Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan får du ROI på Facebook-annoncering

Facebook har ekstremt mange brugere, men er det overhovedet relevant for virksomheder?

Vil folk ikke bare se på billeder af søde veninder i bikini og ens bedstevens nye kat?

For en del virksomheder er det dét indtryk, de efterlades med efter at have afprøvet Facebook som annonceringsplatform, men ikke for Facebook Ads-specialist Andreas Linde, der senest har formået at skaffe 40 leads til sin catering-portal Vitam.dk for bare 1.000 kr.

Andreas Linde er lidt af en guru inden for betalt annoncering, idet han mestrer de to vigtigste PPC-platforme, der eksisterer i øjeblikket: AdWords og Facebook.

 

I dette indlæg vil jeg forsøge at hive ud af Andreas, hvordan han har fået en solid ROI (return of investment)s på sidstnævnte platform, og samtidig fortælle, hvordan du kan kopiere det til din egen forretning.

Aldrig giv op – heller ikke med Facebook-annoncering

Hemmeligheden ligger i at blive ved med at teste nye annoncetekster og billeder. Lad være med at give op, hvis du oplever at din første annonce slet ikke fungerer. Jeg har personligt siddet med annoncer, hvor den ene variation havde en CTR på 2 procent, og kostede 2 kroner per klik og en anden variation, som havde en CTR på 5 procent og kostede 0,5 krone. I dette tilfælde var det blot et andet billede, som havde så stor en effekt. Derfor er det vigtigt at blive ved med at teste. Det er sådan, du sikrer den bedste ROI” - siger Andreas Linde.

På Facebook er det intet problem at få massevis af besøgende ind til sit website for 1-2 kroner pr. klik, men hvis disse ikke køber noget, så er selv 1 krone et for højt beløb.

Det er intet problem at få besøgende fra Facebook, og du kan også nemt skabe noget hurtig omsætning, men hvis ROI’en ikke er positiv, så holder det ikke på den lange bane. Hvis du bliver ved med at teste annoncer, men ikke formår at skabe en positiv ROI vil jeg i langt de fleste tilfælde overveje at begynde med Bing Ads. Selvom der er langt færre brugere på Bing end både Facebook og Google, så er det stadig en super relevant kanal. Det er muligt at opnå en rigtig god ROI på Bing, fordi der er så få konkurrenter. I Facebook vil du måske konkurrere mod 10-15 andre annoncører, som gerne vil pushe deres produkter til forbrugeren. På Bing vil du typisk konkurrere mod 2-3 andre. Det betyder en hel del for prisen – og dermed også hvor god en ROI du kan opnå”, fortæller Andreas videre.

Du skal generelt altid vælge den platform, som giver den bedste ROI for din virksomhed. Lad være med at dømme Facebook ude, fordi du har brændt dig på det én gang. Der er meget guld at hente i Facebook”, siger Andreas Linde.

Afslutningsvis kommer Andreas med sine tre bedste, konkrete råd til dig der skal til at kaste annoncekroner efter Facebook.

1. Test vidt forskellige billeder. Facebook anbefaler i deres ”beginners guide”, at du skal vælge nogle billeder, som ligger meget tæt på hinanden. Det giver bare næsten aldrig den højeste CTR og laveste CPC.

Jeg har haft rigtig god succes med at teste vidt forskellige billeder. Hvis du sælger hudcreme kan du for eksempel teste et billede af produktet og et billede af en dame, som har en rigtig god hud.

Nogle gange vil du sikkert sidde og tænke at det er ret cheesy, men jeg har oplevet Facebook annoncer, som fungerer super godt netop fordi annoncen bliver cheesy.


2. Hold øje med dine bud. Alt efter hvor mange annoncører, der annoncerer til din specifikke målgruppe vil antallet af kliks variere. I perioder vil du opleve, at dine annoncer ingen kliks får, selvom du sætter buddene 20% op.

I andre perioder vil du opleve at dine klikpriser er super gode. Jo, mindre dit produkt er sæsonbetonet, er det en god idé at bruge tid på at opfange disse tendenser. Det gør det nemlig muligt for dig at skrue op for budgettet, når klikpriserne er lave.

3. Hold øje med kommentarerne til din annonce. Når du begynder at købe et par tusinde kliks uge, så begynder du at få mange kommentarer til hver enkelt annonce. Nogle af kommentarerne vil næsten altid være negative.

Negative kommentarer har kæmpe betydning for hvor vidt brugerne ender med at konvertere, når de ser din annonce.

Derfor er det vigtigt, at du er hurtig til at slette eller kommentere negative kommentarer for at bibeholde en positiv ROI.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

SEO-specialist hos SearchBrain

Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.

I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.

Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Google AdWords

Det er nu du skal få styr på Google Shopping, hvis du vil nå at være med imens det er rigtig sjovt! Læs mine bedste tips her.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Sådan tester du din webshops udenlandske potentiale for en meget lille økonomisk investering – og dermed lille risiko.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Administration, Kommunikation & Markedsføring

At netværke. Hvad vil det egentlige sige? 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT

Få svar på dine spørgsmål om valg af webshopbranche her. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT

Sådan kommer du i gang med at splitteste 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Find det rette domænenavn. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Alt for mange nystartede webshops risikerer at brænde inde med massevis af varer, fordi deres strategi fejler fra starten. Det tager tid at bygge en webshop op. Tobias Ehlig blogger her om, hvad der er vigtigt at huske, når man lancerer en ny webshop. 

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: Salg

Som e-købmand er et af de helt store spørgsmål du bliver stillet overfor, hvilken leveringspris du skal tage for at få bragt dine varer ud til kunderne. Det er et enormt spændende område, hvor den rette prismodel kan være rigtig mange penge værd.

Tobias Ehlig
SEO-specialist hos SearchBrain
Tags: IT, Salg

Du er konsulent - enten nystartet eller etableret - og ønsker at øge kendskabet til dig og dine færdigheder, for dermed at sikre kundegrundlaget i din virksomhed nu og i fremtiden. Hvad gør du?

SEO-specialist hos SearchBrain

Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.

I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.

Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her