Hvis du er indehaver af en webshop målrettet danske forbrugere, så har du sikkert haft tanken om, at det kunne være interessant at sælge dine varer til andre lande også. Men hvordan kommer man lige i gang? I dette indlæg vil jeg komme med mit bud på hvordan du helt konkret kan teste potentialet, med en meget lille økonomisk investering – og dermed lille risiko.
Vi ved alle sammen at Google er en ekstremt værdifuld trafikkilde for alle der sælger produkter på internettet. Det kan dit analyseværktøj (fx Google Analytics) helt sikkert også bekræfte. Når du skal åbne din forretning i et andet land er det derfor også oplagt at lægge ud med at prøve at skaffe trafik fra Google.
Her får du en guide til hvordan du trin-for-trin afprøver potentialet i udlandet, med udgangspunkt i hvordan jeg selv har gjort med min danske webshop i Sverige og Norge.
Min anbefaling er at du som udgangspunkt køber et domæne til hvert land du vil gå ind i. Med min webshop Festli.dk har jeg derfor købt domænerne Festli.se og Festli.no.
I første omgang behøver du ikke en webshop-platform på dit domæne. Faktisk er en WordPress-blog den bedste løsning når du blot vil teste af om det kan lade sig gøre at få noget trafik til din hjemmeside. Installer derfor WordPress på domænet, sammen med et fornuftigt design.
En søgeordsanalyse klarlægger hvor stort behovet for dine produkter er i de forskellige lande, og du finder frem til hvilke ord der benyttes når dine potentielle kunder i udlandet leder efter lige præcis dine varer.
Hvis du ikke ved hvad en søgeordsanalyse er, så vil jeg anbefale dig at downloade denne gratis e-bog som gennemgår processen grundigt.
Med udgangspunkt i din søgeordsanalyse kan du beslutte hvilke landingssider (produktkategorier) der skal være på din webshop. Dette bestemmer samtidig hvilke tekster, der skal skrives til websitet.
Idet du formentlig ikke selv kan skrive eksempelvis svensk og norsk, så er du nødt til at få en tekstforfatter til at hjælpe dig. Dem findes der mange af derude, og de er ofte relativt billige i drift, hvis du kan nøjes med en middel kvalitet (og det kan du godt på det her stadie).
Når teksterne er skrevet, så lægger du dem online på din WordPress-blog. Husk at indsætte interne links imellem siderne, indsætte title-tags og bare generelt optimere dem SEO-mæssigt.
Hvis du har gjort dit SEO-arbejde ordentligt (og i den forbindelse også har skaffet et par links til dit domæne), så vil du stille og roligt begynde at få besøgende på dit nye website. Idet du endnu ikke kan tilbyde de besøgende at købe varerne hos dig, så sender du dem midlertidigt blot videre til dine konkurrenter igennem et affiliate-link.
Dels er dette god service overfor de besøgende, at du hjælper dem med at finde hvad de leder efter (det kan Google også godt lide). Dels kan du teste om de besøgende du henter ind rent faktisk er købsmodne, idet du kan se om de ender med at foretage et køb hos din konkurrent. Og dels tjener du også lidt penge.
Når du så en dag har fået opbygget en solid mængde trafik til dit website, så kan du omdanne det til en webshop og begynde at sælge produkterne til kunderne på egen hånd, i stedet for at give dem til konkurrenterne.
SEO-specialist hos SearchBrain
Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.
I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.
Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.