IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

”Du er komplet uduelig!”

Før jul blev jeg kontaktet af en ejerleder med 25 ansatte, herunder en temperamentsfuld IT-teamleder med en meget kort lunte.

Fagligt er IT-teamlederen højt skattet; super dygtig og er meget værdsat af ledelsen, som har 110 % tillid til teamlederens faglige evner og loyalitet. Ikke helt uvæsentligt, når man arbejder med virksomhedens IT-område.

Desværre er teamlederens korte lunte i kombination med svage evner til at kommunikere med respekt til sine 4 medarbejdere fatal for god trivsel, høj effektivitet og et jævnt flow af information i og på tværs af medarbejdere og virksomhed.

Jeg er som interim HR business Partner hidkaldt til virksomheden for at komme med et bud på en varig løsning. Man vil gerne beholde teamlederen, men man oplever, at medarbejderne omkring ham har mere og mere sygefravær og trivslen i IT-afdelingen er dalet markant. Hvad skal de gøre?

Først lidt om mobning

For at man kan tale om mobning på en arbejdsplads skal der være tale om gentagen sårende og nedværdigende behandling på en måde, så det er svært at forsvare sig. Desuden skal det stå på i en længere periode. Det er altså ikke mobning, hvis det drejer sig om enkeltstående episoder.

Mobning kan foregå på mange måder f.eks. mellem to ligestillede medarbejdere, der undgår øjenkontakt, der ties stille når en bestemt person går forbi, der bliver hvisket og tisket, udeladt information etc. Der kan også være tale om en tyrannisk chef, der herser og kritiserer, taler ned til medarbejderne, favoriserer nogle af medarbejderne frem for andre etc.. Mobning kan have mange former.

Nogen gange er der tale om afsendere, som ikke selv ved, at de mobber – men det afgørende for, om der er tale om mobning, er, hvorledes det føles for den mobbede. Hvis man gentagne gange over tid føler sig udsat for sårende eller krænkende behandling, som man har svært ved at forsvare sig imod, er det mobning.

Der er flere steder, man kan sætte ind over for mobning, og her vil jeg beskrive et sted at starte, nemlig at lave en handlingsplan mod mobning.

En handlingsplan kan ikke i sig selv forebygge mobning. Men den kan vise vejen for, hvad man skal gøre, hvis man selv oplever mobning eller er tilskuer til, at andre bliver mobbet. Endvidere er det et stærkt signal ledelsen sender ved at have en nedskrevet holdning omkring mobning. Evt. som en del af personalepolitikken.

En handlingsplan bør indeholde retningslinjer for:

• forebyggelse af mobning
• håndtering af mobning
• hjælp til de mobbede

For at vende tilbage til min kunde som fornyligt henvendte sig omkring teamlederen med den korte lunte, så besluttede vi at skrive en skriftlig advarsel som var meget præcis i sin ordlyd omkring, hvad teamlederen fremadrettet skulle ændre på.

Der blev aftalt en opfølgningsdag på 14 dage og endnu en opfølgningsdag 14 dage efter den, hvor ledelsen ville evaluere, hvorledes den ændrede adfærd var tilstrækkelig til at få (gen-)skabt trivslen blandt teamlederens medarbejdere.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her