Måske har du gået og tænkt over hvad en influencer egentlig er? Og hvad kan du bruge dem til i din virksomhed?
Det vil jeg prøve at afdække i dette indlæg.
En influencer er en person med mange følgere på (typisk) de sociale medier, og som skriver eller laver videoer om ting, der er relevante for din niche eller branche. Dermed vil vedkommendes følgere også for størstedelens vedkommende være indenfor din målgruppe.
En influencer har en specialiseret viden, autoritet eller indsigt i et specifikt emne, og de bliver ofte opfattet som troværdige stemmer indenfor en bestemt niche/branche.
De er typisk first-movers, hvilket gør dem attraktive for din virksomhed i forhold til at få skabt opmærksomhed og troværdighed omkring dine produkter eller services.
Rigtig mange marketingfolk benytter sig af influencer-marketing, og langt størstedelen oplever succes med deres kampagner.
Influencers har en lang historie inden for markedsføring. Før i tiden brugte virksomheder fx. atleter og andre berømtheder til at hjælpe med at sælge deres produkter gennem tv- og avisannoncer.
Fremgangen i sociale medier har gjort andre typer af influencers mere populære.
I dag finder du influencers indenfor følgende kategorier:
Størstedelen af influencer-markedsføring foregår i dag på de sociale medier. Mikroinfluencers og bloggere er en mere omkostningseffektiv måde at få adgang til ens målgruppe.
Kort fortalt er influencer marketing er en form for reklame, der bygger “berømthedsautoritet” ved at virksomheden nyder godt af en anden persons omdømme.
Influenceren er din reklamesøjle, og vedkommende fungerer som markedsføringskanal og brandambassadør overfor din målgruppe (som jo er den pågældende influencers følgere på de sociale medier).
Hvis du ikke umiddelbart kender til nogle influencers, der gør sig indenfor din branche, er vejen frem benhård research. Du kan spørge dig frem i din branche, hvem andre bruger og kan anbefale (eller fraråde). Du kan søge efter influencers på nettet og læse deres blogs og indlæg. Eller du kan bruge denne guide, som giver dig en introduktion til en lang række danske bloggere, samt links, så du kan læse videre på den enkelte bloggers side og lære mere om vedkommende.
Når du finder dine influencers, skal du først overbevise dem om, at de skal samarbejde med dig. Efterhånden som influencer-marketing bliver mere og mere populær, stiger efterspørgslen efter influencerne også.
Her er et par af de måder, du kan vinde dem ved:
Influencers er værdifulde, fordi de tilbyder øjeblikkelig troværdighed af dit brand overfor målgruppen. Virksomhederne har et stigende behov for troværdighed i et marked, hvor flere og flere spiller træder ind og kan være med til at underminere tilliden mellem forbrugeren og virksomheden. Igennem mange år har vi været vant til at lade os påvirke af dem, vi kender, og mund-til-mund-markedsføring. Influencers bliver derfor et vigtigt link mellem virksomheder og deres målgruppe.
Når du samarbejder med en influencer, vil du højest sandsynligt opleve:
SEO og linkbuilding nørd
Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.
På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.