Tags:
Kundernes anmeldelser er vigtige for din virksomhed, fordi de er med til at øge troværdigheden af både din virksomhed og det produkt eller den ydelse, du sælger. Derudover kan anmeldelser hjælpe forbrugerne til at tage en beslutning om de skal købe eller ikke købe et produkt. Faktisk læser 90 % af dine kunder anmeldelser på nettet om din virksomhed, inden de køber noget af dig. Derfor er det en god idé at få lagt en strategi for hvor og hvordan, du vil indsamle anmeldelser. Selvfølgelig er de positive anmeldelser de bedste for dig, så derfor bør du også gå efter at få fat i dem.
Det er faktisk ikke så svært som du tror. Den nemmeste vej er helt sikkert at spørge ind til dine kunders oplevelse i forbindelse med et køb af det produkt eller den ydelse du sælger.
En god måde at kan gøre det på, er at sende dine kunder en mail efter et køb hos dig. Personlige mails virker bare rigtig godt, og hvis du ikke har tid til at gøre det manuelt, kan automatiske løsninger være vejen frem. De automatiske mails kan du også lave personlige, så kunderne rent faktisk tror, at du sidder manuelt og håndterer hver kunde.
HomeBob er en af de virksomheder som benytter sig af en automatisk løsning med personlige mails. De benytter sig blandt andet af Trustpilot til at få anmeldelser igennem. HomeBob er en servicevirksomhed, som gør det nemmere at være husejere og hjælper med udendørs opgaver. De tilbyder blandt andet vinduespudsning i Storkøbenhavn og Nordsjælland og sender en personlig mail efter arbejdet med vinduespudsning er udført i håb om at kunderne vil give en anmeldelse med på vejen.
Et andet eksempel ses hos MyTrendyPhone som er Danmarks største forhandler af tilbehør til mobiltelefoner. Udover at de også sender en mail efter et køb af et produkt med opfordring til at få kunden til at bedømme dem på Trustpilot, så benytter de også et ekstra trick i form af at man deltager i en konkurrence, hvor alle der anmelder virksomheden har mulighed for at vinde en præmie.
Fordi vi nu ved at anmeldelser er utrolige vigtige for din virksomhed, så kan du nu taktisk begynde at bruge de positive anmeldelser i din markedsføring, som HomeBob gør. Er du som forbruger på jagt efter vinduespudsning vil du på deres landingsside se et udpluk af deres anmeldelser fra andre kunder, som er med til at give en social troværdighed og underbygge HomeBob som en god potentiel leverandør af ydelsen.
MyTrendyPhone benytter også Trustpilot anmeldelser, som social proof i forbindelse med et køb. Her ligger den i ”kurven” inden du skal til at købe dit produkt, hvilket kan gøre det sidste for at forbrugeren foretager sit køb.
Det vigtigste er, at du bruger dine anmeldelser der, hvor det giver mening i kunderejsen for din virksomhed. Et godt tip er i øvrigt også at kvittere på de anmeldelser, du får fra dine kunder, så andre potentielle kunder kan se dine svar. Og det gælder ikke kun, hvordan du håndterer de gode anmeldelser – potentielle kunder vil nemlig ofte også kigge på dårlige anmeldelser. Husk – en kæde er aldrig stærkere end dens svageste led.
SEO og linkbuilding nørd
Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.
På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.