IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Nøglen til at udvælge de rette ansøgere til jobsamtale

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

 

Enhver fortælling bærer en historie i sig selv

Så snart man sætter sig ned og læser om et menneskes fortælling omkring sig selv, kan man danne sig et indtryk af personen, alene ved at kigge på layout, detaljeringsgrad, stave- og trykfejl samt logik.

Er her tale om en ansøger, som bruger 4-5 sider på at berette om sig selv og sin arbejdserfaring er der også en signalværdi i det. Nogle grunde kan være: Enten manglende evne til at begrænse sig. At være meget oprigtig (den nye arbejdsgiver skal vide ALT) eller ansøgeren er for omhyggelig med den konsekvens, at du ender med en ansøger, som ganske simpelt generelt er for omhyggelig med sine opgaver, hvorved denne omhyggelighed kan være en stopklods for effektiviteten.

Eller også kan årsagen være en helt tredje. Men overordnet set er der som regel en metodik, som går igen i ansøgerens skriftlige formidling af sig selv og den reelle opgavevaretagelse i jobbet.

 

Søg efter en med relevant branche- og funktionserfaring

Jo mere vidende din nye medarbejder på forhånd er omkring din branche, produkt, markedsvilkår m.v., jo hurtigere vil han/hun være en ressource i virksomheden, som kan blive en aflastning og give den værdi, som er hele udgangspunktet for rekrutteringen. Det betyder, at måden du skal screene ansøgning og CV igennem på skal have omdrejningspunkt omkring ovenstående. 

Rent praktisk: Lav gerne 3 bunker. Bunke 1 med dem, som matcher 100 % på branche og funktion. Bunke 2 for dem, som har enten/eller og en Bunke 3 for dem, som har set annoncen som en anledning til et branche- eller funktionsskifte. Der kan ligge mange gode evner og erfaring i bunkerne 2 og 3, men som oftest kræver det en længere indkøring og måske også en større fejlmargin her.

 

Man må godt forelske sig i et wild card

Der kan være positive grunde til at vælge sin nye medarbejder fra bunke 2 eller 3, men som arbejdsgiver bør man gøre sig ”manglerne” klart og vælge med åbne øjne, hvis man har ”forelsket sig i et wild card”.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her