Tags:
Shock marketing er en form for markedsføring der, ikke overraskende, handler om at chokere. Derfor er det også en særdeles skrøbelig og risikabel type markedsføring, hvor reaktionerne som oftest er ganske voldsomme, positivt såvel som negativt.
Kunsten i shock marketing ligger i at kommunikere ens budskab ud, på en måde der gør at ens målgruppe reagerer som ønsket, efter chokket har lagt sig. Derfor skal ens budskab simpelthen være i stand til at overleve den “shock value” man benytter sig af.
Vi har, i de første måneder af 2019, set indtil flere tilfælde af kampagner og budskaber, der på den ene eller anden måde er gået viralt, og har rodfæstet sig i os alle. Man skal nærmest have levet sit liv under en sten, hvis man ikke er bekendt med den kontroversielle politiker og formand for Stram Kurs, Rasmus Paludan.
Paludan har formået at tiltrække en række følgere, og har på rekordtid opnået de flere end 20.000 vælgererklæringer, der kræves for at blive opstillingsberettiget til Folketinget. Her er timingen essentiel, da han i de seneste måneder op til valget har gennemført en række demonstrationer, der på sin vis minder om guerilla marketing. Her har han placeret sig i situationer, hvor han har været i stand til at appellere til en masse mennesker - og frastødt endnu flere.
Her kommer shock marketing i spil, da Paludan formår at trække overskrifter med hans udtalelser, der rummer den nødvendige shock value. I shock marketing, er shock value en essentiel komponent når det kommer til at få publicity og brand awareness. Paludans brand er i høj grad ham selv, hans kontroversielle udmeldinger og politikker, som alle dokumenteres nøje på Youtube.
En anden politiker der har formået at benytte sig af selvsamme shock value, er Liberal Alliances Joachim B. Olsen. Han har ligeledes fået en del publicity, dog på en ganske anden vis. Olsen benytter sig, ligesom Paludan af de digitale medier til at få opmærksomhed, og tiltrække sit publikum.
Olsen benytter sig dog af en noget anderledes platform end Youtube, da han har gjort sig bemærket ved at annoncere på Pornhub, hvilket givetvis er en noget atypisk strategi for en politiker. Porno og politik går sjældent hånd i hånd, og det er utvivlsomt et polariserende strategisk valg, som den tidligere olympiske kuglestøder har truffet. En ting er dog sikkert, der er masser af shock value at hente.
I både Paludans og Olsens tilfælde kan man tale om viralt content, da de begge har fået en masse eksponering i medierne, via deres respektive indsatser. Metoderne og platformene varierer markant, men begge har haft en strategi der involverede forskellige målgrupper, platforme og content. Brugen af disse virale elementer, har i sidste ende sikret dem en masse opmærksomhed og omtale.
Ved at følge disse 3 råd, er det muligt at forstå og dechifrere grundelementerne i Paludan og Olsens strategi. På den måde kan du selv designe, opbygge og implementere din egen unikke shock marketing strategi, i andre sociale settings.
Definer dit formål og din målgruppe:
Formålet med ens kampagne skal gerne afspejles i den strategi man benytter sig af. Det er derfor essentielt at din strategi indeholder præcis de elementer der appellerer til din målgruppe. Såfremt du kan visualisere og identificere det publikum du ønsker at tiltrække, bliver det ligeledes mere håndgribeligt at definere de metoder og virkemidler som giver mening.
Vælg din platform med omhu:
Uanset hvilken platform du vælger at sprede dit budskab på, kræver det en moden overvejelse inden du lægger dit content online. Budskabet skal altid matche med målgruppen, og dit content skal altid tilpasses efter den type platform du bruger. På samme måde som man tilpasser ens content til målgruppen, er det mindst ligeså vigtigt at indholdet også er et match med den valgte platform. Her er det vigtigt at der bliver kommunikeret ud til ens målgruppe på rette vis, ellers kan man risikere at ens content virker malplaceret, både i forhold til platform og målgruppe.
Du skal kende din besøgstid:
Det kan være svært at identificere præcist, hvornår det bedst kan betale sig at lægge ens content ud på nettet. Man kan nemt risikere at ens content mister pusten, og/eller bliver begravet i en større nyhed, hvis de forskellige nyhedsflader allerede er fyldt op med nyheder om katastrofer, terror eller som nu, folketingsvalg. Timing er nøglen, og enhver god strategi bør udnytte det momentum, som et folketingsvalg eksempelvis giver, hvis ens content er relevant i forhold til det. Man bør altid gribe muligheden for at ride med på en eksisterende bølge af nyheder, for at øge ens chance for succes.
Content Marketing Specialist hos Elwis Lighting
Mikkel Jensen er til daglig ansat som Content Marketing Specialist hos virksomheden Elwis Lighting. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.
På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende med en hjemmeside og/eller webshop.