Bloggen

Målret dit budskab når du ringer kold canvas

Tags: Salg

Målet med at ringe til en potentiel kunde i telemarketing, er at vække så meget interesse for dit produkt eller din ydelse, at de vil mødes med dig, for at høre mere. Dette kan være en udfordring, da man (især som ejer af virksomheden) kan komme til tale eller fortælle for meget. Samtidig bliver mange af dem man ringer til ofte ringet op, og derfor har man typisk ikke mere end 20-30 sekunder, til at skabe interesse. Derfor gælder det om at finde en balance, hvor man rammer det niveau, der gør det interessant at høre mere på et møde. Nøglen er at finde et budskab, der gør at modtageren får lyst til at mødes med dig. Her får du nogle tips til hvordan du kan arbejde med dit budskab.

 

Vælg ét budskab

Det gør selvfølgelig en forskel om du vil ud og tale om kuglepenne eller medarbejderudvikling. Overordnet er det dog vigtigt at målrette sit budskab. Det vil sige, at man på forhånd lægger sig fast på at slå på én overvejende fordel dit produkt eller ydelse giver modtageren. Din ydelse giver muligvis både tidsbesparende fordele, bedre overblik, hurtig ROI m.m. Det vil dog tage for lang tid at fortælle om det hele i telefonen. Derfor skal du vælge ét budskab ud. Dette vil øge din chance for at modtageren har tid til at lytte dig og i sidste ende vil det øge dine chancer for et salg, da de øvrige fordele vil blive set som en bonus i forhold til det enkeltstående budskab, der vakte interesse i første omgang.

 

Tilpas budskabet til modtageren                   

Det er som sagt en god idé at holde sig til et enkelt budskab. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at budskabet skal være det samme hver gang. Det kan være din ydelse eller produkt har forskellige primære fordele, alt efter hvilken branche modtageren opererer i. Hvis du f.eks. har noget software til regnskab, kan det primære budskab for større virksomheder være, store økonomiske fordele, mens budskabet for små virksomheder kan være, at det er nemt at bruge og forstå. Det kræver selvfølgelig noget ekstra arbejde at sætte sig ind i virksomheden man kontakter, men det er rigtig godt givet ud!

 

Arbejd med og udvikl budskabet

Selvom du arbejder med et enkelt budskab, er det selvfølge ingen garanti for det giver pote i starten. Der er mange måder at præsentere budskabet i telefonen og der er ingen facitliste. Det afhænger meget af modtageren. Nøglen er at få en masse kald under bæltet, da det giver erfaring og tryghed. Undervejs kan man arbejde med små tilpasninger og efter noget tid, vil du have en klar fornemmelse af hvad der virker bedst. Før du rammer den tilgang, du synes virker bedst, er det en god idé, at tage en håndfuld mindre interessante emner at øve sig på.

 

Skal jeg bruge et script?

I mit arbejde bruger jeg aldrig scripts, da jeg synes det lyder for mekanisk. I starten kan det dog være rart at have et stykke papir med en indledende frase og nogle keywords at holde sig til, men samtalerne bliver mere ”normale”, hvis man fortæller stille og roligt om sit budskab. Min erfaring siger mig også, at det er mere tillidsvækkende, end hvis modtageren kan høre, man sidder og læser op fra et stykke papir.

 

Jeg håber I kunne bruge disse tips. Hvis der er spørgsmål eller kommentarer, er I mere end velkomne til at tage fat i mig på Google+ eller LinkedIn.

 

 

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Kandidat i virksomheds-kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus

Jeg arbejder til dagligt med opsøgende salg i B2B Telemarketingvirksomheden Valeur A/S. Jeg ved hvad der skal til, for at få succes med telefonen som salgsværktøj. I 20 år har vi hjulpet vores kunder med at skabe vækst gennem opsøgende salgsarbejde. Vi har en bred skare af kunder fra store virksomheder som Deloitte og Bosch til små enkeltmandskonsulentvirksomheder. Vi hjælper vores kunder, uanset ydelse eller produkt, med at åbne døre til potentielle kunder på det rigtige tidspunkt, så man har en reel salgschance.

Vi ønsker med vores blogs at hjælpe iværksættere med at komme godt i gang med det opsøgende salg.

Fang mig på Google+ eller Linkedin

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

En forhåbentlig dejlig sommerferie er lige på trapperne. Og tænk at kunne slappe af med den viden at kalenderen er fyldt op med spændende møder, når du kommer tilbage!

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

B2B telemarketing har udviklet sig uendeligt meget de seneste år. Denne blog handler om udviklingen de kommende år, hvor jeg bl.a. kommer med et kvalificeret bud på, hvordan telemarketing kommer til at udvikle sig fremover.

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

Virksomheder kæmper om at rangere højest på søgemaskinerne, få følgere på Linkedin, Facebook og Twitter, annoncere med nyhedsbreve, bannere og AdWords etc. Disse kanaler kan bruges til at målrette dine telefonopkald, hvis du arbejder med opsøgende salg.

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

Når du ringer 100 % kold kanvas, vil du tit opleve mange forskellige scenarier, når du kommer igennem til en virksomheds reception. I denne blog vil jeg give dig nogle gode råd til, hvordan du øger muligheden for at komme igennem til den rette kontaktperson.

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

De to vigtigste ingredienser når man arbejder med opsøgende salg er vedholdenhed og tålmodighed.

Benjamin Lipschitz

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Tags:
Salg

Det er altafgørende, at man gør sig nogle grundige overvejelser omkring hvem, der har behov for ens ydelser. Jo mere du segmenterer, desto større er chancen for at ramme nogen med et behov for det du kan tilbyde. Vi vil her give nogle idéer til hvor og hvordan man kan segmentere.

Marketingkoordinator og Telekonsulent

Kandidat i virksomheds-kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus

Jeg arbejder til dagligt med opsøgende salg i B2B Telemarketingvirksomheden Valeur A/S. Jeg ved hvad der skal til, for at få succes med telefonen som salgsværktøj. I 20 år har vi hjulpet vores kunder med at skabe vækst gennem opsøgende salgsarbejde. Vi har en bred skare af kunder fra store virksomheder som Deloitte og Bosch til små enkeltmandskonsulentvirksomheder. Vi hjælper vores kunder, uanset ydelse eller produkt, med at åbne døre til potentielle kunder på det rigtige tidspunkt, så man har en reel salgschance.

Vi ønsker med vores blogs at hjælpe iværksættere med at komme godt i gang med det opsøgende salg.

Fang mig på Google+ eller Linkedin

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.