Tags: Administration, Tryghed
Uden de korrekte evner og den rigtige attitude kan en medarbejder hurtigt påføre skade på en virksomheds omsætning og omdømme. Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang. Følelsesmæssige kompetencer kan vise sig vigtigere end de faglige.
Ifølge en nylig undersøgelse, hvor 2.494 amerikanske ledere og HR-folk blev spurgt, svarede 70 %, at de havde været udsat for en dårlig rekruttering i 2012.
Og hvad menes med en dårlig rekruttering? I undersøgelsen, der blev præsenteret på LinkedIn, betød det, at den nyansatte medarbejders ydeevne ikke levede op til forventningerne.
Hertil kan man spørge: "Hvorfor foretager virksomhederne overhovedet dårlige rekrutteringer?" I undersøgelsen svarede 43 % af de adspurgte, at de er under pres for at udfylde den ledige stilling hurtigt.
Jeg vil gerne give dig tre gode råd til at finde den rigtige medarbejder første gang. Hæv kvaliteten og minimer dårlige rekrutteringer fremover:
1. Prioritér kvalitet frem for hastighed
Som arbejdsgiver bør du have mere fokus på kvalitet snarere end hastighed. Tag dig tid til virkelig at vurdere, hvad det er den kommende medarbejder reelt kan bidrage med.
Denne viden kan du opnå ved en grundig gennemgang af CV og ansøgning og især ved at indhente minimum 2 referencer fra tidligere arbejdsgivere.
2. Fokuser på medarbejdernes anbefalinger
Forskning viser, at medarbejdere ansat på baggrund af anbefalinger bliver længere i jobbet end medarbejdere ansat via andre kanaler, såsom rekrutteringsportaler og annoncering. Samme forskning viser også, at de faktisk bliver ansat hurtigere.
Derfor er det en god idé at tilbyde eksisterende medarbejdere et Finder’s Fee - en gevinst på fx. et kroophold for to - for at anbefale en kandidat, som sidenhen bliver ansat i virksomheden.
Det er også en god idé at spørge dit professionelle netværk, om de kender kandidater.
3. Fokuser på de blødere kompetencer
Et ordsprog siger, at ”Man bliver ansat på sin faglighed og fyret på sin personlighed”.
Manglende evne til at lære eller håndtere følelser ser da også ud til at være en langt mere almindelig årsag til dårlige rekrutteringer end faglig inkompetence.
En undersøgelse foretaget af Leadership IQ fandt, at de 5 vigtigste grunde til, at det ikke lykkedes med den nyansatte medarbejder var: Mangel på vilje eller evne til at lære (26 %), lav følelsesmæssig intelligens (23 %), lav motivation (17 %), forkert temperament (15 %) og teknisk/faglig inkompetence (11 % ). Ovenstående er hermed en påmindelse til at få spurgt ind til disse områder til jobsamtalen.
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.
Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.
Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.