Tags: Google AdWords
Hvis du har en webshop, så annoncerer du forhåbentlig på Google. De almindelige tekstannoncer kommer man ikke udenom, og med ”Shopping”-delen er annoncering på Google kun blevet endnu mere interessant.
Der er skrevet et hav af guides og blogindlæg omkring hvordan du får mest muligt salg via de klassiske tekstannoncer i AdWords, men selvom Google Shopping har været tilgængeligt i Danmark i et par år efterhånden, så er det ikke nemt at finde tips og trick inden for dette område på dansk – det vil jeg hermed lave om på.
På min webshop Festli.dk genererer trafikken fra Google Shopping ca. 30 % af det samlede salg, og derfor er det naturligvis en trafikkilde jeg tager meget seriøst. Her får du mine bedste tips til optimering af Shopping.
I modsætning til traditionel AdWords-annoncering, så vælger du ikke selv hvilke søgeord dine annoncer bliver eksponeret på. Det er nemlig noget Google selv vælger, ud fra de produktdata du har stillet til rådighed.
Min erfaring er, at produktets titel har ekstremt stor betydning for om Google vurderer det som værende relevant for en given søgning. Forsøg derfor at få de vigtigste søgeord med i titlen, men pas på med ikke at overdrive det.
Næst efter titlen skal du have optimeret dine beskrivelser af produkterne, som også vægter højt i algoritmen. Her har du mulighed for at inddrage rigtig mange søgeord. Hvis du har nogle gode beskrivelser af dine produkter på din webshop, som indeholder en stor del af de relevante ord, så er du allerede kommet godt fra start.
Når du har styr på dine produkttitler og beskrivelser, så kan du begynde at fokusere på alle de andre data som det er muligt at fordre Google-maskinen med. Du kan læse om alle mulighederne her.
Det du skal være ekstra opmærksom på er, at Google medio februar i år opsatte et krav om, at der i forbindelse med hvert produkt i Shopping skal oplyses et såkaldt GTIN-nummer – det vi i Danmark bedre kender som et EAN-nummer.
Når Google har disse data kan de begynde at matche produkterne i deres katalog på tværs af de tilmeldte webshops, og dermed lave en prissammenligning, så de kan hjælpe deres brugere med at finde den bedste pris på det givne produkt. Det betyder i praksis, at pris i fremtiden bliver et meget afgørende parameter i Google Shopping.
Du skal desuden være opmærksom på, at Google Shopping kræver at dit bestillings-flow kører på en HTTPS-forbindelse. Se et eksempel her. Det har været et krav længe, men det er først for nylig at de er begyndt at håndhæve det.
Det er ikke nok at din betalingsgateway (fx ePay eller QuickPay) er på en sikker forbindelse, og det har ikke noget at gøre med om dine betalinger kører via Nets, Klarna, ViaBill eller lign. Du slipper ikke for at have et SSL-certifikat i dit checkud-flow. Så sent som i sidste uge fik jeg afvist en webshop i Shopping, fordi den bare kørte på almindelig HTTP.
I de almindelige AdWords-annoncer er dit ”maks bud pr. klik” ekstremt afgørende for din synlighed i søgeresultaterne. Med et lavt bud kan du forvente meget få klik, også selvom at du har lavet en super god annonce.
Dette forholder sig (indtil videre) en smule anderledes i Google Shopping. Her kan du nemlig godt komme af sted med at byde relativt lavt og stadigvæk få en fin mængde trafik, hvis ellers du har styr på dit produktfeed.
Med en simpel opsætning af Google Shopping og et relativt lavt bud kan du alligevel være heldig at dine produkter bliver fundet relevante på nogle ”long tail”-søgninger og andet som gør, at du opnår markant bedre resultater end med et lignende setup for de almindelige AdWords-annoncer.
Når det så er sagt, så spiller dit bud (desværre) alligevel en vigtig rolle, og hvis du vil maksimere den mængde trafik du får fra Shopping, så skal du også forvente at komme til at betale for det. Generelt er prisniveauet dog lavere end for tekstannoncerne på nuværende tidspunkt. Men mon ikke det ændrer sig inden for de næste par år?
Så det er nu du skal i gang med Google Shopping hvis du vil have de billige klik. Der er ingen tid at spilde.
SEO-specialist hos SearchBrain
Tobias Ehlig er en af Danmarks førende eksperter inden for søgemaskineoptimering (SEO). Han har mange års erfaring med online markedsføring, og har specialiseret sig i lige præcis SEO.
I konsulentforretningen SearchBrain hjælper han ambitiøse virksomheder med at få mere trafik til deres hjemmeside fra Google. Derudover driver han shopping-portalen Tiva.
Vi er stolte af at have Tobias tilknyttet som blogger her på Ivækst, hvor han deler ud af sin enorme viden.