Tags: Salg
De seneste år er der sket mange fantastiske ting indenfor salg og markedsføring. Tidligere var mulighederne for at få potentielle kunders opmærksomhed, begrænset til messer, annoncer og direct mail, hvis man var dristig. Siden kom telemarketing og netværk på banen. I dag byder nettet på et utal af unikke muligheder for at målrette sin markedsføring, hvilket tilvejebringer vigtig information om potentielle kunder. Virksomheder kæmper for at ligge højst muligt på søgemaskinerne, få følgere på Linkedin, Facebook og Twitter, annoncere med nyhedsbreve, bannere og adwords eller anvender en anden form for online markedsføring. Disse kanaler kan, udover at skabe opmærksomhed om din virksomhed, bruges til at målrette dine telefonopkald, hvis du arbejde med opsøgende salg.
Online markedsføring bør ikke stå alene
Hos Valeur ser vi store muligheder i, og bruger selv, mange former for online markedsføring. Vi mener dog ikke at online tiltagene bør stå alene. I så fald bliver man reaktiv i salgsarbejdet, da man er afhængige af, at den potentielle kunde selv tager kontakt, hvis man skal i dialog. Samtidig er der tale om envejskommunikation, hvor den potentielle kunde ikke har mulighed for at stille spørgsmål til dine ydelser, ligesom der altid vil være basis for misforståelser. Opsøgende salg giver med andre ord dialogmuligheder, som online kanalerne ikke giver i samme grad.
Brug din online viden til at målrette den opsøgende indsats
Herunder får du nogle bud på hvordan du kan bruge viden fra online markedsføring til at supplere og målrette den opsøgende proces.
Lige meget hvor grundig en emnesøgning man arbejder ud fra i den opsøgende proces, vil de ovennævnte muligheder give mere nuancerede forudsætninger i dialogen med den potentielle kunde. Det er en mulighed for at starte dialogen lige præcis der, hvor kontaktpersonen har vist en interesse. Flere af vores kunder leverer i dag emner til vores konsulenter på baggrund af information fra deres online tiltag, hvilket resulterer i meget relevante salgsmøder og er et effektivt supplement til de brancherelaterede emner vi selv leverer.
Marketingkoordinator og Telekonsulent
Kandidat i virksomheds-kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus
Jeg arbejder til dagligt med opsøgende salg i B2B Telemarketingvirksomheden Valeur A/S. Jeg ved hvad der skal til, for at få succes med telefonen som salgsværktøj. I 20 år har vi hjulpet vores kunder med at skabe vækst gennem opsøgende salgsarbejde. Vi har en bred skare af kunder fra store virksomheder som Deloitte og Bosch til små enkeltmandskonsulentvirksomheder. Vi hjælper vores kunder, uanset ydelse eller produkt, med at åbne døre til potentielle kunder på det rigtige tidspunkt, så man har en reel salgschance.
Vi ønsker med vores blogs at hjælpe iværksættere med at komme godt i gang med det opsøgende salg.