IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Læs mere
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Drejebogen for den vellykkede jobsamtale

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde.

Invitationen skal være entydig og klar

Gør det tydeligt i din invitation til ansøgeren hvor og hvornår interviewet skal foregå. Anfør gerne, hvor lang tid der er ansat til interview og hvem fra virksomheden, der deltager. Hvis der er noget særligt, du ønsker ansøgeren skal forberede sig på, så anfør dette i invitationen.

Man ansætter ikke en robot

En medarbejder er ikke blot en person med faglige kvalifikationer og arbejdserfaring. Det er også et menneske med følelser, værdier, holdninger, overbevisninger, attitude m.m. Det bør være en del af dine spørgsmål at få et kendskab til disse. Stil spørgsmål til ansøgeren, som kan afdække, hvorledes den pågældende matcher samarbejdsindstillingen i virksomheden, virksomhedens image, de nære kolleger, kulturen, kemien med chefen m.m. Alt det der ikke kun handler om selve arbejdsopgaverne og erfaringen.

Få en medarbejder som kan reflektere over sig selv

Spørg ind til ansøgerens udfordringer, styrker og svagheder i forhold til det aktuelle job. Det er nødvendigt for en arbejdsgiver at få et indblik i, hvor meget refleksion ansøgeren har omkring sig selv og sin adfærd. Det er rart at vide i forhold til den kritik, der kan opstå senere hen i samarbejdet, og som man som arbejdsgiver kan blive nødt til at tale med ansøgeren om. Her er det vigtigt, at ens nye medarbejder ikke er for nærtagende, bærer nag eller bliver for usikker i opgavevaretagelsen fremadrettet. Jeg tænker, at det kan være gavnligt med en vist robusthed i sine medarbejdere, - både fagligt og i særdeleshed personligt.

Spørg efter eksempler på arbejdsopgaver, ansøgeren har erfaring med

Når I skal til at tale om den faglige del, er det hensigtsmæssigt at bede ansøgeren give eksempler på opgaver, han/hun har løst tidligere, og som kan sammenlignes med de kommende opgaver hos dig. På den måde kan du danne dig et indtryk af, præcist hvordan ansøgerens erfaring matcher jeres aktuelle behov. Du ved, hvordan opgaverne ser ud i din virksomhed og derfor bør du invitere til, at ansøgeren beretter om tilsvarende opgaver, han/hun har erfaring med.

Det er altid godt at brug HV-spørgsmål til jobsamtaler

Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor? Hvordan?

Hvis det aktuelle job hos dig f.eks. handler om kundeservice kan du spørge: ”Jeg kan se af dit CV, du har erfaring med kundeservice. Hvordan har du udøvet kundeservice?” eller ”Hvad er kundeservice for dig?”. Er arbejdsopgaverne salgsrelaterede kan du spørge: ”Hvordan griber du dit salg an?” eller ”Hvad karakteriserer dig som sælger?”.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her