Tags: Administration
P.t. pågår en følelsesladet sag omkring overvågning, brud på datasikkerhed, mistillid og ikke mindst – hovedpersonen i denne sag; en opsagt medarbejder, som følte sig dårligt behandlet i forbindelse med sin opsigelse og valgte at smække med døren i form af en afslørende bog med slibrige detaljer kamufleret som en skønlitterær roman.
Adspurgt omkring, hvorfor forfatteren valgte at skrive bogen, står i Politiken den 28. april 2014 følgende: ”(…) Folk skal ikke slippe af sted med at røvrende mig. Her tænkte jeg, jeg er blevet fyret af Se og Hør, officielt på grund af omstruktureringer, med seks måneders løn. Fuck, det er jo perfekt, så kan Aller finansiere denne her bog. Og det gjorde Aller så (…)”.
Den måde opsigelsen gribes an på er altafgørende for, at opsigelsen er succesfuld og opleves som fair og respektfuld – også af de tilbageblevne kolleger.
Virksomheder, der tager sig godt af deres medarbejdere og siger ordentligt farvel, opleves positivt både indadtil og udadtil.
Uanset hvad vil tidligere medarbejdere stadig optræde som ambassadører for virksomheden, så det er vigtigt at få sagt ordentlig farvel.
HR-bureauet har hjulpet mange virksomhedsledere med rådgivning og støtte før, under og efter opsigelsen - til gavn for både ledere, medarbejdere og virksomheden og giver følgende råd omkring den svære samtale:
1. Vær grundigt forberedt
Juraen skal være på plads. Du skal have gjort dig nogle tanker om, hvordan og med hvilke ord, du vil overbringe beskeden.
2. Accepter, at du er ”the bad guy”
Kend din rolle og tag ansvar for beslutningen. Lederen er ” the bad Guy”, når beskeden skal overbringes, men beskeden kan godt formidles empatisk og under alle omstændigheder skal den håndteres professionelt.
3. Undskyld ikke
Når beslutningen er taget, skal du ikke undskylde og forsvare din beslutning. Giv derimod en kort og klar grund, som hellere skal gentages end udbygges. Det kan være en udfordring at imødekomme medarbejderens behov for at forstå ”hvorfor lige mig” med de objektive grunde, som du kan give i situationen - både af hensyn til den afskedigede, arbejdspladsen og dig selv. Uanset hvilke grunde du giver, vil de sjældent opleves fair for den, der afskediges.
4. Respektfuld omsorg
Lederen skal beslutte om den pågældende skal fritstilles i opsigelsesperioden eller fortsætte med at arbejde. Psykisk kan det være hårdt for den opsagte at blive på arbejdspladsen, da der kan opstå en følelse af at være udenfor. Jeg anbefaler, man aftaler med den opsagte, hvad han/hun foretrækker.
5. Tag hånd om opgaveoverdragelsen
Tag hånd om overlevering af arbejdsopgaverne. Sæt deadaline på og giv plads til at den afskedigede får overdraget sine opgaver i god orden.
6. Afrunding
Det kan være en fin gestus at give den opsagte mulighed for at tage hjem direkte efter opsigelsen. Efter 1-2 dage kan han/hun komme tilbage til arbejdspladsen og tage et opfølgende møde for at afklare, hvad der skal ske fremadrettet.
Afhængigt af reaktionen kan man tilbyde medarbejderen noget psykologbistand, evt. et individuelt outplacement forløb hos en ekstern udbyder.
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.
Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.
Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.