IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Personalegode nr. 1: Julefrokosten

Kære Leder. Det er nu, du skal se at få arrangeret jeres årlige julefrokost og få indkøbt nogle julegaver til medarbejderne.

På de fleste arbejdsplads ligger der en klar forventning om, at arbejdsgiver spenderer en julefrokost på sine – højtskattede – medarbejdere. Bl.a. er det her, de vurderer, om de er værdsat ud fra tankegangen: ”Vil arbejdsgiveren spendere de penge på mig?”

Det kan sagtens være, at medarbejderne bliver negative eller skuffede over, hvor julefrokosten skal afholdes og hvordan den skal holdes - men afholdes… dét skal den!

Julefrokosten er et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder. Som leder skal du vise, at du interesserer dig for dine medarbejdere, men husk at julefrokosten er arbejde. Hyggeligt arbejde – men først og fremmest arbejde.

Do’s & Dont’s til julefrokosten

Julefrokosten er ikke et sted, hvor man skal løse konflikter eller nedgøre andre. Husk i stedet at det er en fest. Jeg kender tilfælde, hvor lederen midt på natten med stor begejstring har råbt ud over hele selskabet: ”Marketing er fyret! Farvel! Vi ses på mandag”. Det er ikke smart.

Pas på vittighederne

Som leder skal du være meget opmærksom på, hvilke vittigheder du slynger ud til julefrokosten. Dine ord bliver analyseret i langt højere grad end andres, fordi der er en hierarkisk forskel. Det kan virke som om, julefrokosten er et magtfrit rum, men lad dig ikke narre. Hvis du driller en medarbejder sarkastisk hér, kommer du til at stå til regnskab for det om mandagen.

Du skal være deltagende

Selvom du som chef er på arbejde til julefrokosten, skal du huske at være deltagende. Det er en svær balancegang. Du må ikke skeje ud og blive fuld, men du må heller ikke trække dig tilbage og være observatør. Du skal helst se ud som, at du er en del af festen: Hæld øl og snaps op i glasset, men hold dig til vand.

Undvigemanøvren

Hvis en medarbejder, der måske har fået lidt for meget indenbords, pludselig vil tale løn eller sige sin ærlige mening, skal du lave en høflig undvigemanøvre. Anerkend at det er et vigtigt emne, og at du fx synes, der skal aftales et møde om emnet på mandag, men at julefrokosten ikke er det rette sted at tale om det.

Hurra for small talk

Som leder til julefrokosten bør du indstille dig på at pudse dit talent inden for small talk. Om ikke andet så forberede nogen emner på forhånd. Det er godt at spørge ind til personlige forhold, så du lærer dine medarbejdere bedre at kende, samtidig med at du befinder dig på et ufarligt område: ”Hvad laver din kone? ”, ”Hvor går dine børn i skole?” eller ”Hvor er det nu, du kommer fra – oprindeligt?”.

Held og lykke med at navigere sikkert gennem julefrokosterne – og husk, at julefrokosten heldigvis normalt bare er en sjov og hyggelig aften for de fleste.

HR-bureauet ønsker alle en Glædelig Jul!

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her