Når du skal lave en hjemmeside til din virksomhed, så er der nogle ting, som du bør holde dig for godt øje.
En hjemmeside skal nemlig ikke bare se godt ud. Den skal også sælge. Og det er uanset, om du sælger produkter direkte på siden (webshop/servicevirksomhed), eller om du hellere vil have kunderne til i første omgang at kontakte dig med henblik på salg (for eksempel konsulent- eller håndværksvirksomhed).
Alle hjemmesider skal fange kundernes opmærksomhed og få dem til at blive længere på siden, og - vigtigst af alt - få dem til at købe dit produkt eller service, eller til at tage kontakt til dig, hvis det er det, hjemmesiden skal “sælge”.
Derfor er det vigtigt, at du er bevidst om formålet med din hjemmeside, og at få lagt de rigtige UPS’er de rigtige steder på siden.
Jeg vil derfor give dig 6 trin til at lave gode USP’er, som hjælper dig med at få mest muligt ud af dine marketing- og forretningsplanlægningsaktiviteter.
En USP (Unique Selling Points) er en af de grundlæggende dele af enhver effektiv marketingkampagne. Helt enkelt er det en oversigt over, hvad der gør din virksomhed unik og værdifuld for din målgruppe. Du skal blot svare på spørgsmålet: Hvad gør dine produkter/services mere interessante og relevante for din målgruppe end konkurrenternes?
En USP kan bringe klarhed omkring din forretningsmodel; hvad din virksomhed gør, og hvorfor du gør det? Svaret kan definere din forretning og dine vigtigste forretningsmæssige mål i bare én sætning.
Succesfulde USP'er kan bruges som et virksomhedsslogan og bør integreres i alle dine marketingaktiviteter.
Nu har vi fået defineret, hvad en USP er, og hvorfor den er så værdifuld. Lad os kigge på de 6 trin til at lave virkningsfulde USP’er.
Trin 1: Beskriv din målgruppe
Inden du kan begynde at markedsføre dine produkter/services, skal du vide, hvem du skal målrette mod. I dette trin skal du være så specifik som muligt. Hvis du, for eksempel, er en kursusvirksomhed med ekspertise i ledelsesudvikling, kan du i stedet for at målrette mod den øverste ledelse i en organisation, vælge at målrette mod de medarbejdere, der allerede arbejder med for eksempel projektledelse og som kunne have gavn af at videreudvikle sine ledelsesmæssige kompetencer. Husk blot at give målgruppen de nødvendige oplysninger til, at de kan gå videre til ledelsen med et konkret ønske, og gerne med estimeret ressourceforbrug.
Trin 2: Beskriv det problem, som du løser
Se på din virksomhed fra kundens perspektiv; Gør det tydeligt, hvilke behov eller udfordringer, som din målgruppe sidder med, som du og dine produkter kan være med til at løse.
Trin 3: Beskriv dine fordele
Lave en liste med 3-5 af de bedste fordele, som en kunde får ved at vælge at samarbejde med dig, som de ikke vil kunne få fra andre (det vil sige hvad der adskiller dig fra dine konkurrenter). Igen, set fra kundernes perspektiv, hvad for de ud af at vælge dine produkter/services, og hvorfor skal de vælge dig frem for en anden udbyder.
Trin 4: Definér dit løfte
En stor del af en vellykket USP er at stille et løfte til dine kunder. Du behøver ikke at nedfælde dit løfte helt eksplicit. Du kan nøjes med at antyde, hvad dit løfte er. Men det er vigtigt, at kunden forstår, hvad dit løfte er.
Trin 5: Kombinér og tilpas
Når du er færdig med trin 1-4, skal du tage alle de oplysninger, du har angivet, og kombinere dem i dette afsnit. Der skulle gerne være nogle tilbagevendende ideer og tanker, så du begynder at flette udsagn sammen og omskrive det på en måde, så det flyder og giver mening.
Trin 6: Skær ned
I dette trin skal du tage din tekst fra trin 5 og kondensere det endnu mere til bare en sætning. Din endelige USP skal være så specifik og enkel som muligt.
Tag dig god tid, mens du udfører denne øvelse, og lav flere kladder i løbet af en uge, indtil du når frem til din endelige USP.
Et frisk sind og perspektiv er vigtigt, så jeg vil anbefale at gøre dette i begyndelsen af din dag kontra i slutningen, når du er træt. Det kan også være en god idé at vende tilbage og gøre denne øvelse igen, når du har afprøvet din USP et stykke tid, eller hvis der ændrer sig noget i din virksomhed.
SEO og linkbuilding nørd
Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.
På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.