Tags: Salg
Når du som iværksætter har taget skridtet og startet din egen virksomhed, er det som regel gjort med forventningen om at ens produkt eller ydelse har en berettigelse på markedet. Desværre oplever mange iværksættere, at de kommer i tvivl om deres koncepts berettigelse, hvis de kaster sig ud i at ringe til nogle virksomheder, der ikke har brug for ydelsen eller produktet. Derfor er det altafgørende, at man gør sig nogle grundige overvejelser omkring hvem, der har behov for ens ydelser. Jo mere du segmenterer, desto større er chancen for at ramme nogen med et behov for det du kan tilbyde.
Vi vil her give nogle ideer til hvor og hvordan man kan segmentere.
Markedsdatavirksomheder
Når man har defineret sin målgruppe eller målgrupper er der forskellige muligheder for at segmentere potentielle kundeemner. Den optimale, men også dyreste løsning, er at engagere en professionel leverandør af virksomhedsdata. De er vant til at segmentere efter en masse forskellige kriterier og har også en idé om, hvordan du når bedst ud til din målgruppe. Samtidig kan du være rimelig sikker på, at kontaktdata er opdateret og i mange tilfælde kan de angive en specifik kontaktperson ud fra titel.
Offentligt tilgængelige databaser
Et billigere alternativ kan være at bruge gængse søgedatabaser såsom De Gule Sider eller Krak. Her er der mulighed for at søge på forskellige branchegrupper, samt geografi. Ved manuelt kopieringsarbejde, kan kontaktdata hurtigt overføres til et CRM system eller en excelliste. Her kan du dog ikke segmentere på f.eks. størrelse og økonomi og data kan være forældet.
Brancheorganisationer
Nogle brancheorganisationer har lister med deres medlemmer på deres hjemmeside. Hvis du f.eks. har en ydelse der henvender sig til jern- og metalindustrien, kan du på metal-supply.dk hente en liste over virksomheder, der er del af deres netværk. FDIH er foreningen af virksomheder med online handel osv. Der er flere organisationer end man skulle tro!
Messer
Hvis du kender til en messe, der er for virksomheder indenfor din målgruppe, er listerne over de deltagende ofte tilgængelige på deres hjemmeside. Selvom både brancheorganisationer og messer pinpointer relevante virksomheder, er det altid en god idé at lave lidt research, før du ringer, da der kan være konkurrenter, lukkede virksomheder eller andre irrelevante emner i blandt.
Lav ringelister efter budskab
Når du planlægger udringningen, er det en god ide at tage højde for om budskabet er det samme overfor forskellige virksomhedstyper. Der kan med fordel oprettes flere lister opdelt i forhold til det budskab der skal sælges over telefonen, således der opnås et bedre flow i udringningen. I den sammenhæng er det også vigtigt at man ikke ”løber tør” for emner efter kort tids udringning. Hvis man ringer på en liste med kun f.eks. 30 virksomhedsemner, når man hurtigt igennem 1. opkaldsforsøg og det er ikke hensigtsmæssigt at ringe til samme virksomhed 3-4 gang om dagen. Det giver et dårligt flow.
Held og lykke med udringningen.
Marketingkoordinator og Telekonsulent
Kandidat i virksomheds-kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus
Jeg arbejder til dagligt med opsøgende salg i B2B Telemarketingvirksomheden Valeur A/S. Jeg ved hvad der skal til, for at få succes med telefonen som salgsværktøj. I 20 år har vi hjulpet vores kunder med at skabe vækst gennem opsøgende salgsarbejde. Vi har en bred skare af kunder fra store virksomheder som Deloitte og Bosch til små enkeltmandskonsulentvirksomheder. Vi hjælper vores kunder, uanset ydelse eller produkt, med at åbne døre til potentielle kunder på det rigtige tidspunkt, så man har en reel salgschance.
Vi ønsker med vores blogs at hjælpe iværksættere med at komme godt i gang med det opsøgende salg.