Når man starter et iværksætterprojekt er det ekstremt svært at vide, hvor stort det kan blive over en periode på 3-7 år. Og det er specielt en overvejelse, der er vigtig at gøre sig når man starter en webshop.
Selvom 22-årige Christian Sodemann kun har været i gang med sit projekt evermart.dk i knap et år, så har han allerede glædet sig over sit valg af et bredt domænenavn mange gange.
”Da jeg gik med overvejelser om at starte den her webshop for godt 1 år siden, overvejede jeg at kalde den Mediestick.dk, fordi jeg havde set lyset i lige præcis det produkt. Jeg endte dog med at vælge et bredere navn, og det er jeg lykkelig for den dag i dag”, siger Christian, som i dag beskæftiger 3 medarbejdere på kontoret i Risskov ved Aarhus.
"Jeg oplevede, at en konkurrent kørte priskrig på mig i starten og med min ringe indkøbskraft kunne jeg slet ikke følge med. Derfor ville jeg have været gået konkurs, hvis jeg ikke havde haft andre produkter at kunne satse på i mens dette stod på”, siger han og fortsætter:
”Det gik hurtigt op for mig, at jo bredere mit produktsortiment var, jo mere modstandsdygtig var jeg også, og det er specielt vigtigt på et marked som mit med elektronik, hvor der er ekstremt meget fokus på pris.”
Lad dig ikke begrænse af dit domænenavn
Når man som iværksætter sidder med idéen til at sælge lige præcis ét bestemt produkt kan det være fristende at opkalde sin forretning efter lige netop det, men det er absolut ikke anbefalelsesværdigt ifølge Christian Sodemann.
”Mit generelle råd er, at du skal være meget opmærksom på at vælge et domænenavn, som ikke begrænser dig i fremtiden. Det kan godt være, at du kun vil sælge røde fodboldstøvler til indendørs fodbold, men lad være med at kalde webshoppen røde-fodboldstøvler-til-indendørs-fodbold.dk, selvom det i starten kun er lige præcis det du sælger”, siger Christian og fortsætter:
”Vælg i stedet et domænenavn som tillader, at du i fremtiden ikke kun sælger røde fodboldstøvler, og heller ikke kun støvler til indendørs fodbold, men et navn som kan rumme alle typer fodboldstøvler i alle farver. Ja måske endda alt fodboldudstyr. For hvis du oplever succes med din forretning, så er det altså brand-ærgerligt at du er begrænset af dit navn. Og jo, du kan selvfølgelig godt ændre dit domænenavn, men det sætter dig mange skridt tilbage ift. Google, og det vil du uden tvivl kunne mærke på omsætningen.”
Vælg også den rigtige hosting-udbyder fra start
Ligesom det er vigtigt at tænke stort med domænenavnet, så er det også vigtigt fra starten af at placere sit website på en hosting-platform, som kan tåle noget trafik. Det kan nemlig være besværligt og dyrt - og i nogen tilfælde også koste tabt omsætning pga. nedetid - hvis man skal skifte webhotel senere hen. Jeg vil anbefale, at man sætter sig godt ind i markedet for hosting og ikke bare vælger den første og billigste løsning.
Du kan enten få overblik over markedet på en sammenligningsside som den her, eller du kan søge på Google og derigennem kigge rundt på de forskellige hosting-udbyderes websites. Når du går i gang med at søge vil du hurtigt finde ud af, at hosting kan koste ned til få kroner pr. måned, men hvis du vælger denne løsning og får succes med dit projekt, så vil du også hurtigt mærke, at denne billige løsning begrænser dig.
Søgemaskine-ekspert Emil Blücher har tidligere skrevet et indlæg på min personlige blog omkring, hvordan man vælger den rigtige hosting-udbyder med SEO i fokus – det vil jeg anbefale dig at læse, hvis du vil blive klogere på hosting ud fra et SEO-perspektiv.
SEO-specialist hos SearchBrain
Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.
I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.
Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.