Tags: Administration, IT
Facebook har ekstremt mange brugere, men er det overhovedet relevant for virksomheder?
Vil folk ikke bare se på billeder af søde veninder i bikini og ens bedstevens nye kat?
For en del virksomheder er det dét indtryk, de efterlades med efter at have afprøvet Facebook som annonceringsplatform, men ikke for Facebook Ads-specialist Andreas Linde, der senest har formået at skaffe 40 leads til sin catering-portal Vitam.dk for bare 1.000 kr.
Andreas Linde er lidt af en guru inden for betalt annoncering, idet han mestrer de to vigtigste PPC-platforme, der eksisterer i øjeblikket: AdWords og Facebook.
I dette indlæg vil jeg forsøge at hive ud af Andreas, hvordan han har fået en solid ROI (return of investment)s på sidstnævnte platform, og samtidig fortælle, hvordan du kan kopiere det til din egen forretning.
Aldrig giv op – heller ikke med Facebook-annoncering
”Hemmeligheden ligger i at blive ved med at teste nye annoncetekster og billeder. Lad være med at give op, hvis du oplever at din første annonce slet ikke fungerer. Jeg har personligt siddet med annoncer, hvor den ene variation havde en CTR på 2 procent, og kostede 2 kroner per klik og en anden variation, som havde en CTR på 5 procent og kostede 0,5 krone. I dette tilfælde var det blot et andet billede, som havde så stor en effekt. Derfor er det vigtigt at blive ved med at teste. Det er sådan, du sikrer den bedste ROI” - siger Andreas Linde.
På Facebook er det intet problem at få massevis af besøgende ind til sit website for 1-2 kroner pr. klik, men hvis disse ikke køber noget, så er selv 1 krone et for højt beløb.
”Det er intet problem at få besøgende fra Facebook, og du kan også nemt skabe noget hurtig omsætning, men hvis ROI’en ikke er positiv, så holder det ikke på den lange bane. Hvis du bliver ved med at teste annoncer, men ikke formår at skabe en positiv ROI vil jeg i langt de fleste tilfælde overveje at begynde med Bing Ads. Selvom der er langt færre brugere på Bing end både Facebook og Google, så er det stadig en super relevant kanal. Det er muligt at opnå en rigtig god ROI på Bing, fordi der er så få konkurrenter. I Facebook vil du måske konkurrere mod 10-15 andre annoncører, som gerne vil pushe deres produkter til forbrugeren. På Bing vil du typisk konkurrere mod 2-3 andre. Det betyder en hel del for prisen – og dermed også hvor god en ROI du kan opnå”, fortæller Andreas videre.
”Du skal generelt altid vælge den platform, som giver den bedste ROI for din virksomhed. Lad være med at dømme Facebook ude, fordi du har brændt dig på det én gang. Der er meget guld at hente i Facebook”, siger Andreas Linde.
Afslutningsvis kommer Andreas med sine tre bedste, konkrete råd til dig der skal til at kaste annoncekroner efter Facebook.
1. Test vidt forskellige billeder. Facebook anbefaler i deres ”beginners guide”, at du skal vælge nogle billeder, som ligger meget tæt på hinanden. Det giver bare næsten aldrig den højeste CTR og laveste CPC.
Jeg har haft rigtig god succes med at teste vidt forskellige billeder. Hvis du sælger hudcreme kan du for eksempel teste et billede af produktet og et billede af en dame, som har en rigtig god hud.
Nogle gange vil du sikkert sidde og tænke at det er ret cheesy, men jeg har oplevet Facebook annoncer, som fungerer super godt netop fordi annoncen bliver cheesy.
2. Hold øje med dine bud. Alt efter hvor mange annoncører, der annoncerer til din specifikke målgruppe vil antallet af kliks variere. I perioder vil du opleve, at dine annoncer ingen kliks får, selvom du sætter buddene 20% op.
I andre perioder vil du opleve at dine klikpriser er super gode. Jo, mindre dit produkt er sæsonbetonet, er det en god idé at bruge tid på at opfange disse tendenser. Det gør det nemlig muligt for dig at skrue op for budgettet, når klikpriserne er lave.
3. Hold øje med kommentarerne til din annonce. Når du begynder at købe et par tusinde kliks uge, så begynder du at få mange kommentarer til hver enkelt annonce. Nogle af kommentarerne vil næsten altid være negative.
Negative kommentarer har kæmpe betydning for hvor vidt brugerne ender med at konvertere, når de ser din annonce.
Derfor er det vigtigt, at du er hurtig til at slette eller kommentere negative kommentarer for at bibeholde en positiv ROI.
SEO-specialist hos SearchBrain
Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.
I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.
Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.