Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 trin til opstart af webshop i udlandet uden risiko

Hvis du er indehaver af en webshop målrettet danske forbrugere, så har du sikkert haft tanken om, at det kunne være interessant at sælge dine varer til andre lande også. Men hvordan kommer man lige i gang? I dette indlæg vil jeg komme med mit bud på hvordan du helt konkret kan teste potentialet, med en meget lille økonomisk investering – og dermed lille risiko.

Vi ved alle sammen at Google er en ekstremt værdifuld trafikkilde for alle der sælger produkter på internettet. Det kan dit analyseværktøj (fx Google Analytics) helt sikkert også bekræfte. Når du skal åbne din forretning i et andet land er det derfor også oplagt at lægge ud med at prøve at skaffe trafik fra Google.

Her får du en guide til hvordan du trin-for-trin afprøver potentialet i udlandet, med udgangspunkt i hvordan jeg selv har gjort med min danske webshop i Sverige og Norge.

1. Køb domæner i de respektive lande

Min anbefaling er at du som udgangspunkt køber et domæne til hvert land du vil gå ind i. Med min webshop Festli.dk har jeg derfor købt domænerne Festli.se og Festli.no.

2. Installer WordPress

I første omgang behøver du ikke en webshop-platform på dit domæne. Faktisk er en WordPress-blog den bedste løsning når du blot vil teste af om det kan lade sig gøre at få noget trafik til din hjemmeside. Installer derfor WordPress på domænet, sammen med et fornuftigt design.

3. Lav en søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse klarlægger hvor stort behovet for dine produkter er i de forskellige lande, og du finder frem til hvilke ord der benyttes når dine potentielle kunder i udlandet leder efter lige præcis dine varer.

Hvis du ikke ved hvad en søgeordsanalyse er, så vil jeg anbefale dig at downloade denne gratis e-bog som gennemgår processen grundigt.

4. Skriv tekster

Med udgangspunkt i din søgeordsanalyse kan du beslutte hvilke landingssider (produktkategorier) der skal være på din webshop. Dette bestemmer samtidig hvilke tekster, der skal skrives til websitet.

Idet du formentlig ikke selv kan skrive eksempelvis svensk og norsk, så er du nødt til at få en tekstforfatter til at hjælpe dig. Dem findes der mange af derude, og de er ofte relativt billige i drift, hvis du kan nøjes med en middel kvalitet (og det kan du godt på det her stadie).

Når teksterne er skrevet, så lægger du dem online på din WordPress-blog. Husk at indsætte interne links imellem siderne, indsætte title-tags og bare generelt optimere dem SEO-mæssigt.

5. Henvis de besøgende til din konkurrent

Hvis du har gjort dit SEO-arbejde ordentligt (og i den forbindelse også har skaffet et par links til dit domæne), så vil du stille og roligt begynde at få besøgende på dit nye website. Idet du endnu ikke kan tilbyde de besøgende at købe varerne hos dig, så sender du dem midlertidigt blot videre til dine konkurrenter igennem et affiliate-link.

Dels er dette god service overfor de besøgende, at du hjælper dem med at finde hvad de leder efter (det kan Google også godt lide). Dels kan du teste om de besøgende du henter ind rent faktisk er købsmodne, idet du kan se om de ender med at foretage et køb hos din konkurrent. Og dels tjener du også lidt penge.

Når du så en dag har fået opbygget en solid mængde trafik til dit website, så kan du omdanne det til en webshop og begynde at sælge produkterne til kunderne på egen hånd, i stedet for at give dem til konkurrenterne.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO-specialist hos SearchBrain

Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.

I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.

Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Google AdWords

Det er nu du skal få styr på Google Shopping, hvis du vil nå at være med imens det er rigtig sjovt! Læs mine bedste tips her.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Administration, Kommunikation & Markedsføring

At netværke. Hvad vil det egentlige sige? 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT

Få svar på dine spørgsmål om valg af webshopbranche her. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT

Sådan kommer du i gang med at splitteste 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Find det rette domænenavn. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Administration, IT

Der er meget guld at hente på Facebook. Læs med og hør iværksætterne Tobias Ehlig og Andreas Lindes gode annonceringsråd.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Alt for mange nystartede webshops risikerer at brænde inde med massevis af varer, fordi deres strategi fejler fra starten. Det tager tid at bygge en webshop op. Tobias Ehlig blogger her om, hvad der er vigtigt at huske, når man lancerer en ny webshop. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Salg

Som e-købmand er et af de helt store spørgsmål du bliver stillet overfor, hvilken leveringspris du skal tage for at få bragt dine varer ud til kunderne. Det er et enormt spændende område, hvor den rette prismodel kan være rigtig mange penge værd.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Du er konsulent - enten nystartet eller etableret - og ønsker at øge kendskabet til dig og dine færdigheder, for dermed at sikre kundegrundlaget i din virksomhed nu og i fremtiden. Hvad gør du?

SEO-specialist hos SearchBrain

Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.

I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.

Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her