Tags: Salg
De to vigtigste ingredienser når man arbejder med opsøgende salg er vedholdenhed og tålmodighed. Uanset hvad man har at tilbyde, er det hårdt arbejde. Det er altafgørende, at man ikke lader sig slå ud, for man vil få mange nejer.
Vedholdenhed og struktur
Du er heldig, hvis du rammer en kontaktperson på et sted, hvor man lige nøjagtig står og mangler din ydelse eller dit produkt. Hvis det du tilbyder, har en berettigelse på markedet og kontaktpersonen er indenfor din målgruppe, vil det med tiden være interessant at høre mere om. Det er derfor vigtigt, at du får stillet nogle gode spørgsmål, så du får mulighed for at kontakte personen igen, når han/hun er klar til at høre mere din ydelse/produkt. Hvis dit mål er at sælge, er det bedre at tage et møde på et tidspunkt, hvor din kontaktperson er købeklar. Vi bruger et begreb, der hedder ”behagelig vedholdenhed”. Det er de færreste, der bliver sure, når man spørger, hvornår man må have lov til at vende tilbage, for at fortsætte dialogen.
Der findes mange nemme og billige CRM systemer, hvor man kan planlægge opfølgninger, kategorisere emner og notere vigtig viden. Mange kan man prøve en periode gratis, før man køber dem.
Tålmodighed
Opsøgende salg er et langt sejt træk. Bare det at få fat på den rette beslutningstager kan tage mange effektive arbejdstimer. Det kan være fristende at tage dialogen med en person uden det rette beslutningsgrundlag, men det er bedre at bruge den tid det tager, og få dialogen med den rette. Alternativt risikerer du en stor skuffelse, hvis den person du har talt med, virker interesseret, men i sidste ende ikke kan tage nogen beslutning.
Hvis man vil have succes, skal man ikke lade sig slå ud af et nej. Det gælder om at komme videre, for det er en stor tilfredsstillelse, når det lykkes!
Jeg håber I kunne bruge disse tips. Hvis der er spørgsmål eller kommentarer, er I mere end velkomne til at tage fat i mig på Google+ eller Linkedin.
Marketingkoordinator og Telekonsulent
Kandidat i virksomheds-kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus
Jeg arbejder til dagligt med opsøgende salg i B2B Telemarketingvirksomheden Valeur A/S. Jeg ved hvad der skal til, for at få succes med telefonen som salgsværktøj. I 20 år har vi hjulpet vores kunder med at skabe vækst gennem opsøgende salgsarbejde. Vi har en bred skare af kunder fra store virksomheder som Deloitte og Bosch til små enkeltmandskonsulentvirksomheder. Vi hjælper vores kunder, uanset ydelse eller produkt, med at åbne døre til potentielle kunder på det rigtige tidspunkt, så man har en reel salgschance.
Vi ønsker med vores blogs at hjælpe iværksættere med at komme godt i gang med det opsøgende salg.