Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan skriver du gode kategoritekster - og hvorfor det er vigtigt!

Dine kategorisider er ikke kun nyttige for dine kunder. De er også gode muligheder for at forbedre og opbygge din webshops SEO.

Webshops kan nemt omdanne deres kategorisider til landingssider med høj trafik ved at tilføje unikt og nyttigt indhold. Du skal dog huske at placere dit indhold rigtigt.
Hvis du lægger for meget indhold i toppen af siden over produktoversigten, kan det skubbe produkterne ned under folden, hvilket kan distrahere kunderne og give en lavere konverteringsfrekvens. At placere alt indholdet under produktoversigten er muligvis heller ikke optimalt, hverken i forhold til SEO-formål eller for dine besøgende. Den bedste løsning er at skrive kort, men inspirerende tekst over produktoversigten, som giver kunderne lyst til at scrolle ned under produktoversigten og læse meget mere om virksomheden og produkterne i kategorien.

Hvorfor tilføje indhold til kategorisider

Uden unikt, nyttigt indhold er en kategoriside egentlig bare en liste over produkter med hvert sit lille mængde indhold, der duplikeres på selve produktsiden. En kategoriside med unikt og nyttigt indhold vil alt andet lige nemt kunne out-ranke en side uden indhold.
Desuden kan/bør indholdet øverst på siden hjælpe kunderne afsted på deres færd ned gennem salgstragten, og kategoriteksten bør generelt hjælpe med at besvare potentielle spørgsmål for kunderne og give mulighed for at introducere dit brand og din stemme. Teksten må ikke kun være til ære for søgemaskinerne. De skal først og fremmest være til for kunderne.

Hvorfor er kategorisiderne bedre at ranke på en produktsiderne

Du skifter formentlig løbende dit sortiment ud. Enten fordi et produkt er en sæsonvare eller en limited edition. Eller fordi du finder et bedre produkt at sælge.
Stort set alle webshops skifter løbende deres varer ud med andre eller nyere modeller.
Forestil dig, at du hver gang, du skifter ud i sortimentet, skulle skrive en lang, beskrivende (SEO-) tekst, som Google vil have lyst til at rangere selv på de mere overordnede produktsøgninger. Så ville du jo ikke kunne lave andet.
Kategori-siden forbliver oftest i dit sortiment, mens produkterne skifter. Her giver det bedre mening at bruge sit krudt på at skrive minimum 2000 ord om kategorien og overordnet om de produkter, man finder i denne kategori.
Når folk søger efter for eksempel “short”, vil du hellere fange dem ind på en god kategoriside, som giver dem lyst til at søge videre blandt dine produkter. Hvis folk derimod søger specifikt efter et helt bestemt par shorts, kan du være sikker på, at kunden har truffet sit valg om, hvilke shorts det skal være, og nu blot leder efter den bedste pris. Her vil det være ærgerligt at have brugt en masse tid på en lang og god tekst, hvis ikke du er billigst.

Hvilken type indhold, skal der være på kategorisider

Typen af indhold kan siges  ganske kort: det skal være brugbart. Som nævnt ovenfor skal teksten gerne besvare alle de spørgsmål, som dine kunder kan forventes at have til dine produkter og din virksomhed (som er relateret til den specifikke kategoriside), samt teksten skal instruere de besøgende i, hvad han/hun skal gøre som det næste.
Forklar fx. forskellen mellem dine produkter og større brands, eller vis dine mest populære produkter.
Igen, du må ikke bare skrive tekst til søgemaskinerne, da de også kigger på, hvilken værdi din side/tekst giver de besøgende på din side. Og frem for alt må du heller ikke bare skrive en generisk beskrivelse, og copy-paste den ind på alle kategorisider, selvom du dynamisk ændrer kategorinavnet. Duplikeret indhold belønnes ikke af søgemaskinerne.

En dårlig kategoritekst:
Generisk kopi med dynamisk indsættelse af kategorienavnet.
Fx. “Dette er vores [CATEGORY_NAME] -kategori, hvor du kan finde [CATEGORY_TAGS] og andre fantastiske [CATEGORY_NAME] -produkter.”

En bedre kategoritekst:
Kort tilpasset (og SEO-optimeret) tekst til hver kategori.

En god kategoritekst:
En tilpasset tekst, der hjælper den besøgende med at hoppe ned i salgstragten og til slut foretage et køb. Du kan se et eksempel på en god kategoritekst her.


Flere tips til kategorisiden

  • Undlad at linke til produkter fra kategorien til specifikke produkter, men link i stedet fra produktsiden til kategorien. Produkter kommer og går, mens kategorier ofte forbliver. Så links fra kategorisiden til et produkt, vil skulle opdateres, hver gang et produkt udgår, hvilket kan give en masse unødig vedligeholdelsesarbejde. Der er naturligvis undtagelser fra denne regel. Gør det, der passer bedst til dig og dine produkter.
  • Brug anker tekst til at springe op og ned mellem indholdsområder. Når der i det øverste afsnit på siden henvises til fx. "Læs mere om vores unikke halskæder nedenfor" placeres et navngivet ankerlink i teksten, der giver brugeren mulighed for at hoppe ned til hovedartiklen eller let hoppe over på en produktside.
  • Overvej, hvor kunden befinder sig i sin købscyklus. Søgere, der lander på kategorisider, har en tendens til at være på et tidligere stadie i købscyklussen og skal måske stadig tage en beslutningen om, hvilket produkt der skal købes fra den kategori. Indholdet skal hjælpe dem med at tage denne beslutning.
  • Brug gerne videoer på kategoriniveau. En produktspecifik demo-video er fantastisk til en produktside, men på en kategoriside ønsker du en video, der fremhæver flere forskellige produkter, eller en bestemt type produkt (fx. herresko, dvd-afspillere). Det kan være en video med sammenligning af funktioner eller lignende. Videoen skal lægges nederst på siden for at undgå at skubbe produktoversigten for langt ned på siden.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO og linkbuilding nørd

Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.

På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Få flere anmeldelser
Torben Lønne
SEO og linkbuilding nørd
Tags:

Læs mere om hvordan du kan indsamle anmeldelser og bruge dem aktivt i din markedsføring her.

Torben Lønne
SEO og linkbuilding nørd
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Et iværksættereventyret med en anderledes start men en fantastisk resultat. Jeg fulgte Silvan Popovic fra MyTrendyPhone og har prøvet at få hans bedste iværksættertips til dig.

Torben Lønne
SEO og linkbuilding nørd
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring, Salg

For at opnå succes med linkbuilding outreach skal du have fokus på nogle meget væsentlige pointer.

SEO og linkbuilding nørd

Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.

På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her