgende vil jeg give nogle af mine bedste råd til dem, der ønsker at gå internationalt med deres virksomhed. 

Derfor skal du gå internationalt
Svaret er simpelt – bæredygtig vækst af din virksomhed! Der er naturligvis mange veje til vækst, men jeg vil argumentere for, at de fleste virksomheder går internationalt af følgende grunde:

  • Mere salg
  • Stordriftsmuligheder
  • Udnytte muligheder i andre markeder som vækst eller udvikling
  • Diversificering af risiko
  • At hjemmemarkedet er i nedgang eller satureret

Giver det mening?
Efter min mening bør man altid først gå efter en internationalisering, når man har en ”proven business model” på sit hjemmemarked. Har du ikke haft succes derhjemme, er chancen for succes i udlandet meget lav. Desuden vil der altid være produkter, der bare ikke passer til andre lande end hjemlandet.

Tænk stort fra dag 1
Dette er både et godt råd og en udfordring for mange etablerede virksomheder. Tænker du ikke stort fra første dag, risikerer du at skulle foretage essentielle ændringer, før du kan gå internationalt. 

Jeg siger ikke, at du som virksomhed nødvendigvis skal være ”born global”, men min pointe er, at nye og mindre virksomheder, der ikke tager højde for muligheden for at gå international fra første dag, mister mange af de fordele, man som ny virksomhed kan høste ved at have tænkt internationalisering ind i sit koncept fra start.

Herunder vil jeg mene, at man altid bør vælge et navn, der kan fungere internationalt, skræddersy processer (f.eks. intern kommunikation), så de fungerer i flere kontekster og ikke mindst hyre personer med international erfaring eller som man i hvert fald vurderer, vil kunne præstere på et internationalt marked. Det handler om konstant at spørge sig selv: vil dette tiltag fungere som international virksomhed?

Lav den nødvendige research
Dette skridt er uden tvivl det vigtigste i en internationaliseringsprocess. Selvom det nok er de færreste, der ikke tænker dette skridt ind, så er der få, som rent faktisk mestrer det.

Markedsresearch indebærer en solid viden om kunder, konkurrenter, lokale krav og regler samt markedsøkonomiske faktorer, som kan have en indflydelse på salget af dit produkt.

En god genvej, som jeg ofte har brugt, er at starte med at lede efter markeder, hvor forholdende ligner dem, som du kender hemmefra. Finder du et interessant marked, er det næste spørgsmål, om du kan replikere dig selv og opnå samme succes på gældende marked.

Standardiseret eller lokaliseret?
Med disse tanker i baghovedet er næste skridt at forstå de kulturelle og lokale udfordringer, du står overfor på dit ”target market”. Det handler simpelthen om, hvor meget af din forretning du kan standardisere på tværs af markederne, og hvor meger du er nødsaget til at lokalisere.

Lokalisering af et produkt kan være dyrt, men er nødvendigt. Skal du fx ind på det tyske marked, kan du blive nødt til at hyre en freelancer til at oversætte, da engelsk er langt mindre udbredt i Tyskland, end i Danmark.

I mere uhomogene markeder kan det ofte være en god idé at alliere sig med en lokal partner, der ved mere om fx skatteregler og kundepræferencer, og som kan give adgang til et vigtigt lokalt netværk og ditto viden.
 
Gør det!
Til sidst handler det selvfølgelig om at tage skridet og lancere på et eller flere udenlandske markeder. Byg den samme virksomhed igen, men undgå alle de fejl, som du helt sikkert har begået i første omgang. Jeg vil vove at påstå, at det sværeste skridt er at bygge en model, der fungerer i første omgang. At gå internationalt er bare et naturligt næste skridt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Bukholt

Managing Director, Cuponation

Om end du leger med ideen om at starte din egen webbutik eller du ønsker at øge din butiks rækkevidde og omsætning, er der helt sikker fordele ved at markedsføre din butik med affiliate marketing

Mads Bukholt

Managing Director, Cuponation

Mads Bukholt

Managing Director, Cuponation

Hvis du har en iværksætter gemt inde i maven, eller bare vil klogere på at skabe succes online med iværksætteri, så afholder vi hos CupoNation et webinar som kan hjælpe dig godt igang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.