Når man skal starte en webshop, så er vareindkøb typisk den største omkostning. Ikke blot skal du have kapital til at købe varerne ind, men du skal også have et lager og et sted at pakke dine ordrer.
I dette indlæg vil jeg fortælle dig, hvordan du undgår at vareindkøb og lager sætter en stopper for dine webshopdrømme.
Lad os antage at du har en idé til din kommende webshop; hvad du skal sælge, hvordan du skal sælge det, til hvilken pris osv. Du står nu egentlig og skal købe varer ind, men du ved at det er en stor investering, og at du risikerer at miste disse penge, hvis din forventning til afsætningen af varerne ikke holder stik.
Samtidig har du en opgave i at få bygget dit website op – det behøver ikke være topprofessionelt fra dag 1, men det skal trods alt ikke skræmme alt for mange potentielle købere væk.
Du skal tænke på, hvordan du bedst konverterer dine besøgende til kunder i din webshop, men til at starte med er det endnu mere vigtigt at gøre det klart for dig selv, hvorfra dine besøgende skal komme.
Google kan blive din ven – om noget tid
Det er vigtigt, at du er klar over, at langt de fleste danske webshops – specielt små niche-shops - får størstedelen af sine besøgende fra Google. Det er dermed helt essentielt, at du har en plan for, hvordan du skal blive synlig i søgemaskinerne, når folk søger efter dit produkt.
Det er samtidig afgørende, at du er klar over, at de besøgende ovre på Google ikke bare kommer til at strømme ind i din webshop fra dag 1.
Der er flere faktorer, der gør, at du ikke bare kan vade ind i top 3 i søgeresultaterne på dine primære søgeord. Du har med stor sandsynlighed en række konkurrenter, som også er interesseret i disse placeringer, og som igennem flere år har gjort en indsats for at komme til tops.
Alle disse webshops vil som udgangspunkt ligge højere end dig, medmindre du har en plan for, hvordan du vil arbejde med søgemaskineoptimering af din egen webshop.
Og så er der en anden faktor også. Google er ikke vild med den nye dreng i klassen, som kommer ind og råber ”se mig”. Du skal som website arbejde dig til troværdighed hos Google over tid – nogle gange lang tid. Derfor kan det godt være, at din webshop reelt set er bedre søgemaskineoptimeret end dine konkurrenters, men det er ikke nok i sig selv, hvis du er helt ny ”i klassen”.
Bliv ven med Google før du køber stort ind
Derfor kan det være en god idé at få din webshop online hurtigst muligt, så Google kan se, at du også gerne vil være med i kampen om visninger i søgeresultaterne. Herefter kan du stille og roligt begynde at markere dig med solidt indhold og stærke indgående links.
Du vil nu – hvis du har gjort dit SEO-arbejde ordentligt – se, at du lige så stille begynder at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne, men du vil nok også kunne konstatere, at det ikke går lige så hurtigt, som du kunne ønske dig.
En naturlig, organisk vækst i placeringerne i søgeresultaterne vil ofte være det mest sikre og stabile på lang sigt.
Skaber du fx 50 links til en niche-webshop i Danmark på bare én dag, så vil Google lægge mærke til denne pludselige linkvækst, og måske straffe dig for det. Her er det altså bedre, at du bygger 1-2 links over en periode på en måned, da det ganske enkelt virker mere naturligt.
Affiliate-links erstatter produkter i din webshop
Du bør opsætte din webshop næsten præcis, som skulle du til at gå i luften med den for alvor med produkter på hylderne. Du opretter alle de landingssider, som du finder relevante ud fra din søgeordsanalyse – mange af disse vil typisk være kategorisider af forskellig slags.
For nylig har jeg sat eCykelhjelm.dk op som en affiliate-side, fordi jeg overvejer at starte en webshop med salg af cykelhjelme, men ikke ønsker at have 100 forskellige hjelme stående, uden at have en eneste besøgende inde på hjemmesiden.
Min søgeordsanalyse viste mig, at mange mennesker naturligt nok søger på ”cykelhjelm”, men at der også er en rigtig høj søgevolume på fx ”cykelhjelm børn” og ”cykelhjelm test”. Derfor har jeg lavet en landingsside rettet mod disse søgninger, og alle de 20 andre jeg fandt mest relevante.
De enkelte landingssider indeholder nu en detaljeret beskrivelse, men ikke et eneste produkt.
Derimod indsætter jeg så et markant affiliate-link, som selvfølgelig gør, at jeg kan hente en lille smule indtjening ved at henvise til mine konkurrenters produkter, men som næsten endnu vigtigere betyder, at de besøgende der kommer ind på min side klikker sig videre via linket i stedet for at gå tilbage til Google, hvilket ville være et skidt signal at sende om kvaliteten af min side.
Nu kan jeg stille og roligt arbejde med at få opbygget troværdighed omkring domænet hos Google, og med tiden vil jeg begynde at få nogle besøgende ind på websitet.
Det kan sagtens være, at der går et år før jeg vurderer, at der er nok besøgende på siden til, at det kan betale sig at starte en webshop op. Men det betyder så, at jeg kan vente et helt år med at skyde både kapital og lagerplads efter vareindkøb.
Der er endnu en sidegevinst ved at starte op på denne måde – det drejer sig om risiko. Hvis du køber stort ind fra dag 1, så risikerer du at konstatere et år senere, at konkurrencen på markedet simpelthen er for hård, og at du ikke kan få den fornødne synlighed i søgemaskinerne og dermed afsat dine varer.
Denne konklusion er altså noget lettere at sluge, hvis du ikke har investeret massevis af kroner i varer, som du så brænder inde med.
Konklusion
Med den viden om søgemaskiner jeg har i dag, så er det meget usandsynligt. at jeg i fremtiden vil åbne en webshop på et helt nyt domæne.
I alle tilfælde vil det være en fordel fx at have startet med at blogge lidt om produkterne først, som jeg har gjort det ovre på CykelAirbag.dk, som i dag blot er en blog, og som jeg sådan set ikke ved om nogensinde bliver til mere end det – det må tiden vise.
Alt for tit ser jeg folk, der pusler om deres website i for lang tid, og absolut vil åbne med en shop, der er helt perfekt og indeholder samtlige varer, de kunne ønske sig. Det betyder bare, at de slår et kæmpe stort brød op for blot at konstatere, at den dag de åbner efter mange års arbejde er det kun familien og de nærmeste venner, der kigger forbi din webshop – herefter er der dødt.
Du har kæmpe fordel af at indvillige Google i det stykke arbejde, du gør i forberedelsen af din webshop ved at starte op med at lægge indhold på domænet så tidligt som muligt, i stedet for at åbne op med et brag uden, at Google kvitterer med topplaceringer i søgeresultaterne.
SEO-specialist hos SearchBrain
Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.
I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.
Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.