Bloggen

Influencer Marketing

Måske har du gået og tænkt over hvad en influencer egentlig er? Og hvad kan du bruge dem til i din virksomhed?
Det vil jeg prøve at afdække i dette indlæg.

Hvad er en influencer?

En influencer er en person med mange følgere på (typisk) de sociale medier, og som skriver eller laver videoer om ting, der er relevante for din niche eller branche. Dermed vil vedkommendes følgere også for størstedelens vedkommende være indenfor din målgruppe.

En influencer har en specialiseret viden, autoritet eller indsigt i et specifikt emne, og de bliver ofte opfattet som troværdige stemmer indenfor en bestemt niche/branche.
De er typisk first-movers, hvilket gør dem attraktive for din virksomhed i forhold til at få skabt opmærksomhed og troværdighed omkring dine produkter eller services.
Rigtig mange marketingfolk benytter sig af influencer-marketing, og langt størstedelen oplever succes med deres kampagner.

Typer af influencers

Influencers har en lang historie inden for markedsføring. Før i tiden brugte virksomheder fx. atleter og andre berømtheder til at hjælpe med at sælge deres produkter gennem tv- og avisannoncer.
Fremgangen i sociale medier har gjort andre typer af influencers mere populære.
I dag finder du influencers indenfor følgende kategorier:

  • Berømtheder: Skuespillere, atleter og popstjerner (fx. George Clooney i Nespresso-reklamerne).
  • Brancheeksperter (Martin Thorborg, der taler om iværksætteri).
  • Mikroinfluencers: Personer med indflydelse på de sociale medie; fx. Facebook, Youtube, Instagram (fx. Mascha Vang).
  • Bloggere og andre typer af indholdsskabere (fx. Ann-Christine fra Valdemarsro.dk).

Størstedelen af ​​influencer-markedsføring foregår i dag på de sociale medier. Mikroinfluencers og bloggere er en mere omkostningseffektiv måde at få adgang til ens målgruppe.

Hvad er influencer marketing?

Kort fortalt er influencer marketing er en form for reklame, der bygger “berømthedsautoritet” ved at virksomheden nyder godt af ​​en anden persons omdømme.
Influenceren er din reklamesøjle, og vedkommende fungerer som markedsføringskanal og brandambassadør overfor din målgruppe (som jo er den pågældende influencers følgere på de sociale medier).

Hvordan finder du en influencer at arbejde sammen med

Hvis du ikke umiddelbart kender til nogle influencers, der gør sig indenfor din branche, er vejen frem benhård research. Du kan spørge dig frem i din branche, hvem andre bruger og kan anbefale (eller fraråde). Du kan søge efter influencers på nettet og læse deres blogs og indlæg. Eller du kan bruge denne guide, som giver dig en introduktion til en lang række danske bloggere, samt links, så du kan læse videre på den enkelte bloggers side og lære mere om vedkommende.

Sådan arbejder du med en influencer

Når du finder dine influencers, skal du først overbevise dem om, at de skal samarbejde med dig. Efterhånden som influencer-marketing bliver mere og mere populær, stiger efterspørgslen efter influencerne også.

Her er et par af de måder, du kan vinde dem ved:

  • Giv dem nogle af dine varer eller services: Først skal du finde de personer, der deler de samme værdier som dit brand og give dem gratis versioner af dit produkt i bytte for en anmeldelse. Få dem til at publicere anmeldelserne i indlæg på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, samt du skal lægge dem op på din egen hjemmeside.
  • Brug sponsorindlæg: Søg efter bloggere med indflydelse indenfor din branche, og betal dem (fx med gavekort) for at skrive en blog eller artikel, der er relevant for din branche/dit produkt. Husk at de skal linke til dig.
  • Gæsteposter: Bed folk om at skrive et indlæg på din hjemmeside, eller spørg om du må lægge et stykke indhold på deres side i stedet.

Fordelene ved at arbejde med influencers

Influencers er værdifulde, fordi de tilbyder øjeblikkelig troværdighed af dit brand overfor målgruppen. Virksomhederne har et stigende behov for troværdighed i et marked, hvor flere og flere spiller træder ind og kan være med til at underminere tilliden mellem forbrugeren og virksomheden. Igennem mange år har vi været vant til at lade os påvirke af dem, vi kender, og mund-til-mund-markedsføring. Influencers bliver derfor et vigtigt link mellem virksomheder og deres målgruppe.

Når du samarbejder med en influencer, vil du højest sandsynligt opleve:

  • En stigning i brand-bevidsthed gennem eksponering af dit brand overfor din influencers følgere. Her rammer du en målgruppe, som allerede er engageret og venter på relevant indhold.
  • Større tillid, fordi forbrugerne allerede har tillid til den influencer, de følger. Influencers øger øjeblikkeligt dit brands troværdighed.
  • Et bedre kundeforhold, da du styrker forholdet til dine potentielle kunder gennem de intime eksisterende forbindelser, som influenceren allerede har med dem.
  • Bedre SEO, da et samarbejde med influencers giver muligheder for link-building. Flere links giver bedre rangeringer i søgeresultatet.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Torben Lønne

SEO og linkbuilding nørd

Tags:
Salg
Torben Lønne

SEO og linkbuilding nørd

Torben Lønne

SEO og linkbuilding nørd

Tags:

Læs mere om hvordan du kan indsamle anmeldelser og bruge dem aktivt i din markedsføring her.

Torben Lønne

SEO og linkbuilding nørd

Et iværksættereventyret med en anderledes start men en fantastisk resultat. Jeg fulgte Silvan Popovic fra MyTrendyPhone og har prøvet at få hans bedste iværksættertips til dig.

Torben Lønne

SEO og linkbuilding nørd

For at opnå succes med linkbuilding outreach skal du have fokus på nogle meget væsentlige pointer.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.