Tags: Administration
Kære Leder. Det er nu, du skal se at få arrangeret jeres årlige julefrokost og få indkøbt nogle julegaver til medarbejderne.
På de fleste arbejdsplads ligger der en klar forventning om, at arbejdsgiver spenderer en julefrokost på sine – højtskattede – medarbejdere. Bl.a. er det her, de vurderer, om de er værdsat ud fra tankegangen: ”Vil arbejdsgiveren spendere de penge på mig?”
Det kan sagtens være, at medarbejderne bliver negative eller skuffede over, hvor julefrokosten skal afholdes og hvordan den skal holdes - men afholdes… dét skal den!
Julefrokosten er et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder. Som leder skal du vise, at du interesserer dig for dine medarbejdere, men husk at julefrokosten er arbejde. Hyggeligt arbejde – men først og fremmest arbejde.
Do’s & Dont’s til julefrokosten
Julefrokosten er ikke et sted, hvor man skal løse konflikter eller nedgøre andre. Husk i stedet at det er en fest. Jeg kender tilfælde, hvor lederen midt på natten med stor begejstring har råbt ud over hele selskabet: ”Marketing er fyret! Farvel! Vi ses på mandag”. Det er ikke smart.
Pas på vittighederne
Som leder skal du være meget opmærksom på, hvilke vittigheder du slynger ud til julefrokosten. Dine ord bliver analyseret i langt højere grad end andres, fordi der er en hierarkisk forskel. Det kan virke som om, julefrokosten er et magtfrit rum, men lad dig ikke narre. Hvis du driller en medarbejder sarkastisk hér, kommer du til at stå til regnskab for det om mandagen.
Du skal være deltagende
Selvom du som chef er på arbejde til julefrokosten, skal du huske at være deltagende. Det er en svær balancegang. Du må ikke skeje ud og blive fuld, men du må heller ikke trække dig tilbage og være observatør. Du skal helst se ud som, at du er en del af festen: Hæld øl og snaps op i glasset, men hold dig til vand.
Undvigemanøvren
Hvis en medarbejder, der måske har fået lidt for meget indenbords, pludselig vil tale løn eller sige sin ærlige mening, skal du lave en høflig undvigemanøvre. Anerkend at det er et vigtigt emne, og at du fx synes, der skal aftales et møde om emnet på mandag, men at julefrokosten ikke er det rette sted at tale om det.
Hurra for small talk
Som leder til julefrokosten bør du indstille dig på at pudse dit talent inden for small talk. Om ikke andet så forberede nogen emner på forhånd. Det er godt at spørge ind til personlige forhold, så du lærer dine medarbejdere bedre at kende, samtidig med at du befinder dig på et ufarligt område: ”Hvad laver din kone? ”, ”Hvor går dine børn i skole?” eller ”Hvor er det nu, du kommer fra – oprindeligt?”.
Held og lykke med at navigere sikkert gennem julefrokosterne – og husk, at julefrokosten heldigvis normalt bare er en sjov og hyggelig aften for de fleste.
HR-bureauet ønsker alle en Glædelig Jul!
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.
Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.
Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.