Tags: Administration, Økonomi
Er du ny som iværksætter? Og synes du også, at der er frygtelig mange ting at få styr på i sådan en proces?
Måske gik du og syntes, at du havde verdens bedste ide til en virksomhed inden for noget, som du brænder for.
Og det virkede egentlig også ret simpelt at gå i gang - altså lige indtil du så rent faktisk gik i gang! For pludselig fandt du ud af, at man ikke bare lige starter en virksomhed.
Der er mange ting, man skal have styr på ud over det produkt, som man brænder for og gerne vil sælge (hvad enten det er en service eller et fysisk produkt).
En af de ting, man i hvert fald skal have styr på (egentlig mest for sin egen skyld), er at holde løbende regnskab, så man ikke sidder til årsafslutningen og roder rundt i alle ens bilag for at finde hoved og hale i dem.
Måske tænker du, at du til at starte med sagtens kan nøjes med et excel-ark, hvilket også kan være fint. Men på et tidspunkt skulle din virksomhed gerne vokse sig større; både kunde, og dermed også bilags mæssigt.
Derfor kunne det måske være en god ide allerede fra starten at kigge på et regnskabsprogram, så du hele tiden har styr på dine bilag - og din historik bliver samlet ét sted.
Der findes et hav af regnskabsprogrammer derude. Der er selvfølgelig de helt store og meget dyre løsninger, som fungerer godt til de store organisationer.
Men der findes heldigvis også mindre, mere overskuelige løsning til langt færre penge. Ja, faktisk findes der også nogle udmærkede gratis regnskabsprogrammer, som kan være ideelle at starte ud med.
Flere af dem kan du nemt opgradere til en større løsning mod en månedlig ydelse, som er til at overkomme for de fleste, når det bliver aktuelt i forhold til bilagsmængden og andre behov i virksomheden.
Og langt størstedelen er onlinebaserede løsninger, hvilket gør at du kan tilgå dem fra mobiltelefonen (flere af dem har også en app til telefonen), når du er på farten.
Nu spørger du sikkert, hvad er det et regnskabsprogram kan ud over at registrere indgående og udgående faktura?
Langt de fleste regnskabsprogrammer tilbyder i deres betalte versioner, fx.:
Alt sammen ting, som kan være med til at lette din dagligdag, så du får frigivet tid til at fokusere på det, du brænder for.
Mange af dem tilbyder også ekstra moduler, du kan koble på, så du kan samle flere af dine administrative aktiviteter ét sted.
Det kan fx. være:
Det er altid en god ide at kigge på anmeldelser og spørge rundt i dit netværk, hvad de bruger og deres anbefalinger.
Dog skal du huske på, at der ikke findes et “one size fits all”-regnskabsprogram. Alle virksomheder og virksomhedsejere har deres egne arbejdsgange og behov. Derfor er det også vigtigt, at du giver dig god tid til at undersøge, hvilke typer du kan få, og hvad der passer bedst til dig og din virksomheds behov.
Du eventuelt tage et kig på denne guide, som giver dig et godt indblik i et bredt udvalg af de regnskabsprogrammer, som er tilgængelige på det danske marked.
SEO og linkbuilding nørd
Torben Lønne er medstifter af marketingbureauet Bottomline og en af forfatterne bag bloggen Theme.dk. Til dagligt arbejder han med SEO og linkbuilding, men han har også en særlig passion for content marketing. Han bruger derfor en stor del af sin tid på at få disse tre discipliner til at gå op i en højere enhed, hvor godt indhold skaber gode links og sidst men ikke mindst, skaber rigtig gode SEO resultater.
På IVÆKST bloggen vil Torben skrive om SEO, linkbuilding, indholdsoptimering. Han vil også skrive om hans iværksættereventyr, dele hans viden om hvordan du kan starte, drive og promovere en ny virksomhed for få ressourcer.