Dine kategorisider er ikke kun nyttige for dine kunder. De er også gode muligheder for at forbedre og opbygge din webshops SEO.
Webshops kan nemt omdanne deres kategorisider til landingssider med høj trafik ved at tilføje unikt og nyttigt indhold. Du skal dog huske at placere dit indhold rigtigt.
Hvis du lægger for meget indhold i toppen af siden over produktoversigten, kan det skubbe produkterne ned under folden, hvilket kan distrahere kunderne og give en lavere konverteringsfrekvens. At placere alt indholdet under produktoversigten er muligvis heller ikke optimalt, hverken i forhold til SEO-formål eller for dine besøgende. Den bedste løsning er at skrive kort, men inspirerende tekst over produktoversigten, som giver kunderne lyst til at scrolle ned under produktoversigten og læse meget mere om virksomheden og produkterne i kategorien.
Uden unikt, nyttigt indhold er en kategoriside egentlig bare en liste over produkter med hvert sit lille mængde indhold, der duplikeres på selve produktsiden. En kategoriside med unikt og nyttigt indhold vil alt andet lige nemt kunne out-ranke en side uden indhold.
Desuden kan/bør indholdet øverst på siden hjælpe kunderne afsted på deres færd ned gennem salgstragten, og kategoriteksten bør generelt hjælpe med at besvare potentielle spørgsmål for kunderne og give mulighed for at introducere dit brand og din stemme. Teksten må ikke kun være til ære for søgemaskinerne. De skal først og fremmest være til for kunderne.
Du skifter formentlig løbende dit sortiment ud. Enten fordi et produkt er en sæsonvare eller en limited edition. Eller fordi du finder et bedre produkt at sælge.
Stort set alle webshops skifter løbende deres varer ud med andre eller nyere modeller.
Forestil dig, at du hver gang, du skifter ud i sortimentet, skulle skrive en lang, beskrivende (SEO-) tekst, som Google vil have lyst til at rangere selv på de mere overordnede produktsøgninger. Så ville du jo ikke kunne lave andet.
Kategori-siden forbliver oftest i dit sortiment, mens produkterne skifter. Her giver det bedre mening at bruge sit krudt på at skrive minimum 2000 ord om kategorien og overordnet om de produkter, man finder i denne kategori.
Når folk søger efter for eksempel “short”, vil du hellere fange dem ind på en god kategoriside, som giver dem lyst til at søge videre blandt dine produkter. Hvis folk derimod søger specifikt efter et helt bestemt par shorts, kan du være sikker på, at kunden har truffet sit valg om, hvilke shorts det skal være, og nu blot leder efter den bedste pris. Her vil det være ærgerligt at have brugt en masse tid på en lang og god tekst, hvis ikke du er billigst.
Typen af indhold kan siges ganske kort: det skal være brugbart. Som nævnt ovenfor skal teksten gerne besvare alle de spørgsmål, som dine kunder kan forventes at have til dine produkter og din virksomhed (som er relateret til den specifikke kategoriside), samt teksten skal instruere de besøgende i, hvad han/hun skal gøre som det næste.
Forklar fx. forskellen mellem dine produkter og større brands, eller vis dine mest populære produkter.
Igen, du må ikke bare skrive tekst til søgemaskinerne, da de også kigger på, hvilken værdi din side/tekst giver de besøgende på din side. Og frem for alt må du heller ikke bare skrive en generisk beskrivelse, og copy-paste den ind på alle kategorisider, selvom du dynamisk ændrer kategorinavnet. Duplikeret indhold belønnes ikke af søgemaskinerne.
En dårlig kategoritekst:
Generisk kopi med dynamisk indsættelse af kategorienavnet.
Fx. “Dette er vores [CATEGORY_NAME] -kategori, hvor du kan finde [CATEGORY_TAGS] og andre fantastiske [CATEGORY_NAME] -produkter.”
En bedre kategoritekst:
Kort tilpasset (og SEO-optimeret) tekst til hver kategori.
En god kategoritekst:
En tilpasset tekst, der hjælper den besøgende med at hoppe ned i salgstragten og til slut foretage et køb. Du kan se et eksempel på en god kategoritekst her.
SEO og linkbuilding nørd
Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.
På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.