Tags: Administration
Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde.
Invitationen skal være entydig og klar
Gør det tydeligt i din invitation til ansøgeren hvor og hvornår interviewet skal foregå. Anfør gerne, hvor lang tid der er ansat til interview og hvem fra virksomheden, der deltager. Hvis der er noget særligt, du ønsker ansøgeren skal forberede sig på, så anfør dette i invitationen.
Man ansætter ikke en robot
En medarbejder er ikke blot en person med faglige kvalifikationer og arbejdserfaring. Det er også et menneske med følelser, værdier, holdninger, overbevisninger, attitude m.m. Det bør være en del af dine spørgsmål at få et kendskab til disse. Stil spørgsmål til ansøgeren, som kan afdække, hvorledes den pågældende matcher samarbejdsindstillingen i virksomheden, virksomhedens image, de nære kolleger, kulturen, kemien med chefen m.m. Alt det der ikke kun handler om selve arbejdsopgaverne og erfaringen.
Få en medarbejder som kan reflektere over sig selv
Spørg ind til ansøgerens udfordringer, styrker og svagheder i forhold til det aktuelle job. Det er nødvendigt for en arbejdsgiver at få et indblik i, hvor meget refleksion ansøgeren har omkring sig selv og sin adfærd. Det er rart at vide i forhold til den kritik, der kan opstå senere hen i samarbejdet, og som man som arbejdsgiver kan blive nødt til at tale med ansøgeren om. Her er det vigtigt, at ens nye medarbejder ikke er for nærtagende, bærer nag eller bliver for usikker i opgavevaretagelsen fremadrettet. Jeg tænker, at det kan være gavnligt med en vist robusthed i sine medarbejdere, - både fagligt og i særdeleshed personligt.
Spørg efter eksempler på arbejdsopgaver, ansøgeren har erfaring med
Når I skal til at tale om den faglige del, er det hensigtsmæssigt at bede ansøgeren give eksempler på opgaver, han/hun har løst tidligere, og som kan sammenlignes med de kommende opgaver hos dig. På den måde kan du danne dig et indtryk af, præcist hvordan ansøgerens erfaring matcher jeres aktuelle behov. Du ved, hvordan opgaverne ser ud i din virksomhed og derfor bør du invitere til, at ansøgeren beretter om tilsvarende opgaver, han/hun har erfaring med.
Det er altid godt at brug HV-spørgsmål til jobsamtaler
Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvorfor? Hvordan?
Hvis det aktuelle job hos dig f.eks. handler om kundeservice kan du spørge: ”Jeg kan se af dit CV, du har erfaring med kundeservice. Hvordan har du udøvet kundeservice?” eller ”Hvad er kundeservice for dig?”. Er arbejdsopgaverne salgsrelaterede kan du spørge: ”Hvordan griber du dit salg an?” eller ”Hvad karakteriserer dig som sælger?”.
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.
Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.
Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.